Profily

Zap Mama

V roce 1990 se Marie Daulne, původem ze Zairu, obklopila v Bruselu svými čtyřmi excentrickými přítelkyněmi a založila ženskou – původně a capella skupinu Zap Mama. Ještě předtím se však vrátila do své domoviny učit se africkému dědictví. Zde se mimo jiné naučila pygmejské vokální techniky, a ty potom spolu s dalšími přinesla na Západ, kterému měla – s minimem nástrojů a perkusí – ukázat, co vše lze vytvořit „jen“ hlasy a těly. Od té doby Zap Mama sjezdily celou Evropu, Afriku a Spojené Státy, a všude kam přijely, uváděly obecenstvo v úžas svou eklektickou směsicí world music stylů pohybující se někde mezi soulem, gospelem, pygmejskými písněmi a afro-kubánskými rytmy. S pomocí pohybů a nevyčerpatelné imaginace tak pět akrobatických ženských hlasů bere své posluchače na výlet po celém světě. Najednou se octnete na tržišti v Kongu, a za chvíli už prolétáte někde nad Taj Mahalem.

Když potom Zapa Mama představily v roce 1991 své první – bezejmenné – album, hluboce zaujalo i takové profíky jako je Sting či Peter Gabriel. Nakonec nahrávka vyšla v lehce modifikované verzi i o dva roky později ve vydavatelství Luaka Bop známého hudebníka Davida Byrnea, pod názvem „Adventures in Afropea I“ . A dalo by se mluvit o „zjevení“. Během následujících dvou let bylo toto cd produkováno ve více než dvaceti zemích od Austrálie po Kanadu. Další události na sebe nenechaly dlouho čekat. BBC natočilo o skupině dokument, Zap Mama se dostaly na konci roku 1993 k nejlépe prodávaným nahrávkám světa atd. Tento brilantní úspěch byl o rok později zpečetěn čerstvou nahrávkou „Sabsylma“ , s ještě univerzálnějším a symbiotičtějším zvukem, a bezprostředně poté obdržely Zap Mama nominaci na Grammy. A v té době se také Marie Daulne ukázala vskutku být ryzí vůdčí osobností skupiny.

Marie si též zahostovala například na nahrávkách kapely Wizzards of Ooze či brazilské zpěvačky Marie Bethanie, a spolupracovala také na vokálech pro Spearhead. Na oplátku se zase zpěvák Michael Frantipodílel na třetím albu Zap Mama „7“ z roku 1997, kde se již jméno kapely vlastně stává synonymem pro osobnost Marii Daulne, která na obale této desky, oproti předešlým, pózuje zcela sama. Lidské hlasy zde stále hrají významnou roli, ale hodně se změnilo – díky zapojení kláves, kytary, basy a perkusí je zvuk povětšinou funky, a přidáním prvků jako je rap nebo hostování reggae legendy U-Roye se na tomto albu Zap Mama představují jako mnohostranný a proměnlivý autentický afropop.

O dva roky později se objevuje „A Ma Zone“ – radostné i melancholické album, které překypuje Mariiným neuvěřitelným balancováním na cestě mezi duší minulosti a technologií budoucnosti. Titul „A Ma Zone“ není jen hrou se slovy. Marie jasně hovoří o tom, o čem vlastně písně jsou: “ Přirozeně – Amazonka je rebel, bojovník, který když ve svém srdci něco objeví, jde za tím přes všechny překážky. Já cítím to samé, když stojím na pódiu se svojí skupinou – jako tým sdílíme stejný cíl – uchvátit obecenstvo naší hudbou. A mimo to vše – „A Ma Zone“ (v mé zóně) taky znamená, že se cítím v pohodě všude, kde jsem. Jsem nomád. Potkávám stále nové lidi a stvrzuji tato přátelství písněmi.“ Na této desce Marie pokračuje ve spolupráci s různými hosty, jako je například africký jazzman Manu Dibango, mc Black Thought z The Roots nebo rapper Speech z Arrested Development. Ti všichni se jistě stali neopomenutelným obohacením tohoto alba.

Marie Daulne se nakonec na tři roky usadila v New Yorku. K tomuto rozhodnutí ji vedly jednak pracovní příležitosti – jako byla například práce na soundtracku pro film„Mission Impossible II.“ , ale zároveň i její osobní přání : „pocítit atmosféru lidí z celého světa“. Když uzrál čas natočit další album Zap Mama zkontaktovala Marie opět partu kolem The Roots, na jejichž albu „Things Fall Appart“ hostovala v roce 1999. Ti ji pozvali do Philadelphie, aby se přidala k jejich tvůrčímu hudebnímu klanu, který zde vytvořili. Takže po následující dva roky se stala součástí snad jedné z nejplodnějších hudebních komunit ve Státech. Marie také dále spolupracovala s mnoha dalšími hudebníky, objevila se mimo jiné na posledním albu americké nu-soulové hvězdy Eryky Badu „WorldWide Underground“ , a také se jako zpěvačka zúčastnila jejího turné v roce 2003.

„Album „Ancestry In Progress“ není určeno konkrétním lidem ani kulturám. Mluvím o filosofii a boji všech lidí, kteří se snaží udělat tenhle svět lepším. Chci jim svou hudbou vyjádřit respekt. Protože vím, že i my se zítra staneme předky.“ (Marie Daulne)

A všechny tyto zkušenosti zhodnocuje Marie Daulne na posledním albu Zap Mama –„Ancestry in Progress“ , plodném přírůstku do moderní soulové muziky, kombinujícím prvky hiphopu, R&B, dubu, afropopu a soulu. Opět s pomocí The Roots, a dalších hudebníků, jako je již zmíněná Erykah Badu, nebo hiphopových hvězd jako Common, Talib Kweli, Bahamadia, Guestlove či Scratch se Zap Mama stávají hlavním hlasatelem pokračujícího, hudebního znovu-sjednocování pan-africké diaspory. Téměř všechny písně napsala i koprodukovala Marie za svého pobytu v Americe. Některé tématicky odráží především její novou zkušenost s životem v amerických velkoměstech. Důležitější je však pro ní sledování a reflexe hudebního dědictví této země: „ Americký beat je revoluční. Každý ho poslouchá a následuje. Ale americký beat byl inspirovaný beatem, který přišel z Afriky. Nejen svoji strukturou, ale i zvukem. Za současným soundem stojí celá historie beatu, která začala někde u malých kusů dřeva tlukoucích o sebe, a dnes ústí do velkých sound-systémů. Je to vlastně geniální. Proto jsem chtěla vytvořit album o evoluci prastarých vokálních tradic našich předků, které putovaly z Afriky, mísily se se zvuky evropskými a asijskými, a později byly přineseny i do Ameriky.“.

Poselství Zap Mama:

„Jsem rodilá Afričanka
Přináším a objevuji novou cestu uznání a pochopení.
Umění mých úst,
Umění mých zvuků,
Cítit podzemí,
Ozářit tvou mysl,
Prostřednictvím ozvěn zvuků,
zvuků našich předků.“
(Intro
k cd „Ancestry in Progress“ )

„Děkuji Nejvyššímu,
Nejzašší Lásce.
Díky všem, známým i neznámým, kteří bojují za lidská práva a za lepší svět.
pro všeobecný respekt.
Posilte svého ducha a zapalte svou duši.
Miluji vás všechny a uvidíme se na koncertě Zap Mama.
MÍR!“

(Marie Dualne)

Diskografie Zap Mama:
Zap Mama
(Creamworld – Crammed, 1991)
Adventures in Afropea I (reedice 1.alba, Luaka Bop, 1993)
Sabsylma (Creamworld – Crammed, 1994)
Seven (Virgin, 1997)
A Ma Zone (Virgin, 1999)
Ancestry in Progress (Luaka Bop, 2004)

Linky a odkazy:
rozhovor se „Zap Mamou“ Marie Daulne

http://www.boombap.cz/index.php?clanek=1823 – recenze, foto a video z koncertu Zap Mama v Roxy
www.zapmama.be – oficiální web kapely
www.luakabop.com/zap_mama/index.htm – stránky vydavatelství Luaka Bop
www.acwebdesign.nl/zapmama – neoficiální stránky „Yepe Yepe“
http://houbi.com/belpop/groups/zapmama.htm – rozsáhlejší článek s diskografií a jmény spolupracovníků Marie Dualne
www.popmatters.com/music/reviews/z/zapmama-ancestry.shtml – recenze nejnovější desky Zap Mama

podle internetových zdrojů vybrala a přeložila
Zap Sista Tandega

Back to top button