Rozhovory

Andrew Moon vypráví o tvorbě muziky pro Akae Beka, Chronixxe i Major Lazer

Zakladatel labelu Lustre Kings má prsty ve více hitech, než byste tušili

Zakladatel labelu Lustre Kings, producent a člen Zion I Kings a velmi aktivní postava na ose USA – Virgin Islands – Jamajka to vše je Andrew „Moon“ Bain. Své vydavatelství založil už dvacet let zpátky, vedle produkce i sám hraje na hafo nástrojů, a je pozoruhodným kreativním vizionářem a v podstatě renezanční postavou 21. století. Jeho dlouholetý parťák je super talentovaný Jahdan Blakkamoore, s který byli kdysi spolu v Praze. Spolupracuje ale dnes i s mnoha dalšími velkými jmény včetně hvězd, jako jsou Chronixx, Protoje, Vaughn Benjamin, Lutan Fyah nebo dokonce Snoop Dogg a Major Lazer. O tom všem se s námi Andrew rozpovídal v telefonním rozhovoru, který jsme živě přenášeli skrze náš úterní rozhlasový pořad Jahmusic Reggae Station a který najdete úplně dole jako audio záznam. A nebo v psané podobě hned tady, opět velké díky Adamovi za přepis!

Zdravím tě Andrew, kam ti teď volám?

Ahoj, právě teď jsem v Masechussetts.

Ok máváme k Bostonu. Právě teď jsme v éteru na vlnách Color Music Radio, kde každé úterý mám speciální vysílání věnované reggae muzice a karibské kultuře. Ty jsi součástí této scény už dlouhá léta. Říkal jsem posluchačům, že jsi mj. zakladatel labelu Lustre Kings. Vzpomínám si na sedmipalcové vinyly tvé značky už tak dvacet let zpátky. Kdy jste vlastně začali?

Ano, už to bude asi dvacet let. Je to opravdu dávno.

Tvůj label se zrodil v Brooklynu nebo někde jinde?

Začali jsme s mým parťákem Corrinem Haskellem jako Lustre Kings Productions nejprve v Kalifornii. Pak jsme se začali potkávat v Brooklynu, kde jsme prodávali sedmipalcové vinyly do obchodů kolem Down Flat Bush a Church Avenue. A mívali jsme taky setkávání na Jamajce, kde jsme nahrávali.

To už je kus historie… Lustre Kings je pořád aktivní?

Ano ano, jsme pořád aktivní a zrovna jsme vydali pro Blakkamoore jeho album Upward Spiral – Deluxe edition. Loni jsme taky dělali desku Rhythm of Serenity pro Marcuse Gada. Na dvou nahrávkách jsme dělali také s francouzskými Baco Records, ale více jsme teď aktivní v Karibiku a v USA.

Zmínil jsi Blakkamoore, s kterým jsi byl v Praze a spolupracujete už mnoho let. Vůbec jsem ale netušil, že taky nový album, co nahrál Marcus Gad, jsi dělal ty. Mimochodem výborná deska! Vím, že máš taky hodně blízko k Virgin Islands, nahrával s tebou i Vaughn Benjamin. Prozradíš nám něco o této spolupráci?

Ano samozřejmě, musím zmínit bratra, který založil I Grade Records sídlící na ostrově Saint Cruz, s kterým spolupracujeme už mnoho let. A pak tam je mnoho dalších umělců a zpěváků, s kterými už také dlouho nahráváme. Dělám hlavně s Davidem Goldfinem, který je zakladatel Zion I Productions. Pak tam máme tři další labely, se kterými taky spolupracujeme. Ještě Tippy I a mnoho dalších, ale nahráváme nejen s umělci z Panenských ostrovů, ale také z Jamajky, z Trinidadu i z Evropy. Cítim se požehnaně, že můžu být malou částí tohoto pan-afrického movementu a reggae hudby.

Muzika z Panenských ostrovů má svůj unikátní zvuk a zdá se, že je tam často více spirituální vibe než na Jamajce. Ty jsi navíc spolupracoval přímo s Vaughn Benjaminem, což byl král tamní scény. Dělal jsi na jeho projektu Akae Beka nebo i pro původní kapelu Midnite?

Ano, produkoval jsem pro ně album Infinite Quality mnoho let zpátky. Pak jsme spolupracovali i na mnoho dalších věcech. Třeba na albu Beauty For Ashes, které je teď často zmiňováno, a také jeho poslední dvě nahrávky, než nás Vaughn opustil – ty jsem celé mixoval. Jsem nesmírně vděčný, za tu možnost s ním spolupracovat a měl jsem i příležitost zúčastnit se jeho turné v posledních dvou letech jeho života. U toho jsme nahráli spoustu písniček a těším se, až je budu mít možnost sdílet s lidmi, a užít si jejich energii.

Jsem si jistý, že máte mnoho dosud nezveřejněných materiálů. Žel jsem osobně neměl tu šanci se s ním setkat osobně. Jaké jsou tvé vzpomínky na tuto speciální lidskou bytost?

Byl to úžasný, úžasný člověk. Jsem velmi poctěn a vděčný za ten čas strávený s ním.

Jak to máš teď, cestuješ za prací na Panenské ostrovy nebo se teď vše odehrává jen online?

Na Panenských ostrovech jsem strávil hodně času nahráváním a jsem přítomný i na mnoha sessions, kde se psali nové písničky. Zkrátka mnoho práce i tam na místě.

Byl jsem sice jen na Jamajce, ale dokážu si představit mnoho podobností, ale i rozdílů mezi Jamajkou a Virgin Islands. Jak tamní vibes vnímáš ty?

Dobře. Na začátek – Panenské ostrovy jsou mnohem menší a soustředěné do tří hlavních ostrovů: Svatý Jan, Svatý Tomáš a Svatý Kříž. A každý ten ostrov má své vibes – na Saint Croix je to víc přírodnější než na Saint Thomas, kde je to zase o něco více energičtější a více zabydlené – takový urban vibes – pořád to ale jsou ostrovy. A Saint John je víc chill místo něco jako třeba Montego Bay na Jamajce. Najdou se podobnosti, na Jamajceje ale přeci jen trochu jiná energie, možná trochu více agresivní. Mezi ostrovy Virgin Islands je to taky jiné.

Za všechny ty roky, co děláš hudbu, jsi spolupracoval s mnoha různými umělci, jak z Panenských ostrovů tak z Jamajky. Aktuálně teď prý pracuješ třeba s Lutanem Fyah na jeho novém albu?

Ano, my už jsme spolu udělali jedno album mnoho let zpátky. Byl jsem pozván na album Music Never Dies od I Grade Records a z toho vznikl další projekt přes lockdown. A už jsme asi dodělali desku, která ještě není vydána.

Aha, takže Music Never Dies je vydáno pod I Grade Records a koprodukováno tebou?

Ano, ano je to má produkce. Produkovali jsme celé album pod I Grade Records a Tippy I to pak zveřejnil a vydal asi tři roky zpátky.

Prozradíš nám něco i o tvé spolupráci s Chronixxem? Písnička Same prayer je jedna z mých hodně oblíbených z roku 2020. Upřímně už netrpělivě očekávám celé album.

Měli jsme session u I Grade Records ve studiu a byli jsme tam zavření asi pět dní – Teflon, Tippy I, Jah David a já. Vymýšleli jsme věci pro Rebel With A Cause (album od Pressure Busspipe, pozn. př.) a šlo nám to dobře od ruky. Některé songy si pak ale Pressure na album nevybral a tak jsme přemýšleli, kdo by na to měl dobrý hlas, aby to spolu sedělo. Někdo řekl, že tohle by bylo dobrý pro Chronixxe a tak mu to Teflon poslal a on byl nadšený a hned napsal písničku, kde měl svou verzi i Pressure. Pak jsme se ale dohodli že Kabakův hlas bude pro tento song vhodnější a tak to i vyšlo.

Kabaka Pyramid a jeho flow jsou unikátní.

Ano, přesně.

Prý teď pracujete na nečem velmi speciálním i s Protoje?

Ano, právě teď dělám na hodně speciálním projektu se Zion I Kings. Nechám o tom ale mluvit jeho, až to bude ready. Těším se každopádně, až to budem sdílet i s vámi všemi.

Když už o tom mluvíme, vím, že jsi se podílel také na albu, kde se Snoop Dogg transformoval do Snoop Lion. Je to tak?

Spolupracoval jsem na prvním albu Major Lazer a v roce 2013 jsme s Jahdanem napsali pro jejich druhou desku Free the Universe song Reach For The Stars, který nakonec nazpíval Wyclef Jean. Tehdy zrovna otevřeli projekt Snoopova reggae alba, a tak se nás Diplo zeptal, jestli na tom nechceme také pracovat.

Jak to probíhalo dál?

Řekl jsem jim, ať mi dají chvilku, že si to rozmyslím a že jim pak zavolám (smích). Byla to veliká sranda, každý na tom tvrdě pracoval a byla to úžasná zkušenost. Tehdy jsme pro to album napsali asi čtyřicet songů.

Takže jsi tu byl ghostwriter?

Nebylo to v pozadí, byl jsem s Jahdanem oficiálním textařem.

První joint se Snoop Doggem?

Ano, bylo to poprvé, sny se staly skutečností…

A jaká byla mezi vámi chemie? Viděl jsem Vice dokument o té cestě Snoopa na Jamajku a k rastafariánství. Tvářil se tehdy hodně seriózně, že končí s pimp G style a bude z něj conscious rasta. Trochu jsem tušil, že to bude jen pro toto jedno album. Jaký ale byl celý ten proces vzniku a práce se Snoopem na reggae albu?

Je to dobrý týpek, měli jsme spoustu krásných chvilek. Pracoval tvrdě a sám vysvětloval svou spiritualitu. Nebyli jsme s ním ve studiu úplně každý den, ale ty dny, kdy jsme byli spolu, všechno bylo pozitivní. Myslím si, že Snoop je opravdový gentleman a myslel to vážně, opravdu se chtěl propojit hlouběji s Jamajkou.

Dobrý slyšet, zaznamenal jsem tehdy i kritiku směrem ke Snoopovi, že zneužívá rastafariánské kultury.

Ano, ale on byl tím skutečně a vážně inspirován. Bez pochyb má rád reggae.

Zmínili jsme Major Lazer a i oni jsou hodně inspirováni jamajskou hudbou, ale míchají k tomu mnoho dalších žánrů. Jak to máš s muzikou ty? Když tvoříš, přemýšlíš nad žánrem, nebo zůstáváš kompletně svobodný?

Nemám předem žádnou představu, jsem svobodný a co cítím a čím jsem inspirován prochází přes mou duši. Myslím si, že hudba je spirituální práce. Když nepřichází inspirace a nezačne to s tebou samo hýbat, tak to musíš udělat znovu.

Jasně, žádný limity. Ptal sem se protože se mi líbí tvůj přístup. Tady v Česku je to někdy až moc separované do několika skupin. Jedni poslouchají čistě dancehall, druzí zase jen roots reggae a jiní třeba jen dub. Jsem rád, že to vidíš takhle a propojuješ všechny skupiny.

Ano. Jen pro příklad, pokud jsi zaregistroval mé poslední riddim EP, na kterém jsem hostují Stefflon Don, Pressure nebo Lutan Fyah, tak to jsem byl hodně inspirován afrobeatem. A k tomu mě dostal Mr. Eazi, když vystupoval v Bostonu. Šel jsem tehdy na tento jeho první koncert ve Státech a když jsem přišel domů, vzal jsem kyrtaru a riddim se mi zrodil pod rukama. Pořád se ale držím pravidla s mými nahrávkami, aby byli uvědomělé, to je pro mě důležité.

Vydávat jen uvědomělou tvorbu, rozumím. Jaké jsou teď vibes v celých státech? Z médií to vypadá že jste na hranici občanské války.

V médiích ukazují jen to nejhorší, to co se děje doopravdy je jiné.

Jako obvykle. A jak zvládáš celou tu pandemickou situaci? Rok 2020 kompletně bez koncertů a tour, ale když jsem se bavil s různými umělci, tak říkají, že se toho pro ně zas tolik nezměnilo, jsou zavření ve studiu a pořádně makají na nových písničkách.

Ano, přesně. Minulý rok se pracovalo opravdu tvrdě a bylo to dobré, soustředili jsme se pouze na jednu věc, nikam jsem neodjížděli a mohli jsme si vyzkoušet nové praktiky a pracovat na svých skills. Někdy je dobré zpomalit, vím že někoho to ovlivnilo a zasáhlo opravdu negativně a tvrdě, ale to co se děje nám to oplatí a stále je tu hudba…

Ano, tímto zpomalením jsme získali určitý nadhled, po všech těch letech. Zpomalit a vychutnávat si ten čas pro sebe.

Ano, nikam jsem neodjel, zůstal jsem doma a byl jsem kreativní.

Ano to je krásná připomínka. Na druhou stranu je tu mnoho lidí ztraceno s televizí a pak přichází deprese. Kreativita je velmi důležitou součástí našeho bytí šťastnými. Abychom se vrátili k hudbě, minulý rok si vydal velké album s Jahdan Blakkamoorem Upward Spiral, vlastně dvě verze. Na jaře vyšla první a teď v prosinci jste vydali Deluxe edici. V čem jsou jiné?

Ano, měli jsme nové písničky a remixy, co jsme tam chtěli přidat. Originálně něco z toho bylo pro desetipalcový vinyl na britský trh. Stále jsme s tím ale nějak nebyli spokojeni, že na desce chybí. Pak i nějaké remixy včetně featuringu se Snoop Doggem, a tak jsme chtěli to všechno poslat lidem a sdílet to s nimi. Když jsme album vydali na jaře 2020, bylo to jen pár dní před celosvětovým lockdownem, a tak jsme to ani nestihli pořádně zapromovat v Karibiku ani ve Spojených Státech. Milujeme ty nové kousky a zároveň to byla nová zkušenost, takže jsme nadšení, že jsme to nakonec takhle udělali.

Rozumím a těším se na poslech. Když už mluvíme o Blakkamoore, vzpomínám si, že jsme se společně poprvé setkali právě i v jeho přítomnosti na vašem jediném showcase v Praze při oslavách desátých narozenin Jahmusic. Letos slavíme dvacetiny, takže už od té doby uteklo deset let…

Big up všem posluchačům a milovníkům Jahmusic.net, podporujte to a nevzdávejte se. Big up.

Děkuji. S Jahdanem tedy spolupracujete už taky pěkně dlouho?

Okolo těch deseti let určitě, jsem součástí jeho tří alb. Je to můj parťák a můj G!

Produkovali jste spolu hodně písníček a vaše tvorba mně fakt baví. Jahdan je velmi flexibilní na mikrofonu a má hluboké texty, at už je to roots reggae riddim z Virgin Islands, dancehall, dubstep nebo jungle. Je to fakt extra kreativní talent.

Ano a to je důvod, proč máme celý tým. Jak jsi řekl, jsou tam rozdíly mezi tím, co jsem dělal pro Akae Beka nebo co tvořím pro Jahdana. Vyrůstal jsem nejen na hiphopu, ale i na klasické hudbě, a tak jsem ovlivněm mnoha směry. Jahdan je univerzální umělec, takže přírozeně vytvoříme cokoliv co chceme a co zrovna cítíme. Napsali jsme toho spolu dohromady spoustu, je úžasný umělec a je vždy sranda s ním pracovat.

Díky moc. Poslední otázka – jestli celá tato situace kolem roku 2020 má vyšší rozměr a význam, a ty tvoříš muziku na základě vibrací, jaký máš aktuálně záměr?

Ano, jak jsem vysvětloval dříve, jeden z důvodů, že jsme vydali deluxe verzi, bylo to že se během pár dní po vydání zastavil celý svět a všichni jsme spadli do lockdownu. Ve stejný čas jsem ale byl rád za všechny povzbuzující zprávy od všech, co to album slyšeli. Lidé mi psali, že se díky tomu cítí lépe a že jim to pomáhá v této těžké situaci atd. To samé se mi stalo s Marcusem Gadem, vydali jsme album a měli jsme naplánované turné s jeho kapelou Marcus Gad and Tribe. Všechno ve stejný čas. Je ale důležité držet si pevně svou message a nevzdávat se jí. Svět má tuto hudbu možná skrytou, ale až budeme všichni spolu a uslyšíme jí, tak to bude skvělé.

Jsem moc za naše sdílení dnes v noci, bylo mi ctí. 

Absolutně, děkuji Lukáši. Jednu Lásku v každému v Česku a všem v Praze. Držte se společně, spolu to překonáme. Rastafari, blessed.

* Ptal se Lukáš Kolíbal, do slov přepsal Adam Irie

Audiozáznam celého pořadu Jahmusic Reggae Station, toto interview začíná někde brzy po 60 minutách záznamu

https://www.mixcloud.com/jahmusic_soundpool/reggae-station-feat-andrew-moon-bain-lustre-kings-zion-i-cocoman-19-01-2021/listeners/

Back to top button