Profily

Norrisman: profil jednoho velkého talentu

Občas je až moc snadný být přezíravý k umělcům, kteří se nedají snadno zařadit do nějaký škatulky a nepasujou do přihrádek stylů, který zrovna frčí. A taky je snadný respektovat někoho, kdo až moc nahlas křičí, že posouvá hranice hudby a nachází něco novýho. To ale neznamená, že má opravdickou kvalitu. Někdy takovej tichej vzkaz v láhvi dokáže zasáhnout člověka daleko víc a dokáže si podmanit tvoje uši a srdce, aniž by ti to sebemíň vadilo…

Od Norrismana rozhodně nečekejte plamenný kázání, tak jak to slyšíme u velký části současnejch zpěváků. Poselství hudby zůstává stejný jako vždycky, ale namísto chrlení ohně a síry nám Norrisman nabízí ocelovou pěst umě schovanou v sametový rukavičce, tak jak to uměli legendární Jamajčané jako Dennis Brown nebo Bob Marley. Během vyrůstání v Trench Townu v neslavný čtvrti Arnett Gardens (opravdická Concrete Jungle, jak jí popsal Bob Marley &The Wailers ve svým songu) se malý Christopher Campbell viděl jako žák Marleyho školy zpěvu a psaní. Narodil se 8. března 1973 v Kingstonu a prošel si dost těžkým dětstvím, o kterým dodnes nerad mluví, ale který mu zřejmě zajistilo správný start do života. Věděl totiž, že život jednou musí být lepší a naučil se tvrdě makat, aby ty lepší časy přišly co nejdřív.

Christopher byl velký fanda karate a filmů Chucka Norrise, jako prckovi mu dokonce všichni řikali Chuck Norris. A tak, když nastal čas, aby si vybral svoje deejayský jméno, vzal si příklad z Beenie Mana a Ninjamana a rozhodl se být Norrisman, protože „Norrisman je jenom jeden“. S hudbou začal v jedenácti letech ve zlaté éře dancehallu kolem roku 1984, s lokálníma soundsystémama jako Starcks Int. nebo Bionic & 007. Musel si vylézt na bedny od piva, aby vůbec dosáhnul na mikrofon. Každý ambiciózní deejay musí vědět, jak zvládnout základní riddimy jako Shank I Shen, Stormy Weather nebo It´s Raining / Weatherman Skank. „Díky těmto riddimům jsem se dostal nahoru, protože jsem na ně jako mladík hodně zpíval,“ vysvětluje dnes Norrisman. Byl to pro něj nejlepší trénink a základ jeho stylu. „Tyhle riddimy mají rytmus a to je přesně to, co potřebuješ.“ Po důkladný škole přežití na ulici se tak Norrisman naučil i umění deejayingu u soundsystému. Jeden poslech jeho jedinečnýho stylu stačí k tomu, aby ti došlo, že to není kluk, co si jen tak odskočil do studia natočit desku. Stojí za ním léta zkušeností, každonoční sjíždění riddimů a usilovná práce.

Už ve dvaceti odhalil kouzlo rastafariánství, které jej inspirovalo a dalo smysl jak jeho životu, tak umění. Svou první nahrávku udělal u Arabic label a pak přešel ke producentovi GG. Od něj se dostal ke King of Kings, kterým šéfuje Iley Dread, Richardovi „Bello“ Bellovi ze Star Trail a a Colinovi McGregorovi s Jah Scout, aby poté našel pomoc a podporu u Buju Bantona. Nejdřív jako textař a pak i jako vystupující. Jeho prvním jamajským hitem je písnička Persistence z roku 1997, která mu dokořán otevřela dveře do hudebního průmyslu. Norrisman se ukázal být vytrvalý jak jménem, tak svou povahou a stejnojmenné album které následovalo mu udělalo dobrý jméno i v zahraničí.

Norrismanovi rýmy, deejaying a styl zpívání jsou absolutně jedinečný, posuďte sami. Je to opravdová osobnost s originálním přístupem k hudbě. Nevolá po tom, aby jste ho vyslyšeli, ale nakonec stejně budeš poslouchat. I v Norrismanově novém albu HOME & AWAY se skrývá boj a vzdor, které tě záludně dostanou ve chvíli, kdy to nejmíň čekáš. Až si desku poslechneš, zjistíš sám / sama, proč je Norrisman jedinečný muzikant a taky, proč bude důležitý i v budoucnosti. Příjemný poslech
* z profilu na Greensleeves.net
přeložila Magdalenka

Diskografie:
PERSISTENCE
BETTER YOUR SOUL
WORLD CRISIS
HEY WOMAN
HOME & AWAY

 

Back to top button