Interview: Elephant man aka Energy god
![](http://12qladsj.fra1.cdn.digitaloceanspaces.com/jahmusic.net/wp-content/uploads/2006/02/Elephant-Man.jpg)
Jak jsi se poprvé dostal k muzice?
To jsem byl ještě kluk, vyrůstal jsem v Seaview (Seaview Gardens je chudá čtvrť Kingstonu / pozn. př.) a když mi bylo kolem třinácti, tak jsem já a mý kámoši Jungle Rat a Peenie Wallie žrali deejaying (na Jamajce tj. kombinace hlášení podobné rapu a zpívání / pozn. př.). Protože Shabba Ranking bydlel hned vedle, tak jsme taky brzo zkoušeli hlásit a olizovat placky na hromadách smetí (v originále „we used to lick a lot of pans at the rubbish heap“, což znamená, že hlásili do desek v místním dancehallu / pozn. př. :). Pak se do Seaview přistěhoval týpek, co mu říkali Crack Skull, který měl doma kazeťák a mikrofon. Když nás slyšel toastovat, tak povídal:„Yo, mám doma něco zajímavýho, tak můžete přijít a zkusit si do toho zazpívat.“ Tak jsme se šli podívat a zkoušeli s tím pracovat. Nahrávali jsme svý hlasy a pak to poslouchali. Z toho jsme pak začali stavět Stereo 2 a do tý doby, dokud jsme si nevybudovali vlastní studio, jsme nahrávali u něj doma. Ani to moc dlouho netrvalo, protože Skull už měl magneťák i s CD přehrávačem a k tomu připojenou další bednu, takže jsme z ní udělali basový reprák. Pak jsme si řekli: „Hmmm, potřebujeme ještě nějaký vejšky,“ tak jsme si obstarali ocelový klaksony… Chtěli jsme nalákat co nejvíc lidí z okolí, takže tam nakonec bylo hafo místních. Sehnali jsme vinyly i týpka, co vyměňoval desky, takže on se postaral o zvuk a my jsem začali hlásit. V Seaview Gardens je spousta prázdných domů, ve kterých nechce nikdo bydlet, tak jsme se rozhodli něco přestavět a jednu bývalou koupelnu jsme proměnili v nahrávací studio. Měli jsme v ruce mikrofon a představovali si, že máme vystoupení: „Zdravíme Pincherse, co je tady s náma, yo Shabba Ranking…“ Zkoušeli jsme to dávat podobně, jako se nám to líbilo u našich vzorů. Taky jsme tehdy chodili okukovat do studia King Jammy´s, protože Waterhouse je jen kousek od Seaview Gardens. Tehdy tam nahrával Shabba Ranks a Ninjaman, takže to pro nás v místním ghettu byly dva hodně důležitý vzory a my jsme taky chtěli být deejays… Už je to dlouho, co to děláme.
Co se ti tehdy líbilo na stylu Shabby a Ninjamana?
Shabba měl skvělej hlas a mezi holkama byl doslova král. Ninjaman měl dobrej styl, charakter a texty, jednoduše taky skvělej talent. Cokoliv jsme od něj slyšeli, nás dostávalo…
Když Crack Skull dal dohromady svůj sound , kdy jste dosáhli dalšího levelu a prvních uznání?
Byli jsme v Seaview Gardens, toastovali a toastovali, až jednoho dne přišel můj kámoš Gold Dust a řekl:„Yo, můj kamarád chce nahrát motýlí písničku…“ („Butterfly song“ je konkrétní tanec z tamních dancehallů / pozn. př.). Právě nahrával pecku s Captainem Barkeym „Bun Fi Bun“ a když chtěl butterfly song, zrovna jsem jeden měl, tak mně tam vzali a já to nazpíval. „Butterfly“ tak byla moje první nahrávka, kterou jsem kdy udělal. Chtěli taneční pecku a jak to chtěli, tak to dostali. Gold Dust mi pak řekl: „Elephante, znám ještě jednoho chlápka, co by taky rád dobrej butterfly song,“ tak jsem souhlasil, šel dolů do města a nahrál to. Pecku jsem nazpíval v Mixing Lab, vyšla u labelu Shalom a za produkcí stál soundsystém jménem Black Hawk, který hrál každý úterý dole na rohu. Díky nim ta písnička taky začala hrát často v místním rádiu. Myslim, že to bylo v roce 1990.
To už jsi nahrával jako Elephant man?
Jméno Elephant man jsem dostal už když jsem začal hlásit se Stereo 2. Říkali mi, že mám velký uši, tak si zvykli na to, říkat mi Dumbo, dokud mi kámoši nezačali říkat Elephant Man. To bylo jméno zezdola ze Seaview…
Jak populární byla pecka „Butterfly“?
Hodně se hrála, takže mý kamarádi jásali: „Yo, hele ty jsi v rádiu!“ Každej mi pak doporučoval, ať jdu do Jammy´s studia, tak jsem šel… Tam jsem se dal dohromady s Bounty Killa, který bydlel ve stejný ulici, a taky s Nitty Kutchie, protože jsme všichni bydleli v Seaview Gardens. Zahákovali jsme se v Jammy´s a začali válet s Bountym, který pak dal dohromady Scare Dem Crew.
Kdo všechno byl součástí Scare Dem, když jste začínali?
Scare Dem Crew byli Nitty Kutchie, Boom Dynamite, Harry Toddler, Bramble a Daily Bread, Angel Doolus a Bounty Killer. Já, Herry Todler a Boom Dynamite jsme byli tři deejays, Nitty Kutchie zpíval. Nejdřív jsme se chystali to dělat jen my čtyři, kteří jsme s tím začali, ale pak jsme to hodili za hlavu a šli jsme do toho všichni společně.
Proč to Bounty udělal?
Protože v té době, nás Bounty chtěl vidět jíst nějaký jídlo… Bylo nás hodně, a nemohli jsme všichni prorazit ve stejnej čas. Nikdo nás zatím nechtěl nahrávat, tak jsme si řekli, že když budeme dělat společně, všichni by se z toho mohli najíst. Bounty už tou dobou prorazil, ale taky věděl, kolik je venku konkurence a jak je to těžký pro sólovýho umělce, tak řekl:„Jasně, budeme to dělat společně a dáme dohromady Scare Dem Crew!“
Tou dobou už byli na scéně i Monster Shack, nebo se objevili jako soupeřící parta?
Ne, tehdy ještě žádná jiná crew nefungovala, takže jsme byli první parta, která do toho šla naplno společně. Sice už existovali Shocking Vibes Crew, ale ti nevystupovali pohromadě. Říkali si spíš „Beenie Man & Shocking Vibes Crew“, takže to nebyla parta v pravém slova smyslu, spíše to znamenalo Beenie Man a jeho kámoši. Tanto Metro totiž měl svou vlastní kariéru a stejně tak i Alley Cat a Frisco Kid. Scare Dem Crew proto byla první skutečná crew, protože jsme společně vystupovali, nahrávali pecky a vlastně i všechno ostatní.
Co tehdy byla největší pecka od Scare Dem Crew?
Jedna, která začínala: „We got it like that, have a different gal every day,“ ta byla mocná… Taky vzpomínám na „Many Many“, „Bad Man No Dress Like Girl“ a „Scare Dem Rock“. Bylo jich spousta…
Začal jsi samostatně, a pak jsi se dal dohromady se Scare Dem Crew. Musel jsi kvůli skupině nějak změnit svůj styl?
Svůj styl jsem nezměnil. Být v partě znamená, že každý má svůj part, takže jsem dělal co nejlíp to, co bylo potřeba. Nitty Kutchie zpíval a i já jsem měl svou charakteristickou roli. Díky crew jsem nezměnil svůj styl, ale víc se soustředil na týmovou práci.
Tou dobu jsi už měl zázemí u Jammy´s?
Byla to naše základna, takže jsme tam všichni chodili docela často.
Jaký tam byli tehdy vibes?
Vibes u Jammy´s byly drsný, protože to je v Waterhouse a tam hlídá bránu Satan a Pompidoo, který se s tebou nepáraj – život tam je boj. Když chceš mít něco ze života, musel jsi si říct: „Yo chlape, nesmí to vzdát! Nechystám se to udělat a nezabiju vibes.“
Pracoval jsi tam konkrétně králem Jammym (King Jammy), nebo s někým jiným?
Pracoval jsem nejdřív s Jammyho bráchou jménem Uncle T a až pak jsem začal nahrávat přímo pro Jammyho.
Se Scare Dem Crew jste skončili ve filmu Third World Cop. Jaká to pro tebe byla zkušenost?
Byl to další krok, protože to byl hereckej výkon a byli jsem na velkým plátně, takže jsme mohli vidět svůj vzestup. Bylo to skvělý, mohl jsi ukázat svůj talent a předvést, jak jsme talentovaní. Přesně za to jsme tvrdě bojovali, protože vyrůstat v ghettu je těžký, a když dostaneš šanci se objevit ve filmu, všem to tím máš šanci nandat. Bylo to skvělý – výbornej posun.
Myslíš si, že ten film byl realistickým portrétem života, jaký je tady dole?
Jasně že jo! Byl to drsný a realistický film o ghettu, který ukázal o co tady jde. Rvačky mezi policajtama a rude boys, to všechno tu je…
Poté ses ale vrátil k sólové dráze…
Byli jsem vystupovat v Port Morant – já, Nitty Kutchie a Dynamite. Trochu jsme se pohádali, ale oni pak šli na stage a snažili se mě tam znemožnit. Byl to totální dis-respekt, který jsem vzal velmi vážně, protože jsme dosud byli jedna crew a pracovali jsme společně. Kdyby to bylo jen nedorozumění, řekl bych jen: „To se mi nelíbí“, ale oni běhali po pódiu a snažili se mně znemožnit před tisícem lidí. Odešel jsem proto ze scény a řekl:“Okey, pohnu se jinam.“
Scare Dem Crew se rozpadli poté co jsi odešel?
Dělali si svý věci a nějak v tom všem pokračovali, ale nevím přesně, co se pak stalo.
Tvé první sólové album, COMIN´ 4 YOU se objevilo brzy poté. Většina písniček, který tam jsou, mají sexuální podtext (např. „Watchie Pum“). Na druhý straně tam ale máš pecky jako „War War War“, který reprezentují macho stránky života…
Jsem všestranný deejay a nedržím se jen jednoho tématu. Mluvím o holkách, o Pánu Bohu, o rude boys, o zbraních i o dětech. Dávám tak každýmu možnost poznat můj talent. Můžete ode mě slyšet: „Bad Man A Bad Man“, „Ring A Ring A Rosie“, „Cock Up Your Bumper“, „Give Her It Good“, nebo třeba „Tall Up Tall Up.“ Nedržím se jen písniček o kundičkách a teplouších, protože jedno téma lidi unudí a oni to tak nechtějí. Musíš jejich uši pořád zásobovat novýma melodiema a zvukama.
Dříve jsi používal hlášku „corny niggas“, který teď už moc nepoužíváš…
Nemůžeš se pořád držet jednoho námětu. Nelze po zbytek života chodit a dokola říkat „Corny Niggas“. Proto mám hlášky typu „Shizzle“, „You Know“ nebo „Capiche“. Každej rok je třeba přijít s novým stylem a novým slangem…
Jak vzniklo „Capiche“?
To přišlo od ještěrky, které pořád říká „Capiche“, což v jejím jazyce znamená „What´s up?“ (Co je?). Je to z jedný kreslený grotesky od Disneyho… Každej se tomu řehtal, tak jsem dostal nápad, že to začnu používat.
A odkud třeba pochází „Shizzle my Nizzle“?
„Shizzle my Nizzle“ jsem slyšel od Snoopa (Doggy Dogga) a líbilo se mi to, tak jsem si řekl: „Ok, posunu to do dalšího levelu: „Shizzle my Nizzle, shankle my nanakle, shelbow my welbow.“ Začal jsem to všelijak rýmovat a hrát si s významem… „Shizzle my Nizzle, shankle my nankle, shiver my liver, showski bowski, shelbow welbow, my liver my bliver, Sidney my kidney, look with the court did to Witney, bust down Bobby Brown and take the pickney…“ Hraju si s tím, abych přinášel k uším posluchačů pořád nový věci. Je to makačka, věřte mi.
Na tvém albu LOG ON spolupracuješ s partou dalších zpěváků, jako jsou Kymani Marley, Spragga Benz a Bling Dawg…
Kymani má hodně fanoušků a Spragga taky, takže jsem nechtěl, aby to vypadalo, že tu jsem jen já sám. Chtěl jsem dosáhnout toho, že až si to lidi poslechnou, řeknou si: „Jo, kombinace Kymani a Elephant mně dostává! Líbí se mi „Earth Angel“ (Elephant Man & Lukie D) nebo taky spolupráce s Buju Bantonem…
Díky tvým živým koncertům se ti říká Energy God (Bůh energie)…
Chlape, mý živý vystoupení jsou jak utržený ze řetězu. Když tam jsem, šplhám vzhůru, skáču a dělám cokoliv tě napadne – to jsem přesně já. Už jsem se tak narodil. Nechci zůstávat na jevišti na jednom místě a jen dívat na lidi – chci být všude! Chci vylézt na to nejvyšší místo, co tam je, abych získal jejich pozornost. To jsem já.
David Katz, MurderDog.com (06/2002)
Překlad: Joula & Lomesh
checkuj: www.elephant-man.net