NovinkyReportáže

Reggae Academy Awards: Reportáž z prvních jamajských Grammy

Největším vítězem historicky prvních Reggae Academy Awards (RAA) se stal předminulou sobotu v Kingstonu zpěvák Tarrus Riley. Pro někoho z vás to je možná nové jméno, ale Riley vyhrál se svou parádní druhou deskou PARABLES hned v šesti kategoriích, mj. Objev roku, nejlepší zpěvák, nejlepší reggae song a nejlepší populární song. Sám Riley byl ze svého velkého úlovku velmi mile překvapen. „Cítím se skvěle, prožívám si svůj sen a to je moc fajn. Je to skvělé pro hudbu i pro celou zemi. Získal jsem šest ocenění, dvě jsou za videoklip a čtyři jsem získal sám za sebe“, vysvětloval po vyhlášení výsledků v rozhovoru jamajskému deníku The Star. Tarrus taky pochválil organizátory večera slovy: „Je to tu skvělé, už nechci žádnou Grammy, když je máme u nás na Jamajce. A ukázalo se, že Riley nebyl zas tak daleko od pravdy, když řekl, že už Jamajka svoje Grammy má, protože akce zaznamenala opravdu velký úspěch…

Na předávání cen RAA nečekal na VIP obligátní červený koberec, ale stylově černý. Všude kolem zářily světla kamer a blesky fotoaparátů, aby zachytily hvězdy, které si přišly pro ocenění nebo předvést své vystoupení. V průběhu večera zazpívala například Cherine Anderson svůj song „Kingston State of Mind“ a Shaggy dal naživo hit „Church Heathen“. Mezi dalšími vystoupili Katalys Crew a Prodigal Son, kteří do večera vnesli trochu gospelu. Na pódiu se objevila i Etana, asi největší aktuální objev mezi jamajskými zpěvačkami, která zazpívala svou skladbu „Roots“. Morgan Heritage živě předvedli svůj hit „Down by the River“, Tarrus Riley se poklonil ženám se svým #1 songem „She’s Royal“ a Queen Ifrica zazpívala „Below the Waist“. V neposlední řadě tam byl i Demarco, který vzdal se svou peckou „Fallen Soldiers“ hold všem, kteří už nejsou mezi námi. Aby toho nebylo málo, během večera ještě vystoupili Assassin, Ce’Cile, Wayne Marshall, Voicemail, Harry Toddler, Elephant Man, Diana King, Toots Hibberts, a jako poslední, Ziggy Marley a Marcia Griffiths, kteří celou ceremonii zakončili.

Moderátorem večera byl Owen ‚Blacka‘ Ellis, který měl rukávy plné vtipných bonmotů. Vítězové cen prý ale většinou začínali starým známým: „Nejprve bych chtěl poděkovat Bohu..“ Zrovna v případě afro-amerických umělců se ale není co divit, tam je víra naprosto přirozenou součástí života. Během večera bylo také předáno několik výjimečných ocenění, které získali Bob Marley, jeho manažer a majitel Island Records Chris Blackwell a kytarista Ernie Ranglin, který dostal cenu uznání Reggae Legend. Za Boba Marleyho převzala Reggae Icon Award samozřejmě jeho manželka Rita Marley, která cenu přijala přímo od jamajského premiéra Bruce Goldinga. Ten to komentoval slovy: „Reggae hudba a její zástupci jsou dnes po celém světě a proto my vzdáváme čest tomu našemu.“ Chris Blackwell dostal Reggae Trailblazer Award za svůj výjimečný přínos pro reggae, který mu předala jamajská ministryně kultury Olivia ‚Babsy‘ Grange. Chris Blackwell je ale po pravdě velmi rozporuplná postava v historii jamajské kultury. V 70. Letech totiž objevil pro západní svět Boba Marleyho, ale zároveň způsobil rozpad původního tria The Wailers (Bob Marley, Peter Tosh & Bunny Wailer) a svou politikou odrovnal většinu potenciálních konkurentů Boba Marleyho (více o tom najdete např. v rozhovoru s Maxem Romeem).

Každopádně, když to shrneme, první předávání cen Reggae Academy Awards byl velmi úspěšný počin. Žádný jiný ostrov pravděpodobně nemá tolik hudebních hvězd a tak živá vystoupení tam jsou opravdu na mega úrovni. Hvězdy tak zazářily na pódiu, tvrdě pracující osoby zábavního průmyslu byly oceněny a všichni zúčastnění domů odcházeli s pocitem, že Jamajka má konečně své vlastní Grammy. Příští rok tu máme už 50 let existence reggae musí a tak je co oslavovat.

překlad: DJ Hev & Lomesh

Kompletní seznam ocenění:

Best Reggae Song – She’s Royal Omar ‚Tarrus‘ Riley (Songwriter’s Award)