Rozhovory

Pawlač Zewls: rozhovor s šampióny turnaje Bakkle Up 2006

– Ahoj klucí, můžete se v úvodu našim čtenářům představit?

Zdarec, my jsme Pawlač Zewls ze Štatlu. V součastný době je nás 5 – Matěyka, Papa Emys, Wodnya, eL a Salix, ale vůbec není jistý jestli nás není náhodou víc. Osudové bydlení na pawlači nás spojilo a postupně začalo prohlubování kořenů brněnský reggae scény, započaté koncem devadesátejch kdesi hluboko v Kénig ghetu…

– Jak dlouho spolu hrajete?

Matěyka: Pod názvem Pawlač Zewls hrajem od letošního BakkleUp Clashe. Jinak děláme společně akce už tak tři roky. Vzniklo to dlouhodobou spoluprací Jahly Sound a Kalinga Crew spolu s MC Elem a naším ragga freestylerem Salixem kterej k nám přibyl z krajů severočeských. V Brně působí celá reggae scéna vesměs jako jedna velká crew (alespoň zatím:) Zevláckou sestavu spojilo dohromady žití v nejstarším pavlačovým domě na Kopečné ulici, hotovej ráj uprostřed Brna. Letos bohužel podlehl tržnímu tlaku a srovnali ho se zemí.

Wodnya: Nicméně naše společná cesta pokračuje dál, část P.Z. bydlí teď opět společně. Shodou náhod bydlíme ve stejným domě jako náš dubwise fella MiShaman a vlastně všichni tak ňák pobýváme ve stejný čtvrti.

– Od začátku se soustředíte na reggae?

Matěyka: Jako Jahly Sound jsme společně s Mrkvičkou začínali striktně na roots reggae a dubu. To bylo koncem roku 2001. V současný době hrajem ledasco přes breaky, hip hop, dub. Reggae notu nejčastěji hájí Papa Emys, kterej doplnil náš sound začátkem letošního roku.

Wodnya: Je pravda, že polskou kazetu Best of Bob M., jsem na svým dvojčeti řádně ošoupal, ale musím říct, že jsem proškolenej bontonland trekama a odsud jsem se plynule přesunul přes melancholii k japonskýmu hardcoru (Shikabane z Tokya doporučuji). Za návrat ke kořenům považuji přelomovej materiál od další JPN party Real Reggae a odsud to byl už jen krůček na Jamajku a posléze do poněkud chladnější Kanady a zlámanýmu disku. A když už jsem u těch zlámanin tak doporučuji ostravskou partičku Sheeva Yoga. No a jak tak nato koukám, tak ten vývoj trošičku zjednodušuji, ale jen pro Vaše dobro.

eL: yaman.

– A co dancehall? Vnímáte jej jako moderní reggae, nebo už je to samostatný styl?

PapaEmys: Tak je jasné, že dancehall vyrostl z reggae a postupně se vyvinul až do dnešní podoby které je možno přisoudit samostatnou škatulku. Tak jej taky vnímáme.

Matěyka: Myslím, že splňuje obě tyto kritéria

Wodnya: Začátkem osmdesátejch let se objevily na jamaiský scéně jména jako Barrington Levy, Yellowman a třeba můj oblíbenec Big Youth. Produkce se začínala přesunovat spíše do tančíren a večírky byli mnohdy více o improvizaci než o klasickým koncertním pojetí. Tady asi začal vznikat dancehall. Postupně se prolnul s roots reggae a proto ho vnímám jako součást reggae.

– Jak jsou pro vás důležité texty? Vybíráte desky podle témat textů nebo riddimů?

PapaEmys: Texty důležité samozřejmě jsou, osobně však vybírám nejdřív riddim pak teprve řeším text . Pravidlo to ovšem není. Jinak upřednostňuji především rasta lyrics se sociálním, politickým a hlavně ganja
tématem 🙂

Matěyka: Obsah (text) je ve své podstatě stejně důležitej jako forma (riddim). Osobně se snažím vyhýbat přílišné egoistické nabubřelosti a homofobii v textech. Tím nechci říct že rozumím na 100% všem textům, který hraju, ale vnímám to jako zodpovědnost. Pouštíš to ven, je to tam. Každej podle svého gusta.

Wodnya: Odpovím asi takto, snažím se dělit zrno od plev. Dávám přednost především class-conscious lyrice. Stává se, že si fajn riddim nekoupím, páč je nazpívanej jen srá…a.

– Kde čerpáte inspiraci pro vlastní tvorbu? / otázka pro MCs 😉

Matěyka: Se zpěvem začínám takže o nějaké tvorbě se zatím až tak mluvit nedá. No ale inspirace přichází tak nějak z celku mé existence. Jak z vlastních hodnot, názoru, prožitku tak z toho všeho co se děje kolem. Styl zatím tříbím. Samozřejmě mě ovlivňuje také to co poslouchám doma či slyším na akcích.

– A teď už k tématu celého rozhovoru, co říkáte na místní clashové turnaje?

PapaEmys: Myslím, že jsou potřeba. Posunuje to nás samotné i celou scénu zase víc dopředu. Je to motivace k další tvorbě, setkání blízkého druhu, sranda. U 45 clashe bych byl rád kdyby i do budoucna zůstal především pro solitery pro Djs kteří předvedou především kvalitní mix. Kdežto Bakkle Up je přesně ta alternativa která tu chyběla a začala se projevovat už ve 45 clashi, protože to účastnici sami vycítili. Že je potřeba propojit selekci se zpěvem a komentováním, prostě oslovit lidi a nejlépe zpěvem s českým odkazem.

Matěyka: Tím, že jsem z Brna, nemám moc ponětí o 45Clashi. Bakkle Up, kde můžou clashovat celý partaje, mi přijde super. Mužeš to dát s lidma se kterýma normálně stejně rád hraješ. Clash vnímám trochu jako takovou klukovinu. Nejde o to se postřílet, ale vzájemně se „bičovat“ k lepšímu výkonu. Často dáš ze sebe víc na clashi než na klasické párty; je tam ten závazek. To mi přijde super; v Brně spolu moc neclashujem :)) takže tu není tolik motivačních faktorů.

Wodnya: musím předznamenat že se nepovažuji za znalce clashové kultury. Měl jsem možnost vidět několik kol 45Clashe a nijak mě to nezaujalo. Potom něco tuším o slovenské alternativě, ale odpuzuje mě už jen sponzoring nadnárodkou. Bakkle Up, mě zaujal jednak svým přístupem – do it yourself – (někdy až moc vyzevleným), ale hlavně koncepcí a podmínkama, které jsou podle mě více nastaveny na český poměry a možnosti. Alespoň v tuto chvíli.
– Užili jste si účast na BakkleUp?

PapaEmys: Užili. Třeba cestováni do Prahy a zpět ve všední den je super zážitek. Obzvlášť doporučuji zpáteční linku ve tři hodiny ráno s nejmenovanou společností, která ani v tuto hodinu nevynechá příležitost Vám cestování znepříjemnit nějakým otřesným filmem.

Matěyka: Zkušenost s clashem pro mě byla hafo přínosná, jsem rád, že jsme do toho šli.

Wodnya: Já osobně moc a nemalou zásluhu natom má naše skvělá parta a hlavně lidi, který na jednotlivý kola přišly udělat bordel. DÍKY MOC!!! Bez vás by to nikdy nemohlo bejt tak skvělý.
– Zúčastníte se i příštího ročníku?

PapaEmys: Asi jo. Jako šampióni se pokusíme titul obhájit.

Matěyka: Vypadá to, že se zúčastníme.

– Fungujete jako regulérní soundystém s vlastníma reprákama atd?

PapaEmys: Pawlač Zewls celkově ne, ale kru z kterých pocházíme něčím takovým částečně disponují. Kalinga asi, Jahly sound jenom podomácku.

Matěyka: Jáhly nemaj systém, pouze doma v pokoji. Nejsou prachy na silnej aparát.

Wodnya: No zrovna bysme rádi něco prodali.

– Kde vás je možný slyšet? Máte svůj web nebo informační kanály?

Matěyka: Jáhly svůj web nemaj, ale pracuje se na tom (už dlouho 🙂 Jako informační kanály fungují hlavně rozvaděče a sloupy TSB (technické sítě Brno 🙂 No a letáky rozhozený na patřičných místech.

Wodnya: Tak samozřejmě nějčastěji hrajem v Brně, ale objevujem se v i jiných městech. Teď nedávno jsme hráli v Crossu na RnF (www.rootsnfuture.org) párty s Aphrikkáncema (zdravím.) a bylo to moc fajn. Pokud by nás někdo rád pozval ať se určo ozve. Jednou měsíčně se snažíme dělat pravidelný večírky jako Reggaenerace a Blaze up! A podle chuti pak organizujeme jiný akce s větším hudebním rozsahem. …. Jako Pawlač Zewls žádnej web neprovozujem, ale moje original crew má info stránku, čekuj: www.kalingasound.tk zatím in work.

– A co soundsystémy kolem dnb, breaků nebo techna, cítíte s nima spřízněnost?

Matěyka: S jistejma soundama spolupracujeme, takže spřízněnost tu je. Ale každej systém to má trochu jinak a nemůžeš s každým ladit notu.

Wodnya: Myslím, že tady je důležitá selekce, stejně jako selectorova ruka při výběru desek. Existuje několik soundů se kterýma máme velice dobré přátelské vztahy a spolupracujeme na různých úrovních. Avšak pokud se člověk trošku pohybuje v této subkultuře, narazí na spousty lidí se kterými si nerozumí jednak hudebně, což není až tak podstatný, ale hlavně lidsky.

– Tuším, že máte přesahy i k world music.. jak na vás funguje slovanská lidová muzika?

PapaEmys: Až uslyším Šulákovou s Jožkem Černým na sleng tengu tak to možná fungovat bude. Jinak nic.
Návrat ke kořenům naší lidové mě teprve čeká.

Matěyka: Na společnejch akcích hrajem celkem pestře. Reggae, dub, breaky, hiphop, raggajungle ŕ celej večer se tak postupně vyvíjí. World music? Osobně mám moc rád zázemí chilloutu na akcích. Jsou hafo svobodný není tam ten závazek lidi mermomocí bavit., ale spíš než world music tak lounge a různý experimentální věci. Dub miluju. O slovanské lidové hudbě nemám moc šajnu.

Wodnya: Je pravda, že mám jistý přesahy, ale spíše k latinskoamerickýmu hardcoru .)
– Vraťme se k reggae, jak to vypadá se scénou v Brně a vůbec na Moravě

Matěyka: Všechno to začalo v průběhu 90.let kdy první akce (v tehdejší staré fabrice aka undergroundový klub Šedá Litina aka Slévárna) dělal Jan Roháč z DUBé společně s reggaemanem Benym. Tenkrát pouštěli z kazet (punks not dead:). Jan Roháč pak koncem 90. let dělal svý striktně nekuřácký (mysleje tabák samo) dubový akce v klubu Mescalito. Na jeho tradici pak plynule navázal DJ Nesta, kterej vyplnil dlouhou mezeru na Brněnský scéně. Težko říct kde bysme bez něj byli. Chci mu tímto vyjádřit maximální respekt za to všechno SEEN. Na jeho akcích sme se s Mrkvou rozhodli že začnem kupovat desky, že chcem lidem dávat tu radost a krásu, kterou jsme zažívali na jeho pravidelných akcích v Mýdle a na Záhradě. Pozvolnej rozjezd brněnský scény byl protknutej návštěvama pražskejch DJs z Beatz Smokin Weedz, slovenského DJ Almigthy Kefíra (aka Čejka z Jah division, Bratislava), no a samozřejmě Mladoboleslavského DJ Houby. Osobně mě ovlivnil asi nejvíc, byl to on kdo mě někdy v roce 2000 poprvé postavil za gramce a posílal mi nahrávky svejch desek na kazetách. Hodně lidí na něj v Brně s úctou vzpomíná. Po čase už to šlo ráz na ráz, společně s Mrkvičkou začínáme hrát jako Jahly Sound a pomalu zvedáme celkem slušnou vlnu reggae euforie. V té době s náma zprvu jako host začínal hrávat v čajovně na skleněnce Papa. Po páru let se objevuje na scéně veganskej řezník Wodnya , kterej i nadále zvedá brněnskou úroveň o 100% vejš. Zhruba ve stejný době začíná hrát i srdcař Amma a Netikz (kterej tu spolupořádá Bassinfection). To už DJ Nesta působí společně s DJ Stanem jako Reggae Groove Sound Systém. No a samozřejmě neopomenutelná a nekompromisní selektorka Dr. Locks aka miss Olive, zatím jediná žena v naší scéně. Postupná spolupráce nás zde jmenovaných vyvrcholila uspořádáním nového večírku Reggaenerace na Flédě, ze kterého se stala pěkná tradice a občasně pokračuje vesele dál. V současný době Wodnya rozjel novou párty Blaze Up! na Favále a daří se. Jinak míst (klubů) kde se dá podobná párty udělat v Brně moc není. Pozvolna se začínaj klubat další tváře na scénu, takže doufám, že se máme ještě na co těšit. Hodně zevrubně, ale tohle je Brno.

– Doporučili byste nám nějaký zajímavý zpěváky / DJs / kapely / kluby?

PapaEmys: Snad jenom pár klubů jako je Mýdlo, Favál, Yacht, Skleněná louka, Těsně Vedle a Boro.

– Díky za rozhovor, máte chuť na závěrečný slova?

PapaEmys: Závěrem bych rozdal respekty. Ten první bych chtěl dát mojí přítelkyni za podporu a za obětavost s kterou jako maminka musí veškerou energii darovat dítěti a za to ji patří největší dík. Respekt matkám. No a v neposledni řadě bych rad dal respekt brněnskému nestorovi DJ Nestovi (reggae groove) který jako jeden z prvních (neli vůbec první ..ne počkat první byl neznámý hrdina, který po Brně rozšiířil kazetu s živákem Macka B – roots) v Brně probudil reggae scénu a tím nejen mě přivedl na tuto cestu. Diky!

Matěyka: Takže zdarec a dýchejte zhluboka.

Wodnya: Díky za zájem a podporu!
Díky za rozhovor
* Lomesh

Back to top button