Profily

T.O.K. – Dancehall bez omezení!

Ze špičky ledovce současné jamajské scény by vás rozhodně mohla zaujmout čtyřka energických a ambiciózních mladíků jménem T.O.K. Možná si je na první pohled zařadíte k uměle stvořeným skupinám hezounů, které řídí ziskuchtivý manažer, ale v tomto případě se nenechte zmást! T.O.K. sice mají početné náctileté publikum, ale zároveň nasazení, talent, originalitu a snahu o dokonalost, díky kterým jsou na vrcholu zcela zaslouženě. Zajímá-li vás příběh kluků, co přinesli do dancehallu nový rozměr harmonií, a propojují hardcore ragga s hip hopem a R&B, neváhejte se ponořit do jejich muziky a následujících řádků…


TOK?

Zkratka T.O.K. původně znamenala „Touch of Klass“, ale megapočetná parta fanoušků i sami zpěváci si se slovy neustále volně hrají, takže nesmíme opomenout i velmi trefné termíny „Together on Keys“ a hlavně „Taking Over Kingston“. Tyto významy skutečně nejsou nijak nadnesené, protože T.O.K. jsou dnes v dancehallu na Jamajce nejpopulárnější společně fungující partou zpěváků od dob Scare Dem Crew (o kterých si povíme víc, až vydá nové album Bounty Killa nebo Elephant Man). Příběh T.O.K. začal už na střední škole asi před 12 lety. Xavier „Flexx“ Davidson a Alistaire „Alex“ Mc Calla byli dva dobří kámoši, kteří rádi zpívali a měli odvážné a ambiciózní sny o hudební kariéře. Alex tehdy chodil na Champion College a mezi jeho spolužáky ve tříde byli i Craig „Craigy T“ Thompson a Roshaun „Bay-C“ Clarke, který se jako jediný z kvarteta narodil v Británii a na Jamajku se s rodiči přistěhoval až jako tříletý. Kluci si vzájemně padli do noty, a tak brzy slovo dalo slovo a hlavně akci, díky které začali společně zkoušet…

PRVNÍ INSPIRACE A ZKUŠENOSTI

Začátkem 90. let byli na americké poloukouli hodně populární Boyz II Men, a tak je vám asi hned jasný, od koho byly první písničky. Pro T.O.K. to ale byl jen odrazový můstek k vlastní tvorbě. „Prošli jsme evolucí… Nebyli bychom upřímní sami k sobě, kdybychom dělali čisté R&B a snažili se psát písničky jako Boyz II Men. Jsme Jamajčani a to se postupně muselo odrazit i v naší muzice… „Hudba se podobá velkému deštníku, pod kterým jsou společně všechny žánry. Když se dobře zaposloucháš, možná uslyšíš, že mají hodně společného…“ vysvětluje Craigy T.

Kluci se brzy do hudby ponořili tak naplno, že vedle randění a školy už asi nezbyl vůbec žádný čas (po evropsku) pochybovat o nejisté kariéře hudebního umělce. Hodiny zpěvu u známé učitelky jménem Georgia Guerra, školní koncerty, sem tam večery u místního soundsystému a vystoupení v hotelových kabaretech – to byl tehdy život a praxe T.O.K. „To byla velká zkušenost, protože v hotelích najdete úplně jiný publikum,“ vypráví zpětně Flexx a Bay-C k tomu dodává: „Vybočovali jsme z normálu – ostatní skupiny zpívaly co nejvíc podle originálů, ale my jsme pořád zkoušeli něco trochu jiného – od začátku jsme se snažili do toho dávat něco ze sebe.“ „Teď, když jsme došli až sem, chodíme do hotelů jen přespat,“ směje se dnes Flexx.

V roce ´93 se kluci zúčastnili soutěže mladých talentů, kde skončili na druhém místě. Získali tak místo konktraktu na nahrání alba důležitou lekci. „Naučili jsme se hodně z našich chyb… Tehdy jsme málo cvičili, byli jsme mladí, lehkomyslní a mysleli jen na holky,“ vysvětluje Bay-C tento drobný „neúspěch“. Přesto ale toto vystoupení upozornilo na existenci T.O.K. a přineslo první nahrávání: Nejprve pár písniček pro Nuff Records (mj. cover „Anything for You“ od 3T, což je bratranec Michaela Jacksona), a pak hned „Hit Them High“ pro Taxi Records – label, jehož majitelem a producentem není nikdo menší než geniální rytmické duo Sly & Robbie. Ještě na podzim stejného roku ale T.O.K. čekalo zásadní setkání s jen o dva roky starším producentem jménem Richard „Shams“ Browne. Ten zrovna opouštěl rodiný label Main Street, aby založil svou vlastní značku High Profile. Když slyšel kluky naživo, byl nadšený jejich kombinačníma schopnostma, a tak s něma hned domluvil nahrávání. T.O.K. tehdy snili o společné písničce s Lady Saw, ale předtím než to Shams zrealizoval, tak s nima nahrál „Send Them Come“ na svém novém riddimu jménem Gypsy. Hned poté už následoval slibovaný duet, který dostal název „Hardcore Lover“ (na Shamsově Baddis riddimu), který obratem vyletěl hned na 4. místo oficiální hitparády! Není se ale v podstatě čemu divit, protože každý z kluků v T.O.K. jde do všeho na 150% a to si vynásobte 4x. Na Jamajce je velká chudoba a díky tomu i soutěživost a dancehall je tam doma, takže zevlování na pódiu může snadno z publika přivolat sprchu lahví…

INTUICE?

Každopádně spolupráce s Richardem Brownem se ukázala být příjemnou a plodnou zároveň, takže se Shams brzy stal i jejich manažerem a producentem většiny dalších písniček. Následující „Whoa“ a „Ill Nana“ se dostali do místních hitparád, ale velká sláva přišla až v roce ´98, kdy vyšel singl „Eagles Cry“, který má ve svém jménu odkaz na písničku od Prince jménem „When Doves Cry“. Tehdy si konečně všichni pořádně uvědomili, jak se za těch pár let zvuk T.O.K. vyvinul a jaký to je nářez! Kluci sice byli ovlivnění rovnocenně jamajskou scénou a americkým hiphopem, který tehdy už standartně běžel na MTV, takže stavěli na chytlavých harmoniích, ale zásadním vlivem se pro ně stal domácí hardcore dancehall, což si domácí publikum jednodušše zamilovalo.

Začátkem milénia T.O.K. založili společně se svým manažerem vlastní label jménem X.C.A.R.R., dnes istribuovaný VP Records. Kluci si tak zajistili tvůrčí svobodu a kontrolu nad svým materiálem podobně, jako to v hiphopu udělal např. Jay Z. To otevřelo prostor pro nejzásadnější zlom v historii kapely, který přišel v roce 2000 s hitem „Chi Chi Man“ předznamenávajícím album MY CREW, MY DAWG, které vyšlo o rok později. Singl má hodně kontroverzní text vyzývající k pálení zkorumpovaných osob, ale má i další rozměry. V jamajské angličtině termín „chi chi“ znamená termit a často se tak nadává homosexuálům. Přesto (nebo právě proto?) se písnička stala na dva roky hymnou, kterou můžete v dancehallech slyšet často i dnes. Zajímavý je i nepříliš známý fakt, že si tuto písničku v roce ´01 vybral známý jamajský politik Edward Seaga pro svou volební kampaň na post premiéra. T.O.K. se ale dle raděko snaží od politiky distancovat a v rozhovorech jsou dnes vyhýbaví i na téma zmíněného boje jamajské hudby proti homosexualitě. Situace je totiž stále vyhrocenější (již jsme informovali o tom, že Beenie Man, Bounty Killa, Vybz Kartel, Buju Banton, Sizzla i Capleton mají v Evropě a USA velké problémy s koncertováním, právě pro svou radikálnost vůči gayům) a není se proto čemu divit, že T.O.K. dnes ohledně citlivých témat volí mnohem diplomatičtější vyjadřování. „Víte, bylo nejprve lichotivý, že se naše písnička stala volebním songem, protože na takové kampaně se vybírají vždy jen ty nejlepší pecky, aby si politik získal podporu lidí z komunit. Chceme ale vždy zachovávat pravidlo, aby naše písničky dávaly lidi dohromady, a ne je rozdělovaly, jako se tomu stalo v tomto případě. Proto take cítíme potřebu dát hlasitě najevo, že nejsme žádným způsobem přidružení k žádné politické straně a odpovědí na většinu otázek je potřeba lásky…“

PŘÍSNÁ KONTROLA KVALITY

Zpátky ale k muzice samotné, protože ta je v případě T.O.K. rozhodně důležitější než aktuální politické trendy. Sám Bay-C na to téma hlásí: „My trendy nenásledujeme, my je vytváříme!“ A právě melodická originalita a pečlivost ve výběru toho nejlepšího jsou esencí T.O.K. Kluci se stali ikonama nové generace pro svůj charakteristický zvuk a snahu o dokonalou produkci. Pečlivě vybrané rytmy, které je inspirují k napsání textů přímo ve studiu, mají zajistit co nejkvalitnější brain storming, a poté společně třídí to nejlepší ze všech nápadů. Ve studiu prý může každý z nich cokoliv zkritizovat, aby tzv. vybrousili diamant a došli k co nejlepšímu výsledku, který je pak společnou písničkou T.O.K. Vedle kolektivní práce zároveň každý z kluků píše písničky i pro další umělce. Příkladem za všechny je Bay-C, který si bokem založil label Boombrush Records dnes proslavený hlavně Showdown riddimem, na který nazpívali verzi např. Lexxus, Merciless, Monster Shack a hlavně Bounty Killer, jehož pecka „Which One“ je doslova hymnou celého labelu.

Když už jsme u combinations, písničku s T.O.K. má mj. Beenie Man, Shaggy, Mr. Vegas, Shabba Ranks, Pitbull nebo General Degree. Mezi producenty, kteří s kvartetem spolupracují najdete jména typu Jeremy Harding, Tony & Dave Kelly, C-Block, Steely & Clevie, Salaam Remi, Donovan Germaine, Massive B, King Jammys nebo Wyclef Jean! Když si k tomu připočtete turné po Africe, Japonsku, Austrálii, Jižní Americe, USA, Evropě a zcela aktuálně po jamajských školách v rámci kampaně proti AIDS, možná vás taky napadne, jestli zkratka T.O.K. neznamená něco jako „Top Original Kings“. Jak takového úspěchu dosáhnout? Rada začínajícím zpěvákům a deejays od T.O.K. zní: „Držte se toho, není to snadná cesta. Je potřeba tvrdé práce, odhodlání a vytrvalosti. Jdi do toho naplno a nakonec toho dosáhneš. Vytrvej v soustředění se na svůj cíl, protože fokus je maximálně důležitý!“

Lomesh

links:
www.tokworld.com
rozhovor přeložený do češtiny od Gen. Kryshpeena!
recenze nového alba viz novinky

Back to top button