ČlánkyProfilyReportáže

Encyklopedie reggae z Panenských Ostrovů

Pokud se mluví o reggae, asi automaticky každý dodá, že tento hudební styl vzniknul na Jamajce. Do dnešních dnů je tento karibský ostrov považován za Mekku žánru a úspěch na tamních festivalech či v žebříčcích hitparád automaticky znamená zvýšenou pozornost celého světa (tedy toho, jež dýchá v rytmu reggae). S nepříliš velkou nadsázkou se dá říct, že pro pár hitových singlů na Jamajce budete známější než pro deset skvělých alb kdekoli jinde. Přitom není zas tak obtížné narazit na názor, že jamajské reggae už není to, co bývalo a že namísto osvěžujícího sdělení a hudebních inovací přináší pouze ta samá klišé-lyrická i hudební. I když je takový soud přeci jen nespravedlivý, jamajská zahleděnost poněkud zastírá fakt, že kvalitnímu reggae se daří i v jiných koutech Karibiku.

Snad největší pozornost na sebe poutají hudebníci z americké části Panenských Ostrovů (Virgin Islands). Během posledních deseti let vyprodukovala tato oblast s populací jen o málo přesahující sto tisíc obyvatel obdivuhodné množství zajímavých interpretů. Narozdíl od svých jamajských kolegů, VI reggae hudebníci až na výjimky preferují živou instrumentalizaci a jejich texty jsou na hony vzdálené zaběhnutým klišé. Právě na Panenských ostrovech najdete ty nejodvážnější hudební a textové průzkumníky. Zjednodušeně řečeno, Panenské ostrovy jsou jakési lázně reggae, kde se léčí nemoci srdce i mozku, které tento žánr postihují. Neskromným záměrem tohoto článku je v podobě stručných encyklopedických hesel přiblížit hlavní postavy tamní scény a stát se mapou pro bloudící, kteří chtějí ochutnat léčivých pramenů VI reggae.

Ale nejprve ve stručnosti k historii a současnosti Panenských Ostrovů. Pro Evropany je objevil Kryštof Kolumbus a posléze se v jejich držení vystřídalo několik mocností od Španělska přes Velkou Británii po Dánsko. Během První světové války je zakoupily Spojené Státy v obavě, že by se jinak mohly dostat do rukou Němcům, kteří by na nich mohli zřídit ponorkovou základnu. Prodej potvrdilo referendum mezi místními obyvateli. Z dob kolonialismu si uchovaly Panenské Ostrovy jednu zvláštnost. Jako na jediném místě v USA se v nich jezdí vlevo.

Geograficky se nacházejí asi osmdesát kilometrů východně od Portorika. Sestávají ze tří hlavních ostrovů-St.Thomas, St.John a St.Croix a mnoha dalších, menších ostrůvků. Etnické složení odráží neradostnou karibskou historii. Původní obyvatele zde již nenajdeme, více než tři čtvrtiny obyvatel jsou potomky afrických otroků, zbytku dominují běloši a míšenci. Populace Panenských ostrovů je relativně mladá, avšak zhruba třetina obyvatel žije pod hranicí chudoby. To vše podporuje dva negativní fenomény-vysokou kriminalitu a migraci. Neradostné životní podmínky kontrastují s blahobytem turistů, kteří Panenské Ostrovy hojně navštěvují. Jak vidno, prostředí ne nepodobné tomu, kde se reggae zrodilo…

Abja: (Jaleel Saleem) Zpěvák a chanter (místní výraz pro deejaye) ze St,Croix, se poprvé objevil na ompilaci WEEP NOT od I-Grade Records. Stejné nakladatelství vydalo i jeho dvě desky INNA RED I HOUR (2003) a MAHAGONY ROAD (2006). K jeho přednostem patří až bluesově naléhavý vokál a uvolněný toasting. Je často oceňován pro své textařské kvality.

Ancient King: (známý též jako Willow) Čistokrevný chanter s drsným hlasem. Poprvé se objevil na kompilaci WEEP NOT od I-Grade Records. Tamtéž vyšlo jeho dosud jediné album CONQUERING SOUND (2005), které má blízko k dancehallu.

Army: (Frizmaurice Williams) Zkušený zpěvák ze St.Croix debutoval albem YESTERDAY’S NEWS na DubRise Records (2002). Na stejném labelu vyšlo jeho druhé album STRUGGLER (2003). I-Grade Records vydali v roce 2005 album RASTA AWAKE, na kterém se významně podílel kytarista Tuff Lion. Army má jemný vokál, ne nepodobný Maxi Priest. Jeho hudba se často vyznačuje meditativní hloubkou. Střihl si s ním duet i LucianoCalling Jah Army z roku 2003.

Batch: (Julien Cumberbatch) Zpěvák, chanter, multi-instrumentalista a producent ze St.Croix. Má na kontě pět alb, které vyšly na jeho labelu Sound VI Zion. Na svých deskách hraje na prakticky všechny nástroje sám. Často spolupracuje se zpěvákem Ras Attitude. Svůj výrazný, nazální vokál používá nejčastěji s doprovodem mid-tempo riddimů.

Bambú Station: Skupina založená v roce 1996 zpěvákem Jalani Hortonem ze St.Thomas. Výrazným členem je kytarista Tuff Lion. V roce 1999 vydali svou první desku CONGO MOON na High Rotation Rcs. Poté členové skupiny založili label Mt.Nebo Records a zde vydávají svou tvorbu. Bambú Station vystupují jako autonomní i doprovodná skupina. Sólové desky ONE DAY (2003) a BREAK THE SOIL (2006) těží z nenapodobitelného vokálu Jalani Hortona a jeho přemýšlivých textů. Obě jsou považovány za jedny z nejoriginálnějších a nejkvalitnějších počinů v žánru v novém tisíciletí. Bambú Station působí též jako doprovodná skupina pro zpěváky Ras Iba, Black Culture a Ickarus. V roce 2002 vydali kompilaci TALKIN ROOTS s výběrem méně známých umělců z Panenských Ostrovů, na kterou navázali druhým dílem v roce 2005 a nově i kompilací CHANTS OF THE LIONS z roku 2007. Všechna tři alba patří k absolutní špičce v soudobém roots reggae.

Binghi Ghost: (Cody Schrey) Zpěvák a chanter ze St.Croix. V roce 2004 vydal label School Scholars jeho zatím jediné album STREET HITS s velmi profesionálním soundem. Binghi Ghost volně přechází z reggae do dancehallu a do hiphopu.

Black Culture: (Troy D.Bond) Zpěvák, který pochází z Virginie ve Spojených Státech. V roce 2006 vyšlo u Mt.Nebo jeho první album Lion’s Den Adversity, na němž jej doprovází Bambú Station. Black Culture má soulově procítěný hlas a jemné poetické texty.

De Apostle-(známý též jako Heartless) Chanter ze St.Croix. Vydal několik alb na LP Rcs.
Narozdíl od většiny scény se podobá spíše jamajským bashment hvězdám.

Dezarie: Zpěvačka ze St.Croix. Jedna z nejvýraznějších postav VI reggae. Má na kontě dvě alba. Debut FYA vyšel na I-Grade Records v roce 2002 a o rok později následovalo album GRACIOUS MAMA AFRICA na labelu Afrikan Roots. Často vystupuje společně s Midnite (kteří ji na obou albech doprovází) a zpěvákem Ikakhbou. Vládne jedním z nejsilnějších a nejoriginálnějších vokálů v žánru a její texty odrážejí jak radikální socio-politické vize, tak hluboce náboženské postoje. Nejlépe ji lze snad přirovnat k dubové legendě Empress Rasheeda.

Donny Dread: (Donnol Connor) Zpěvák, chanter a producent. Zakladatel Groundbreaking Records. Poprvé se objevil na kompilaci WEEP NOT od I-Grade Rcs. V roce 2004 vydal album SET DE PACE.

Groundbreaking Records: Label ze St.Croix založený Donny Dreadem a jeho bratrem Dale Melody. Dosud vydal čtyři alba – SET DE PACE od Donny Dreada, BAPTISED IN THE GHETTO od Xkaliby, NAH GO LIKE ME od Nubian Natty a ANEED od Midnite. Tvorba vydávaná Groundbreaking Records často přesahuje z klasického roots do dancehallu a do hiphopu.

I-Grade Records: Label a studio ze St.Croix založený Laurentem ‚Tippy‘ Alfredem a Kenyatta Itolou v roce 2001. Nejznámější nakladatelství z Panenských ostrovů. Pravidelně vydává alba Midnite, své debutové počiny zde vydali mj. Abja, Niyorah, Ancient King a Dezarie. I-Grade Rcs jsou celosvětově oceňováni pro živou instrumentalizaci a ochotu k hudebním experimentům. Reggae z jejich dílny je často obohaceno o vlivy jazzu, soulu nebo hip-hopu. I-Grade Rcs stojí mj.i v pozadí fungování serveru www.viroots.com zaměřeném na reggae z Panenských ostrovů.

Iba: (Charles Encarnacion) Zpěvák ze St.Croix, někdy zvaný Ras Iba. Poprvé se objevil na kompilaci TALKIN ROOTS vol.1, posléze vydal dvě alba u Mt.Nebo Records. Často vystupuje společně s Bambú Station. Má procítěný, soulový vokál.

Ickarus: Chanter z ostrova St.Thomas, původně člen Star Lion Family. Na podzim 2007 vydal u Mt.Nebo svou sólovou debutovky MIND OF THE ICTIONARY.

Ikahba: (Ariel Peterson) Zpěvák ze St.Croix. V roce 2004 vydal u labelu Afrikan Roots své debutové album TRODDING TO ZION, které sdílí mnoho riddimů s alby Dezarie a Midnite, které zde taktéž vyšly. Ikahba často vystupuje společně právě s Dezarie.

Inner Vision: Skupina pocházející z ostrova St.John. Veteráni VI scény, mají na kontě čtyři alba vydaná na vlastním labelu Blue Bitch Music. Často vystupují pro turisty, jejich styl se dá nejlépe přirovnat k tvorbě Third World nebo Chalice.

Jahman: (J.Carrington) Zpěvák a chanter ze St.Thomas. Zapsal si dvě sólová alba POVERTY STRUGGLE (2000) a REGGAE INTERNATIONAL (2004), obě vydaná Splatter House Music. Ve své tvorbě vychází často z dancehallu a hip-hopu.

Mada Nile: Zpěvačka a chanter ze St.Croix. Objevila se na několika lokálních kompilací a má i dvě sólová alba vydaná u Sound VI Zion Records, RISE TODAY (2004) a MANY ROADS (2007).

Midnite: Nejznámější interpret VI reggae, skupina ze St.Croix zformovaná koncem 80. let minulého století. Hlavní tvůrčí silou Midnite je zpěvák Vaughn Benjamin a jeho bratr Ronnie. Midnite svá první alba natočili ve Spojených státech, na St.Croix se vrátili na přelomu milénia. Od rané tvorby, která se nesla v duchu striktního roots reggae, se jejich hudba postupně radikalizovala do dnešní, žánrově obtížně zařaditelné podoby. Midnite jsou velmi produktivní a vydávají 2-3 alba ročně. K nejvýznamnějším patrně patří UNPOLISHED (Rastafaria 2001, původně vydáno 1997), RAS MEK PEACE (Wild Child 1999), JUBILEES PF ZION (Afrikan Roots 2000), NEMOZIAN RASTA (I-Grade Rcs 2001), SEEK KNOWLEDGE BEFORE VENGEANCE (Afrikan Roots 2002), AINSHANT MAPS (Afrikan Roots 2004),LET LIVE (I-Grade Rcs 2004), RULE THE TIME (I-Grade Rcs 2007) a BLESS GO ROUND (Higher Bound Production 2007). Na podzim 2007 vydali album INFINITE QUALITY, své první na jamajském labelu (Lustre Kings). Některá silně experimentální alba vyšla pod značkou Midnite Branch. Vaughn Benjamin je považován ze jednoho z nejoriginálnějších textařů a zpěváků v žánru. Vydal dokonce sbírku básní KOLL PEKUDE.

Mt.Nebo: Label založený členy Bambú Station. Vycházejí na něm jak alba Bambú Station, tak i sólové desky Iby, Black Culture, Ickaruse a kompilace TALKIN ROOTS a CHANTS OF THE LIONS.

Niyorah: (Nigel Olivacce) Zpěvák a chanter z Dominkánské Republiky, jenž však vyrůstal na St.Thomas. Původně člen Star Lion Family vydal své debutové album A DIFFERENT AGE u I-Grade Rcs v roce 2005, o rok později následovala deska PURIFICATION SESSION. Niyorah preferuje roots reggae s občasným přesahem do dancehallu a hiphopu. Je považován ze jednoho z nejslibnějších umělců na VI scéně.

Nubian Natty: Chanter původem z Antigua, od dětství žijící na St.Croix. V roce 2007 vyšlo u Groundbreaking Records její debutové album NAH GO LIKE ME, míchající vlivy reggae, dancehallu a hiphopu.

Positively Nelsons: Sesterské pěvecké duo ze St.Croix. Positively Nelsons mají na kontě dvě alba NO MORE TUMBLY WEED a WAIT A MINUTE. Obě patří k tomu nejhoršímu, na co lze během poslechu VI reggae narazit.

Pressure: (Delyno Brown) Chanter ze St.Thomas. Původně člen Star Lion Family vydal své debutové album PRESSURE IS ON v roce 2005 u Tsuni Records. Svým stylem se nijak neliší od soudobých bobo interpretů z Jamajky. Tam taktéž již uspěl s několika singly a song „Love And Affection“ v produkci Don Corleon si dokonce našel cestu na prestižní výběr REGGAE GOLD 2007.

Ras Attitude: Zpěvák a chanter ze St.Croix. Jeden z produktivnějších umělců na scéně vydal již pět alb. Často spolupracuje s Batchem a Sound VI Zion. Mladšími umělci je často zmiňován jako vzor.

Ronnie Benjamin: Zpěvák ze St.Croix, otec sourozenců Benjaminových z Midnite. Narozdíl od svých potomků se soustředí spíše na milostné náměty. V současností bydlí na ostrově Antigua.

Sabbatical Ahdah: Chanter ze St.Croix. Objevil se na několika lokálních kompilacích a má na kontě povedené album HEAT AH JOY z roku 2000 (Iyah Ites Production). Loni vyšel na singlu jeho více než zdařilý duet s Anthony B „Set Dem Free“ (Kingdom Croix).

Sistah Joyce: (Jocelyn Searles) Zpěvačka ze St.Croix. Nahrála dvě alba: HYPOCRISY v roce 2004 (SPM Records) a FREEDOM SITEE v roce 2006 (Natural Vibes). Má příjemný hlas a její produkce připomíná tvorbu Marcii Griffiths v 70.letech minulého století.

Sound VI Zion: Label a studio, které založil Batch. Vydává sólové desky Batche, Mada Nile, Ras Attitude a kompilaci CULTURELENNIUM. Striktně uvědomělá produkce.

Star Lion Family: Skupina sedmi mladých zpěváků a chanterů. Na Panenských ostrovech velmi populární. Členy skupiny jsou Niyorah, Ickarus, Rafijah, Pressure, Siras, Kimbe a Jahgon. Nahráli jednu dlouhohrající desku FROM THE HEART (Black Juice Records 2002) a několik singlů. Dnes vystupují již zřídka, neboť mnozí členové mají sólové projekty.

Tuff Lion: Zpěvák a kytarista. Ostřílený veterán mající zkušenosti s hraním prakticky po celém světě. Jeho kytaru lze zaslechnout na velkém množství reggae alb z Panenských Ostrovů. Člen Bambú Station. Jeho song „Good Work“ z kompilace TALKIN ROTOS vol.2 je neoficiální hymnou Mt.Nebo. V roce 2007 vydal debutové sólové album UTTERANCE, nesoucí se v silně meditativním duchu.

Volcano: Chanter ze St.Croix. Jeden z nejnovějších přírůstků na VI scéně vydal dvě alba: MO FYAH CHANT (Natural Vibes 2006) a RISE (True Vibez Muzik 2007). Preferuje dancehallové riddimy.

Xkaliba: (Michael Lionel) Zpěvák a chanter ze St.Croix. Objevil se na několika kompilacích a má i dvě dlouhohrající desky: FOR THE PEOPLE shrnující většinu singlových počinů a BAPTIZED IN THE GHETTO (Groundbreaking Records 2007). Ve své tvorbě kombinuje roots s dancehallem a hiphopem.

Yahadanai: (K.Teixeira) Zpěvák a chanter původem z Guyany. V roce 2004 vydal své zatím jediné album ONE ATONEMENT u I-Grade Records. Hlasem i stylem velmi připomíná Lutan Fyah.
* Ferro
(článek pochází z roku 2007, kdo byste jej chtěl updatovat, dejte vědět)