Reportáže

Velká reportáž ze španělského festivalu Rototom Sunsplash!

Probouzím se v našem vanu. Zvenku cítím závan Středomoří. Vítá nás jih Francie. Přes noc jsme urazili 2/3 trasy Mnichov – Benicàssim. Ještě nás čeká přibližně 550 km. A já si říkám v duchu, že příští rok už jen letadlem. Na místo festivalu přijedeme v pátečních odpoledních hodinách. Během pár minut se strhne obrovská bouřka, krásné přivítaní při řešení akreditace. To ještě netuším, že mě čeká opravdu rozžhavený týden plný hudby, parties, koupání v moři a v neposlední řadě nádherných slečen na plážích města Benicàssim (60 km severně od Valencie). Kde se koná již počtvrté Rototom Sunsplash. Podle mě nucené přestěhování celého podniku ze severní Itálie do španělského přímořského letoviska festivalu jen prospělo. Zdá se, že organizátoři našli skvělé útočiště, které doufejme bude sloužit další řádku let. 20. ročník s podtitulem Love Edition zastihl festival v jeho největším rozmachu. Během týdne se prý vystřídalo na akci kolem 240.000 milovníků karibské hudby!

Hned první večer jsem si nemohl nechat ujít pre-festival parties ve městě ve 4 klubech. Město opravdu dýchá reggae hudbou. Na každém kroku vidíte vlajky s emblémem akce. Regulérní turisti se mísí s návštěvníky festivalu z celého světa. Nakonec se usadím u dj´s jednoho z podniků. Lezu na bar a věším se na různé úchyty na stropě. Proběhnou i nějaké ty tancovačky. Lokální soundy hrají hodně zábavně až do rána. Poslední šanci zakotvit přes noc na pláži jsem beze zbytku využil (není nad koupačku o páté ranní). A těšil se na zahájení samotného festivalu.

Hlavní festivalová stage byla skvěle organizovaná. Po každém vystoupení se ihned zatáhne opona. Začne hrát sound, který vystupuje na jiné stagi v nočních hodinách. Mezi hlavními akty se taky představila řada artists z menších podií. Především z showcase clubu to byla jména jako Exco Levi, Iba Mahr nebo Jah Sun. Divím se, že jsem na žádném jiném festivalu takový skvělý nápad neviděl.

Hned úvodní koncert festivalu pro mě byl ten nejlepší. 40. výročí jamajských legend Third World zastihlo původní členy Stephen „Cat“ Coore a Richard Daley ve skvělé formě. Zazněly osvědčené hymny „96º In The Shade“, „Try Jah Love“ nebo „Reggae Ambasador“ ve skvělých aranžích a moderním podání (mixy do dancehallu, soulu, funku, rocku a dokonce i electra). A když předvedl bubeník kapely skvělou africkou (mimochodem i hodně vtipnou) vložku a poté Cat zahrál na svoje elektrické cello „Redemption Song“. Získaly si ostřílení jamajčani srdce celého davu. Poté už následoval jen nestárnoucí hit „Now That We Found Love“ a bouřlivý aplaus. Šílenství s názvem Rototom Sunsplash mohlo začít. Další legendy Israel Vibration jsem měl tu možnost vidět již po čtvrté. Předvedli sice pokaždé téměř totožnou show. Ale pokaždé mě nadchli svým projevem. Daddy U Roy, nestárnoucí matador, mě osobně hodně bavil. Skvělý zážitek bylo setkání s tímto skromným a vzdělaným člověkem na Reggae University. Mr.Vegas celý loňský 19. ročník zahajoval. Tentokrát nedostal takový prostor (necelých 60 minut), jaký by si sám představoval. Ke cti mu slouží, že slíbil, že až se příště vrátí, vymůže si na pořadatelích aspoň 2 hodiny. Koncert byl zkrácený z důvodu nástupu španělských artists, kteří spojili svoje síly na Rototom pod názvem Iberica All Stars (Señor Wilson, Hermano L, Benjammin, Irie Souljah, Kumar, Indee Stylah, Khoula, Ander Green Valley, Tosko a Roberto Sanchez). Není divu, že ve Španělsku má jamajská hudba takový ohlas. Stačí se podívat na nespočet domácích kvalitních artists. Bad gyal Cecile opět nezklamala. Hity střídala s novějšími songy. Jak je jejím zvykem, komentovala aktuální dění na Jamajce. Její diss na Martinův hit „Cheaters Prayer“ hodně pobavil. Oje Ken Ollivierre aka Protoje dal odlišnou show než na Summerjamu, však neméně kvalitní. Jeden z členů reggae revival mě baví čím dál tím víc.

Jsem zvědavý kam až to Chronixx, Protoje, Kabaka Pyramid, Raging Fyah, Iba Mahr nebo Jah9 dotáhnou. Vrchol koncertu byl bezpochyby featuring s Kabakou na společný hit „Warrior“. Koncert Gyptiana byl naprosto průměrný. Nepatřím k něžnému pohlaví, takže mě příliš neoslní svými love songy. A navíc mi jeho show přišla hodně utahaná. Neviděl jsem moc zájmu a nadšení celého bandu i samotného frontmana. Richie Spice byl sice až moc high, ale na výkonu to vůbec nebylo znát Především v jeho hvězdných letech 2005 – 2008 to byl jeden z mých největších oblíbenců. A já jsem si koncert beze zbytku užil. Evropskou první ligu zastupovali francouzští Dub Inc. Opět zahráli fantasticky. Pokud navštívíte jejich koncert, nemůžete odcházet zklamaní. S čistým svědomím můžu říct, že nejhorší zážitek byla pro mě cirkusová show s názvem Alborosie. Alespoň že mi ostatní soundbwoys, se kterými jsem ten večer mluvil, dali za pravdu.

Dalším koncertem na který jsem hodně těšil byl Kabaka Pyramid. Ale to už se přesouváme do Showcase Clubu, další koncertní stage festivalu. Díky Jahmusic jste měli možnost tuto vycházející star vidět i u Hradce na Hip Hop Kempu. Měl jsem trochu obavy o čistotu jeho hlasu. Kabaka mě ale hodně mile překvapil. Precizní výkon a skvělý oduševnělý projev. V showcase jsem stihl část koncertů Iba Mahr, Jah Sun a Cornadoor. Ještě mohu zmínit barcelonský roots band Mystic Souldiers. K tomu mám jedinou poznámku. Máme se ještě u nás co učit.

A dostávám se k tomu, proč jsem se vlastně rozhodl jet na Rototom Sunsplash. Při prvním pohledu na lineup na dancehall stage jsem neváhal ani vteřinu. Stage jela na plné obrátky v nočních hodinách mezi 02 a 06. V sobotu dali skvělou show Poison Dart a holandský ganja sound Herb -A – Lize It. V neděli zahráli mocní samurajové z Mighty Crown. V pondělí se konal clash Ricky Trooper (ex Killamanjahro) vs. Tony Matterhorn (ex King Addies). Jména nasvědčovala, že se můžeme těšit na krutopřísnou válku. Oba protagonisti však pojali clash festivalovým způsobem. A zejména konec byl velkým zklamáním pro obrovský massive před podiem. Za to jejich společný juggling na závěr stál za to. V úterý mě přesvědčili německé legendy Silly Walks, že jsou schopní zahrát zábavně, ne jak tomu bylo na Sumerjamu. Hned po nich o čtvrté ranní nastoupil Rory z legendárních Stone Love. Pro mě největší zážitek, nevyčerpatelný dubplate box a skvělý mikrofon. I přesto, že středa byla moje poslední noc, po zkušenosti zvané Alborosie jsem šel radši spát. Navíc nejsem velkým příznivcem Sentinel. A indický sound Reggae Rajahs hraje podle mě hodně nudně a nevýrazně.

Kromě výše zmíněných stages jela naplno další skvěle vymyšlená podia až do ranních hodin. Pro příznivce dubu a elektroniky tu byla Dub stage, masivní zvuk s masivním lineupem. Ska stage přivítala spoustu kapel a dj´s z celého světa. V Juanita Clubu se střídalo latino, reggaeton, dancehall i reggae. Black Temple Corner byl zaměřený na roots a rub a dub. Zde si například Ricky Trooper neplánovaně střihl rub a dub dj show, selectora mu dělal Shinehead, hodně velký zážitek. A v neposlední řadě tu byl Roots Corner pro začínající soundy.

Brány festivalu se otevírali už v brzkých dopoledních hodinách. Pro ty, kteří chtěli ještě dospávat a odpočívat tu byla Living Energy Zone. Kousek vedle jste si mohli zajít na africké jídlo a poté ho vytancovat přímo v African Village. Pořadatelé se nezaměřují pouze na hudbu. Ale i na sociální a kulturní otázky spojené s Jamajkou a celou oblastí Karibiku, Afrikou nebo Asií. Do prostorného stanu určeného pro veřejnost (Social Forum) byla pozvána celá řádka hostů. Za všechny jmenujme nejmladší nositelku Nobelovy ceny za mír Dr. Rigobertu Menchu Tum z Guatemaly. Hned vedle v Reggae University byli pozváni například členové kapely Third World (Reggae Ambasador), U-Roy (Foundation Dancehall), Ricky Trooper a Tony Matterhorn (Meaning Of Clash Culture), Protoje, Kabaka a Iba Mahr (Jamaica Reggae Revival). Mohli jste se podívat na světovou premiéru filmu „Legends Of Ska“ a poté diskutovat a ptát se původního člena The Skatalites Lestera Sterlinga. Španělskou premiéru měl vysoce ceněný dokument o muzikantech a zpěvácích z jamajských věznic „Songs of Redemption“ španělského autora žijícího na Jamajce Fernanda García-Guerety. Doporučuju! Autor byl jak jinak než přítomen. Po skončení popisoval své zážitky při natáčení. Výčet celého programu by zabral další celou stránku. Pokud pojedete na Rototom, určitě navštivte některou z přednášek.

Co ještě umocňoval už tak velký zážitek z celého podniku byla blízkost moře ( 2 – 3km). Na stagi zvané Sunbeach přímo na hlavních plážích města se každý den odehrávali taneční dancehall workshopy nejen pro účastníky festivalu. Workshop vedli báječní Attitude Crew z Barcelony Otevřená stage přivítala desítky soundů a DJs. mezi 13 a 20. Kdo nezažil nepochopí.

Ve čtvrtek večer po koncertu Richieho Spice byl čas k návratu. Loučení se skvělými festivalovými sousedy ze Švédska (Upssally) bylo hodně emotivní. Ale co, příští rok se potkáme znovu. Mimochodem pouze z tohoto severského města jsem napočítal 30 lidí. Přibližně desetkrát víc než z celé ČR. Ještě mě čekalo x hodin na cestě, včetně 12-ti hodinového čekání na vlak v Mnichově (nestihl jsem odpolední spoj o 10 minut). Během té doby jsem aspoň mohl přemýšlet, jak zužitkuju nabyté cenné zkušenosti v sobotu na Hip Hop Kempu. Nechal jsem si bohužel ujít taková jména jako Damian Marley, Busy Signal, Misty In Roots nebo Black Chiney. Z toho mi vychází jediné: Rototom 2014 na celých 8 dní a rozhodně letecky! Kdo poprvé zavítá na takové akce jako Rototom nebo Summerjam, vrací se každý rok. 21. ročník Rototom Sunsplash s podtitulem WE ARE ONE se neobejde bez mojí účasti.

* Jakub Jah Atom