Profily

Barrington Levy: Největší profil v Češtině, který kdy byl napsán

Zpěvák, který zásadně ovlivnil zvuk dancehallu od konce 70. let až do konce století. I dnes  je oblíbeným hostem nejen v reggae, ale i hitech známých amerických rapperů případně se objevuje v remixech, které propojují hip hop a reggae. Barrington Levy je pojmem a svého času byli ty nejdražší dubplates právě od něho. Studium jeho životního příběhu mi potvrdilo, že to je opravdu jedinečný talent, charismatický zpěvák, a přesto prý zázračně pokorný člověk. Dovolte mi představit jamajskou legendu, která nemusí deset let vydat nové album, ale přesto je stále ve hře. Seznamte se zpěvákem jménem Barrington Levy přezdívaným Mr. Mellow Canary

Yo! Barrington Levy se narodil 30. dubna 1964 v západním Kingstonu, kde i částečně vyrůstal. Měl ale velké štěstí, že vedle betonového ghetta plného rozpáleného plechu a chudé beznaděje trávil spoustu času na rodinné farmě ve farnosti Clarendon. Tam v kopcích mu byla ozvěna okolní přírody ideálním prostředím, kde se učil zpívat naplno a vychytával různé hlasové rezonance. Tehdy byl Levyho největší vzor Dennis Brown, ale rád poslouchal i nejrůznější interprety amerického R&B včetně MichaelaJacksona, když ještě zpíval s Jackson 5.

Třetí svět za devatero horama a velkým oceánem

Přes bídnou ekonomickou situaci Jamajky tam najdete skoro v každé vesnici soundsystém, kde hraje reggae. Mladý Levy proto zpíval poprvé přes mikrofon, už když mu bylo 14. Brzy poté založil se svým bratrancem duo Mighty Multitude a už v roce 1975 společně natočili první písničku „My Black Girl“. Ta zapadla bez povšimnutí a tak se Levy rok poté přidal jako doprovodný zpěvák ke kapele Byron Lee & The Dragonnaires s kterými i něco málo nahrál pro studio Dynamic. Kouzelná nálada dancehallů mu ale přesto nedala spát, a tak chodil na vlastní pěst a hlas zpívat všude, kde se dalo. Místní kluby tehdy vypadaly z pohledu Evropana (v lepším případě) jako zděné stodoly, ale čeho se vám nedostávalo ve výzdobě, to jste obdrželi jako bonus v čiré atmosféře pospolitosti místního ghetta.

Talent, víra a práce

Levyho originální hlasový projev plný trylek, vzdáleně připomínající jódlování alpských horalů, zapůsobil na všechny, kdo jej kdy slyšeli. Navíc jeho texty stály od počátku za pozornost i po obsahové stránce. Barrington poctivě pracoval na svém vývoji a debutový sólo singl „A Long Time Since We Don´t Have No Love“dokázal, že se navíc umí vyjadřovat upřímně a prakticky jde přímo k věci. Písnička se sice hitem taky nestala, ale přesto rozvířila zájem o nové talenty v dancehallu…Barrington ve zpěvu v tančírnách samozřejmě pokračoval, a tak se brzy stalo, že se nahrávky z těchto večírků dostaly i do USA a Velké Británie, kde vzbudily vítaný zájem. Léta Páně 1979 uslyšel Barringtona zpívat na jedné z těchto akcí producent Henry „Junjo“ Lawes a jeho kolega z New Yorku Hyman „Jah Life“ Wright. Okamžitě zbystřili i přes mlhu jamajské ganjy a vzali jej obratem do studia Channel One. Tam seděl za mixákem Scientist (učedník samotného King Tubbyho) a studiová kapela jménem Roots Radics. Všichni jmenovaní byli z mladého zpěváka nadšení, takže se vzápětí začalo nahrávat (průběžně dalších sedm let!). První pecka, která byla distribuována i za moře, se jmenovala „Ah Yah We Deh“ a brzy jí následovaly singly „Looking My Love“ na Real Rock riddimu, „Englishman“, „Moonlight Lover“ „Wedding Ring Aside“. Ty už přinesly u natěšeného publika ovace, ale teprve následující hity „Collie Weed“, (který Barringtona „napadl“ po cestě do studia:) a „Shine Eye Girl“ způsobily revoluci a ujasnily všem, kdo je král dancehallů nové generace.

První album nového krále

Roku 1979 konečně vyšlo u amerického labelu Jah Life první album BOUNTY HUNTER, kde najdete několik výše zmíněných singlů. Na jeho obalu je parta střelců, kteří symbolicky nahánějí rastamana, na kterého je vypsána odměna. Dnes to vypadá jako vtípek, ale donedávna to dreadové opravdu neměli jednoduché ani na Jamajce. Tito podivíni byli v mnoha očích dlouho varovným příkladem pokleslé morálky a velkým nebezpečím pro společnost (a hlavně vlastní dcery). Tento mýtus se začal zásadně měnit právě koncem 70. let, protože reggae upoutalo na ostrov hodně pozornosti, a tím i tok všude potřebných financí. Barrington Levy proto zapůsobil ve správném čase jako ideální spojení srozumitelného poselství (hodného každého gentlemana) a reggae rytmů. Svou lyrikou přinesl Levy do dancehallu spoustu vřele vítaného vtipu, porozumění a nadhledu. Lidi už jednoduše přestával bavit život plný zahořklosti, strachu, násilí a záhadných úmrtí (Prince Far I, Peter Tosh, Garnett Silk, Hugh Mundell ad.Barrington se vyhýbal fanatismu a agresivitě a raději zpíval o vztazích mezi mužem a ženou a konkrétních možnostech zlepšení životní situace na ostrově. To byly struny na které slyší každý, kdo není totální pokrytec. Dveře dancehallů se tak otevřely širší veřejnosti a Barrington na oplátku vystupoval na stále větších scénách.

Hvězdná záře nad Barringtonem

V letech 1980-83 se Barrington i jeho producent Junjo dostali na pomyslný vrchol hory Zion a vedle koncertů typu mega festival Reggae Sunsplash, vydali výtečná alba ROBIN HOOD, ENGLISHMAN, POOR MAN STYLE, TEACH ME CULTURE, 21 GIRLS SALUTE a RUN COME YA! Osobně jsem dlouho neměl v lásce zvuk a aranže 80. let, ale na těchto nahrávkách jsem našel perly, které uslyšíte v dancehallech po celém světě i dnes. Nadčasovost riddimů kapely Roots Radicspřinesla této hudbě nový rozměr, což ještě okořenil zvukový inženýr Scientist za mixážním pultem. Společně tak objevili styl, který má velkou sílu, ale přesto nemusí být agresivní. Jako dobrý příklad bych rád uvedl hit „Black Roses“ nebo Barringtonovy vlastní produkce v písničkách „In the Dark“„Love of Jah“. Neměl bych taky zapomenout na pecku „My Woman“, která vyšla v několika verzích na labelu Joe Gibbse (nejnověji jako duet se Ce´Cile).

Prokletí pirátských manýrů

Tou dobou se ale už pod tíhou nekvalitních pirátských kopií a starých záznamů doslova prohýbaly regály, takže si Barrington dal ve vydávání alb dva roky přestávku. Bylo tak více jasno, odkud vítr vane a proč je důležité se soustředit na kvalitu. V roce 1983 se pak po dlouhém čekání konečně objevily hned dvě nové alba – výtečná LIFE STYLE a snad ještě lepší MONEY MOVE pro labelPowerhouse, kde pro změnu hráli na bicí a basu legendární Sly & Robbie. Stejně tak byla plodná i spolupráce s chlapíkem jménem Paul Love aka Jah Screw, který původně pouštěl desky pro King Stugav, soundsystem a label jehož majitel je sing-jay veterán U-Roy. Společně dali dohromady pecku „Under Mi Sensi“, která si obratem rezervovala 12 týdnů v britské hitparádě a podívala se pod sukni i té americké. Tato písnička se navíc stala podkladem pro další mega hit „Under Mi Sleng Teng“ z roku 1985, který je dodnes kreditován Wayne „Jammy“ Smithovi, přestože melodický nápad vymyslel právě náš hrdina.

Nové rozměry spolupráce

Vraťme se ale zpátky do časů po vydání „Under Mi Sensi“, kdy Levy odjel na velmi úspěšné turné do Anglii, v rámci kterého na požádání zazpíval výše zmíněný song (věnovaný milované i zatracované bylině) přímo v dětské TV show! Důvěra veřejnosti mu tak dala dobrý prostor, aby dál s povzbuzující upřímností vymýšlel a nahrával hit za hitem. V roce 1984 to byla nejprve výtečná spolupráce na albuLive & Learn Presents Barrington Levy & Beres Hammond plném opravdu luxusních verzí obou zpěváků. Zároveň v produkci Levyho původního patrona vzniklo album Barrington Levy meets Frankie Paul, kde se poprvé objevil i hit„Prison Oval Rock“ jako předzvěst stejnojmenné desky, která vyšla v roce 1985. Aby toho nebylo málo, stejný rok se u Marleyho labelu Tuff Gong objevila deska OPEN BOOK a v produkci Jah Screw další super album HERE I COME, kde můžete poprvé slyšet i stejnojmenný famózní hit s podtitulem „Broader the Broadway“. Těsně před naší „sametovou revolucí“ Barrington zároveň dal souboj Barrington Levy VS Cocoa Tea s podtitulem Clash of the 80´s. Hádejte, kdo vyhrál, když konec 80. let byl na Jamajce ve znamení dalšího Levyho hitu „She´s Mine“ nahraného pro label Black Scorpio.

Bod obratu

Jak už jsem psal, všechny tyto nahrávky jsou dnes pro svou nadčasovost základní výbavou selektorů po celém světě. Nezapomeňte ale, že Barrington Levy v roce 1990 oslavil teprve 26. narozeniny a se silami není zdaleka u konce! S novou dekádou přišla další spolupráce s Jah Screw na novince „Dancehall Rock“ a předělávkách písniček BobAndyho jménem „Too Experienced“„My Time“, které kdysi vyšly u Studio One. Tyto cover verze se nakonec ukázaly být dalším mistrovským tahem a dočkaly se mnoha verzí i remixů. Společnou práci poté završili albem TURNING POINT, které vyšlo u Greensleeves roku 1992 a kde najdete mimo jiné i jódlující duet s Reggie Stepperem „Something In My Heart“. Tuto pecku mimochodem pouštěl General Kryshpeen ve svém vítězném 45Clash souboji na 3. Reggae Meetingu, Barrington je totiž jedním z nejhranějších zpěváků už dvou dekád reggae selektorů.

O rok později vyšla u MCA deska BARRINGTON, kde hrají znovu Sly & Robbie a je tam pár zásadních písniček jako „Work“, „Vice Versa Love“„Murderer“. Levy ale záhy zjistil nechuť vydavatelství album financovat, a tak se raději vrátil k myšlence vlastního labelu Lipstic a k osvědčené produkci Jah Screw. Ten mezitím zremixoval „Under Me Sensi“ a „Two Sounds“ do hutnějších verzí, kde můžete slyšet combination s tehdy novým jamajským objevem jménem Beenie Man. To se mnoha lidem zamlouvalo, takže se z těchto písniček stala znova velká událost, která nejen že podpořila všechny zúčastněné, ale navíc i dala základ pro britské remixy v nastupujícím trendu lámaných beatů z džungle.
Pět let před koncem milénia Levy vydal božské album DIVINE, kde mimo jiné najdete o i vlastnoručně produkovanou písničku „Deep in the Dark“. Velká parádička (stejně jako následující excelentní album duetů jménem DJ Counteraction, kde se vedle zmíněných verzí od Beenie Mana objevili i Bounty Killer, Lady Saw, Mega Banton, Cutty Ranks nebo Spragga Benz)!! O rok později vyšla další deska jménem TIME CAPSULE, kde je pro změnu důraz na klasickém roots reggae a dubových verzích. Časová kapsle možná proto, že nás přenáší na místo…

Za hranicema stylů

Barrington Levy už překonal omezující škatulky žánrů a potvrdil to i na svém zatím posledním (a opět nebezpečně kvalitním) albu LIVING DANGEROUSLY z roku 1998. Hostovala mu tam např. Lady G, Jigsy King, Terror Faboulous i Snoop Doggy Dogg, což přineslo i mnoho nabídek ze strany amerických raperů.Rahzel a Shyne vám o úspěchu, který jim to přineslo, možná někdy poví sami. Když se vám totiž Barrington objeví na singlu, zajímavost písničky i zájem veřejnosti jdou magicky nahoru. Mellow Canary je dnes jedním z nejrespektovanějších a také nejdražších reggae zpěváků a vlastník dubplates nazpívaných samotným mistrem má v ruce skutečně drahý trumf. Barrington je ale mezi selektory jedním z nejhranějších zpěváků na večírcích podél jamajských silnic i ve vyšperkovaných amerických klubech, kde se hraje moderní dancehall.

V roce 93 se jej v jednom rozhovoru ptali, jak se sám Barrington divá na současný dancehall a jaké rozdíly v něm vidí oproti jeho začátkům. Jeho odpověď stojí závěrem za přepis, protože i mně boří škatulky: „Je to jen inovace beatu a hlavně změny v textech, které se nahrávají. Pro mě je ale reggae něco opravdu velkého! Zapomeňte na dancehall, mluvíme o reggae. Ve chvíli, kdy nás je hodně slyšet, měli bychom jít i my příkladem v tom, co šíříme do světa. Po pravdě mně moc nebaví, že většina témat se dnes točí kolem zbraní, násilí a perverzního sexu. To není to, co chci podporovat, aby přicházelo do našich životů. Všichni, včetně našich dětí, potřebujeme zprávy, které lidi povzbudí! Nevidím rozdíl mezi reggae a ragga, pro mě to je jen otázka jiného beatu. Lidi říkají:Kámo to je ragga! To ale to znamená, že ragga je to, co nemá pozitivní význam? Vnímám to jako součást reggae music, protože v dancehallu může hrát jakákoliv muzika, ale důležité je poselství…“

Barrington Levy se dnes věnuje (vedle úspěšných světových turné a přípravě nového alba, které je jistě netrpělivě očekáváno a má vyjít začátkem roku 2005) své farmě doma v Clarendonu, kde chová spoustu zvířat. Zároveň připravuje nové album a čtvrtým rokem produkuje vlastní festival Dancehall Rock, kam loni pozval i Gentlemana, kterému bude věnován jeden z nejbližších dalších profilů.

* Admiral (profil vznikl v roce 2004 pro časopis Bbarák)

Kompletní diskografie:
1979 SHAOLIN TEMPLE (produkce: Henry „Junjo“ Lawes / label: Jah Guidance)
1979 SHINE EYE GAL (Henry „Junjo“ Lawes / Burning Sounds)
1979 BOUNTY HUNTER (Junjo & Hyman Wright / Jah Life / reedice jako MOONLIGHT LOVER v roce 2000)
1979 ENGLISHMAN (Junjo & Hyman Wright, mix: Prince Jammy & Scientist / Jah life, Greensleeves)
1980 HEAVYWEIGHT DUB CHAMPION (Junjo @ Chanel One / Greensleeves / ROBIN HOOD in dub)
1980 ROBIN HOOD (Henry „Junjo“ Lawes @ Chanel One / Volcano, Greensleeves, Jah Guidance)
1980 DOH RAY ME (Barrington Levy, mix: Scientist @ Chanel One / label JB)
1981 RUN COME YA ! (Barrington Levy & Scientist / Jah Life)
1982 POOR MAN STYLE (Linval Thompson, mix: Scientist @ Chanel One / Clocktower, Trojan)
1982 21 GIRLS SALUTE (Junjo & Delroy Wright / Jah Life)
1983 LIFE STYLE (GG Ranglin / GG, reedice u britského labelu Charly v r. 1998)
1983 HUNTER MAN (Henry „Junjo“ Lawes @ King Tubby´s / Burning Sounds)
1983 TEACH ME CULTURE (Helena Hall & Barrington Levy @ Chanel One / Live & Learn)
1984 MONEY MOVE (George Phang / Powerhouse)
1984 BARRINGTON LEVY (??? / kompilace u Clocktower)
1984 BARRINGTON LEVY MEETS FRANKIE PAUL (Henry „Junjo“ Lawes / Arrival)
1985 PRISON OVAL ROCK (Henry „Junjo“ Lawes @ Chanel One & Harry J / Volcano, reedice RAS 1991)
1985 OPEN BOOK (Barrington Levy & Michael Levy @ Chanel One / Tuff Gong)
1985 HERE I COME (Jah Screw & Channel One & Easy Street (UK) / Time, reedice u Greensleeves & RAS)
1986 CLASH OF THE 80’S (Barrington Levy & Cocoa Tea / Corner Stone)
1988 LOVE THE LIFE YOU LIVE (??? / label Time a VP Records)
1990 LIVE & LEARN PRESENTS BERES HAMMOND & BARRINGTON LEVY (Delroy Wright / Live & Learn)
1990 THE BARRINGTON LEVY COLLECTION (kompilace u Greensleeves)
1990 BROADER THAN BROADWAY (kompilace různých produkcí / label: Profile, Time 1)
1991 DIVINE (Paul Love / kompilace u Mango – Island)
1992 TURNING POINT (Jah Screw 7 Barrington Levy / Profile)
1992 20 VINTAGE HITS (??? / kompilace labelu Sonic)
1993 BARRINGTON (Lee Jaffe, Sly & Robbie & Andre Betts / MCA)
1994 DIVINE (Jah Screw / RAS)
1994 REGGAE VIBES (B. Levy & Sammy Dread z let 1980 – 85 / Joe Gibbs & Errol Thompson / Rocky 1)
1995 DJ COUNTERACTION (Jah Screw / Greensleeves / reedice jako DUETS (RAS 1995)
1996 LIVE IN CONCERT (??? / label Bare)
1996 WANTED (??? / label Jah Life)
1996 TIME CAPSULE (Milton Welch / RAS)
1997 MAKING TRACKS (reedice alba LIFESTYLE z roku 1983 / Rhino, UK)
1997 ENGLISHMAN / ROBIN HOOD (reedice 2 alb v jednom / Greensleeves)
1997 RAS PORTRAITS (kompilace / label RAS)
1998 LIVING DANGEROUSLY (??? / label Breakaway)
1998 TOO EXPERIENCED (kompilace / label VP Records)
1999 BARRINGTON LEVY MEETS FRANKIE PAUL: BACK TO BACK (kompilace / BMG Special)
2001 KINGS OF REGGAE : BARRINGTON LEVY (francouzská kompilace)
2001 BARRINGTON LEVY (kompilace ze série RUB-A-DUBLE SERIES / Dressed To Kill)
2001 JAH THE CREATOR (kompilace písniček z let 1979 – 1983 / Dressed to Kill)
2002 GOLD (kompilace z produkcí Henry „Junjo“ Lawese / Creole)
2002 REGGAE & SKA TWINS: BARRINGTON LEVY & MICHAEL PROPHET (2CD kompilace stejná jako album JAH THE CREATOR z r. 2002 a Michaelova alba LOVE IS AN EARTHLY THING z r. 1983 / Dressed to Kill)
2003 DIVINE (kompilace od Jah Screw / Time 1)
2003 MOONLIGHT LOVER (reedice alba BOUNTY HUNTER z roku 1979 / Burning Bush)
2004 THIS IS CRUCIAL REGGAE (kompilace / RAS, Trojan)
2004 HERE I COME (kompilace / Spectrum)
2004 COLLECTION (kompilace písniček z let 1980 – 1990 / Time 1)
2004 RENEGADE (Hyman Wright / kompilace u labelu Jah Life)
2004 ORIGINAL RAGGAMUFFIN PART ONE (kompilace u Jah Life)
2004 NOTHING’S CHANGED (kompilace u MCA)

Back to top button