ČlánkyNovinkyReportáže

60. Grammy mají své vítěze, kdo vyhrál reggae album roku?

O víkendu proběhl v New Yorku jubilejní 60. cerominál hudebních cen Grammy, jejichž součástí je od roku 1985 i kategorie „nejlepší reggae album.“ Mezi nominovanými letos měli asi největší naděje jamajská kapela Morgan Heritage s albem Avrakedabra, Chronixx se svým parádním debutem Chronology a nebo Damian Marley se svým opusem jménem Stony Hill. Pětici doplnil v Americe stále populárnější havajský zpěvák J Boog a za domácí (rozuměj americkou) scénu se letos probojovali Common Kings s albem Lost in Paradise. Koho tipujete za vítěze?

Nebudeme vás dlouho napínat, asi pro vás nebude překvapením, že vyhrál Damian „Jr. Gong“ Marley! Už jen jméno jeho rodiny je na Grammy věčnou výhodou, šeptá se navíc, že  manželka jeho bráchy Ziggyho je v akademii a pravděpodobně má na starosti přímo reggae kategorii. Když se podíváte níže na seznam vítězů minulých let, dává to docela smysl. Jamajku a sociální sítě každopádně po vyhlášení výsledků zaplavilo nemálo rozhořčení, že měl vyhrát Chronixx. Jenže se nedá svítit. Cena byla předána a už je asi na cestě do Miami, kde si jí Zilla může postavit ve studiu vedle třech dalších gramofonů. Jeden dostal v roce 2002 za desku Halfway Tree, dva další o čtyři roky později za Welcome to Jamrock, kde vedle nejlepšího reggae alba získal i ocenění za best urban album).

Je sice pravdou, že Stony Hill nemá takové megahity jako předchozí sólo album, ale přesto to je hodně dobrá deska se skvěle načasovým marketingem, která má mnoho nálad, zajímavých nápadů, bohatou flow, parádní kapelu a samozřejmě špičkovou produkci, která umí propojit reggae s hiphopem jako málokdo. Takže, když si to shrneme, rozhodně je Stony Hill v celku mnohem lepší volba, než jakou udělalo o stejném víkendu Česko! Nezbývá než věřit, že všechno má nějaký vyšší význam a že se brzy dočkáme debutového alba Kontraband od Kabaka Pyramida, kterou produkuje právě Damian pro svůj label Ghetto Youth International. Dočkáme se jí během roku 2018 a pokud bude příští rok nominována, vznikne z toho zajímavá situace. Hodně lidí totiž vnímá v showbizzu naprosto odlišné podmínky pro Marleyho rodinu a všechny ostatní reggae interprety. Bavíme-li se o hudební kvalitě, Grammy dlouhodobě posilují pravidla mainstreamu a peněz, takže mnoho parádních počinů a interpretů zůstává mimo světla reflektorů. To ale rozhodně není případ Chronixxe, který hned s debutovým albem získal největší možnou nominaci a v kurzu je teď celosvětově jak málokterý jiný Jamajčan. Brzy se tak může stát, že Chronixx bude na stejném místě, jako je dnes Gongzilla. Budiž jim přáno oběma úspěchu dosyta!

* Admiral Kolíbal

Historie výběru „Best Reggae album“:

1985 Black Uhuru – Anthem