Profily

Wayne Wonder

Deejays v dancehallu jsou ve svých textech a vokálech většinou ostrý jako břitva, případně mají místo hlasu dieselovej motor. Přirozeně se to doplňuje s tématama jamajskýho ghetta a sexuální náruživosti, kdy není neobvyklý střílet do vzduchu (v tom lepším případě) a slečnu rovnou ohnout přes odposlech. Přestože model drsných macho týpků kupodivu pořád funguje, od dob Dennise Browna a Gregory Isaacse se na Jamajce rozmohl i více romantický model. Dnes patří mezi hvězdy lover´s reggae právě Wayne Wonder, Ghost, Beres Hammond nebo Richie Stephens, kteří k ženám přistupují mnohem citlivěji. Nezaměňujte si to ale se zženštilostí! Tito pánové jsou ryzí gentlemani, miláčci nejen ženského publika a jsou uznávanými specialisty na songy o lásce a vztazích.

Von Wayne Charles aka Wayne Wonder se narodil 26. července 1972 v Buff Bay na východě Jamajky ve farnosti Portland. Jak už to v afrokaribských domácnostech (a na tomto webu) bývá, první inspirací pro zpěv mu byl gospel a Pán Bůh. Máma byla v kostelním sboru a i v nedělní škole se zpívalo povinně, takže v chrámu božím brzy zpíval i Wayne. V ateisticky založených Čechách 21. století to může zavánět sektářstvím, ale je dobrý si uvědomit, že na Jamajce je víra přirozenou součástí života. Bez naděje v odezvu dobrých skutků a podpory zhůry by tam situace po 400 letech otroctví asi zdaleka nebyla tak melodická, jak jí známe. Wayne se ještě jako malej kluk s rodičema přestěhoval na východ od Kingstonu do Rae Town, kde probíhaly dvakrát týdně proslulé pouliční party v rytmech reggae a klasik amerického R&B. To je pravděpodobně jeden z důvodů, proč má Wayne mnohem víc soulový projev, než většina jeho vrstevníků. První písničku napsal ve 13. letech a na střední škole prý byl přemýšlivý kluk s náturou filosofa, který zpíval kudy chodil. Kamarádi jej přemlouvali, ať se tomu věnuje profesionálně, a tak si vymyslel přezdívku Wonder [tzn. zázrak, div, úžas] a pustil se na nelehkou dráhu hudebníka…

ORIGINALITA NA OBTÍŽ?

Proč zrovna Wonder? „Víte, jsem typ člověka, kterýmu je vlastní mírnost, takže občas, když odpočívám v klidu o samotě, lidi se mně ptají: Co je s tebou, co řešíš? [What are you wondering about?] A taky to má souvislost s fotbalem, protože umim s míčem dělat bláznivý triky a lidi se jen diví a žasnou [wonder]…“ komentoval se smíchem tuto otázku sám Wayne. Ve stejném rozhovoru jsem se zároveň dočetl, že vedle gospelu jej v počátcích inspirovali hlavně Michael Jackson, Beres Hammond, Bob Marley, Linval Thompson a Cocoa T. Nutno ale poznamenat, že přestože zpočátku své kariéry nazpíval partu coverů, od roku ´93 se věnuje výhradně vlastní tvorbě. S postupem času je naopak vidět, že Wayne inspiroval mnohé zpěváky i producenty kolem sebe. „Když jsem vstoupil do hudebního businessu, měl jsem vždy na mysli, jak realizovat vlastní tvořivost. Do studií jsem s sebou nosil stovky vlastních písniček, ale trend byl tehdy úplně jinde. Všichni zpívali striktně převzaté hity, a to byla jediná cesta, jak prorazit. Když jsi přinesl vlastní skladby, inženýry ve studiích to vlastně ani nezajímalo. Po první sloce tě přerušili s otázkou: Proč nezazpíváš něco, co všichni znaj?“

Wayne ví o čem mluví, poprvé se prosadil až s peckou Never Gonna Give You Up, kterou původně nazpíval Rick Astley. Ještě předtím sice nahrál tři vlastní písničky pro legendárního vizionářského producenta jménem King Tubby, ale toho brzy poté – v únoru ´89 někdo zastřelil v parku za jeho studiem. Waynem to samozřejmě dost otřáslo, ale zpívat nepřestal, právě naopak! Po několika nutných cover verzích nazpíval v produkci Lloyda Dennise svůj první vlastní hit It´s Over Now na známém riddimu Cover Me, kterému dal jméno Ninja Man & Tinga Stewart. Stejný producent poté dal dohromady i Wonderovo debutové minialbum NO MORE CHANCE, které vyšlo u labelu Pickout, a najdete na něm sedm původním písniček a pár povinných předělávek. Na lepší časy se začalo blýskat o rok později, když Wayne potkal bývalého spolužáka ze základky, kterým byl shodou okolností Dave Kelly, tou dobou zvukový inženýr Penthouse Records. Vydavatelství tehdy bylo na vrcholu díky jeho specifickému zvuku na pomezí lover´s rock, reggae a dancehallu, který dobře fungoval i ve Spojených státech. Wayne se svým hlasovým potenciálem ideálně zapadl mezi další interprety labelu a tak dostal zelenou. S Davem Kellym poté nahráli několik úspěšných hitů I’m Only Human, Baby You and I nebo Saddest Day, který Wayne znovu nahrál pro Def Jam v duetu s Foxy Brown v roce 2001. Pro plynulost chronologie ale ještě na pár řádek zůstaneme na začátku 90. let – Wayne Wonder tehdy nazpíval s úspěchem pár dalších coverů od Tracy Chapman, PM Dawn, En Vogue a hlavně hit Delroye Wilsona Movie Star, z kterého vznikla luxusní nadčasová pecka Bonafide Love. Ta definovala nový koncept sweet & sour (kontrastu sladkého zpěvu a drsného raggamuffinu) a dostala do hry tehdy ještě neznámého dlouhána jménem Buju Banton, kterého tímto Wayne prosadil k Penthouse Records.

WONDER ALIAS SURPRIZE

Mr. Wonder se poté zařekl, že už bude dělat jen vlastní písničky, a protože jich měl plný šuplík, napsal sem tam text i pro někoho dalšího. Za zmínku specielně stojí další rané hity Buju Bantona Deportee a Murderer, kterých je spoluautorem. Wayne a Dave Kelly zároveň pokračovali v úspěšné hudební spolupráci i poté, co si Dave založil vlastní labely Madhouse a Xtra Large. Pod touto značkou tak vyšly v druhé půlce 90. let hity Joyride, Bashment Gal nebo Keep Them Coming. Wonder poté objevil novou dimenzi v písničce Let Your Conscience Set You Free, kde toastoval dosud neznámý deejay Surprize. Vzápětí po vydání jej zasypaly dotazy na tento nový objev a ceny za jeho vystoupení a dubplates. Velké překvápko bylo skryté v tom, že Surprize je ve skutečnosti sám Wayne Wonder inna raggamuffin stylee…

 

Genialita hrdiny tohoto profilu se vedle vokálních schopností navíc projevuje i v dalších rozměrech. Jak už bylo řečeno v úvodu, Wayne vyškolil a dostal na světlo i partu dalších interpretů. V roce 2000 založil vlastní label The Singso Records a na štítkách singlů z jeho produkce se zatím objevily jména Baby Cham, Alley Cat, Frankie Sly a Mr. Easy. Společně s Davem Kellym zároveň dal dohromady nahrávací projekt Alias, který stojí na vzájemné podpoře muzikantů. „Motto Alias zní: Není to projekt pro uznání, hype, nebo individuální ega, ale pro muziku a práci, kterou někdo musí udělat. A toho se držíme,“ vysvětluje Wayne. „Když se například objevil nadějný talent Baby Cham, poradili jsme mu, na čem by měl zamakat, čeho se naopak vyvarovat, a jak rozvinout svůj potenciál. To je moje část práce… Mám to tak přirozeně a miluju ten pocit. I když třeba zrovna osobně nemám nic rozpracovanýho, kolega maká na projektu, s kterým mu můžu pomoc. Dává mi to sílu, protože vím, že jsem toho součástí. Hodně lidí ovládá jejich vlastní ego, takže naříkaj: Ach, mně se teď nic dobrýho neděje… Nedívám se na život tímto způsobem.“ Součástí kreativního týmu Alias jsou tak kromě Wondera a Kellyho ještě Frisco Kid, Baby Cham & Frankie Sly. Vtip celého projektu je navíc v tom, že každý z nich má přezdívku, která jim dává svobodu undergroundové anonymity.

BLÍZKÁ SETKÁNÍ TŘETÍHO DRUHU

V novém miléniu Wayne poslal do světa skrze label Artists Only skvělá alba DA VIBE a specielně hiphopově laděné SCHIZOPHRENIC, které si posledních pár týdnů pouštím pořád dokola a žasnu nad kombinací Wonder & Surprize. V roce 2003 Wayena ulovil Atlantic a z toho vznikla deska NO HOLDING BACK, která byla vedle britské ceny MOBO nominována i na zlatý gramofónek, který si ale nakonec odnesl Sean Paul za DUTTY ROCK. Přesto je to skvělý album, z kterýho mezinárodně zafungoval hlavně mega hit No Letting Go na Diwali riddimu, který vyprodukoval Steve „Lenky“ Marsden. Za zmínku stojí i slaďák Hold Me Now, který se objevil v romantické komedii 50x a stále poprvé. Název filmu lze vnímat jako výzvu, že Grammy na Wondera teprve čeká. Ještě téhož roku Wayne udělal další úspěšný zářez s peckou ANYTHING GOES v kombinaci s triem CNN: Capone, N.O.R.E & Lexxus pro kompilaci Def Jamaica, která byla na Grammy nominována rok poté. V ´04 jsme mohli zaznamenat album GREY SKIES TO BLUE a úspěšné turné přes čtyři kontinenty. Minulý rok to byly kompilace INNA BASHMENT STYLE a WAYNE WONDER MEETS CHAKA DEMUS & PLIERS a letos na jaře VP Records vydali ve spolupráci s Penthouse re-edice alb DON´T HAVE TO a ORIGINAL BOMBSHELL. Wow! Vypadá to, že Wayne je dál v kurzu a jeho nové album netrpělivě očekává pěkných pár milionů lidí, co potřebují v dnešním rozhádaném světě trochu více harmonie a lásky…

Co za zázraky můžeme od Wondera čekat do budoucna? Snad s útoky v Libanonu nezačala třetí světová, a my se v klidu dočkáme nového alba, které by mělo vyjít ještě letos. „Jakmile dokončím desku, vyrážím na turné. Spolupracuju s dobrou kapelou a mám z toho fakt dobrý pocit. Můžu jet kamkoliv a bez ostychu reprezentovat svou práci, i kdyby byl v publiku R. Kelly,“ komentuje dění v novém roce sám Wonder. Nedávno vydal hit I Still Believe v produkci Don Corleone na riddimu Seasons a zároveň pracuje na vlastních beatech, píše hafo textů, aranžuje a dokonce hraje i na nástroje v The Entourage. To je další z jeho tajných projektů, v kterém vedle něj najdete dvojku deejays Showki Ru & Demo Delgado. Tento výčet aktivit ve spojení s tím, že Wayne je stále klidný, skromný a přemýšlivý týpek, podporuje teorii, že to je skutečný zázrak. Nebudu se proto vůbec divit, když se mu v blízké budoucnosti splní sen – spolupráce s mocnou čtyřkou Missy Elliot, Lauryn Hill, Wyclef Jean & Busta Rhymes. Talentu na to má na rozdávání.

PS. Checkujte taky další jména projektu Alias, protože specielně Baby Cham láme hitparády se svým aktuálním singlem Ghetto Story, předznamenávajícím stejnojmenné album, které vyšlo 11. Srpna ´06. Pecka je mimochodem natolik úspěšná, že vedle reggaetonového remixu už existuje i verze,v které zpívá Alicia Keys!

www.waynewonder.com
www.lyricsdownload.com/wayne-wonder-lyrics.html

DISKOGRAFIE:

2006 REGGAE CHRONICLES
2006 ORIGINAL BOMBSHELL
2006 DON´T HAVE TO
2005 MEETS CHAKA DEMUS & PLIERS
2005 INNA BASHMENT STYLE
2004 GREY SKIES TO BLUE
2003 YOU ME AND SHE
2003 NO HOLDING BACK
2001 SCHIZOPHRENIC
2000 DA VIBE
1992 WAYNE WONDER & SANCHEZ
1991 PART 2
1987 WAYNE WONDER

* Lomesh

Back to top button