ČlánkyProfily

: Legenda roots reggae vystoupí v srpnu poprvé v Čechách!

Rodák z jamajského hlavního města Kingstonu přišel na svět na podzim roku 1945. V jeho rodině se vždy hodně muzicírovalo, Cornell vzpomínal zejména na otce, který rád zpíval a vedl svoje děti k hudbě. Nicméně ještě formativnější vliv na Cornella mělo prostředí kostelního chóru, kde odmalička zpíval během náboženských shromáždění. Ostatní členové kongregace jej povzbuzovali a poukazovali na Cornellův pěvecký talent. Campbellovi nebylo ještě ani dvanáct let, když se rozhodl zkusit štěstí u některého z místních producentů. Jamajský hudební průmysl byl v polovině padesátých let minulého století ještě v plenkách a dosud pouze kopíroval americké vzory. Ovšem již tehdy měly ostrovní nahrávky v sobě cosi specifického, co tehdejším skladbám dodávalo punc originality. Ať již tehdejší styl označíme za boogie, shuffle či jamaican r´n´b, nesl v sobě embryonální základy pozdějšího vývoje ska a reggae. Právě v tomto grunderském období si Cornella všimnul trombonista Rico Rodriguez a přivedl jej k provozovateli jednoho obchodu s alkoholem a přilehlého soundsystému – Clementu ´Coxsonne´ Doddovi. Pro něj nahrál Campbell svůj první singl My Treasure, který záhy následovaly další nahrávky. Ve studiu se Campbell mohl leccos přiučit od doprovodných hudebníků, z nichž se později zformovalo jádro The Skatalites.

Následovalo ještě několik nahrávek pro Dodda a pak obvyklé kolečko práce pro ostatní producenty. Campbell tak vytvořil materiál například pro jeden z tehdy nejsilnějších soundsystémů King Edwards až na čas zakotvil pod křídly Duka Reida a jeho labelu Treasure Isle. Zde ovšem nikoli jako sólový zpěvák, nýbrž člen kvarteta The Sensations (partnerem mu byl například Jimmy Riley, který je otcem Tarruse).

Cornell s The Sensations nahrál několik podařených rocksteady pecek, ačkoli ty největší hity nahrála skupina až v novém složení, ve kterém Campbell již nefiguroval. Nemuselo ho to však mrzet, neboť se mezitím vrátil pod křídla Coxsonne Dodda do Studio One. Na Brentford Road prožil Cornell umělecky velmi plodné období konce šedesátých let, orámované erbovními hity Stars a Queen Of The Minstrel. Zároveň to byla doba, kdy Cornell hojně vystupoval, ať už pod pláštíkem vlastního jména či jako součást větších uskupení (kupříkladu jako The Eternals. apod). Cornell nejen zpíval, ale hrál i na kytaru a baskytaru a může se chlubit, že na druhý jmenovaný nástroj učil hrát Robbie Shakespeara

Když se letopočet přehoupl přes další dekádu, začalo se Cornellovo umělecky nejplodnější období ve znamení spolupráce s producentem Bunny Lee. Lee si na rozdíl od svých soků nikdy nepořídil stabilní studio a prostory si vždy ad hoc pronajímal. Přesto však v sedmdesátých letech kolem sebe  shromáždil pozoruhodnou skupinu muzikantů a zpěváků, která vyprodukovala neuvěřitelné kvantum hudby. A jaké hudby! Cornell se stal společně s Johnny Clarkem nejznámější a nejplodnější hvězdou. Pro Bunnyho Lee nahrál mnohé ze svých nejklasičtějších hitovek jako duo pecek oslavující jednu oblast Kingstonu – Natty Dread Ina Greenwich Farm a Dance Ina Greenwich Park či song The Gorgon, jehož název se stal Campbellovým alter ego. V období, kterému se říká ´Zlatá éra reggae´, to byl esenciální materiál a právem se řadí k tomu nejlepšímu, co v té době vzniklo.

Cornell ovšem dokázal vytěžit hity i ze spojení s dalšími producenty, jako například s Joe Gibbsem, s nímž nahrál hitovky jako No Mans Land, Rope In a Boxing Around. To se již začala psát nová kapitola jamajské hudební historie známá jako rub-a-dub neboli dancehall. I ve čtvrté dekádě své umělecké činnosti se Cornell Campbell držel na vrcholu, byť těžiště jeho činnosti se přeneslo k živému vystupování. S pořádně dlouhým katalogem úspěšných pecek se Cornell stal jedním z nejvyhledávanějších umělců na koncertech ´veteránů´, na Jamajce nesmírně populární sérii, ve které vystupují interpreti, kteří již možná nekrmí titulní stránky bulváru, ale na rozdíl od soudobých hvězdiček umějí své řemeslo. ´Big people music´ se tomu říká.

Cornell Campbell ovšem nežije jen z oprašování staré slávy. Stále má skvělý hlas, se kterým si může dovolit nazpívat čistě r´n´b pecku stejně jako digitální těžkotonážní stepper. A tak není žádný div, že mladá generace zejména evropských producentů znovuobjevila Cornella Campbella a během posledních pár let se objevilo několik zdařilých songů například pro Irie Ites či Zion High Production. Praha se má 14.8. zkrátka na co těšit!

* Ferro

Back to top button