Profily

Yellowman: Král jamajského dancehallu 80. let v prosinci dobije Prahu!

Milovníci tohoto reggae veterána 80. let po celé Evropě jásají a vzkazují, že se máme na co těšit! Yellowman je klasikem žánru a prvním králem dancehallu, který zásadně ovlivnil další dění v jamajské muzice i 80s hiphopu. V minulých letech měl těžké zdravotní potíže a Evropa jej dlouho neviděla. Teď si to vynahradí ve velkém: Od 4.11 do 12.12 dá celkem 36 koncertů! Okoštuj neuvěřitelnou fyzičku, originální styl a hity, s kterým zboural každý dancehall. Tady je původní profil..

Yellowman, nejnepravděpodobnější a přitom největší star dancehallu, si v životě protrpěl mnohé. Začalo to hned poté, co opustil mateřské lůno. Yellowman, tehdy ještě Winston Foster, přišel na svět v roce 1959 jako albín. Albínům na Jamajce patří úplně nejnižší příčka společenského žebříčku, jejich postižení je doživotním stigmatem, které svého nositele odsunuje na úplný okraj společnosti. Aby toho nebylo málo, Yellowman se ještě jako batole stal sirotkem. Prošel si těžkým kolečkem opatrovnických ústavů, až skončil v proslulé Alpha Boys School. „Byly to těžké časy,“ vzpomínal s odstupem. „Byl jsem zvyklý žít stranou kvůli své barvě. Během oběda si nikdo nepřisedl, dokud jsem nedojedl, či naopak jsem čekal já na ostatní.“ Jeden klad ovšem pobyt v Alpha Boys School měl – Yellowman zde přičichnul k hudbě. A když koncem sedmdesátých let dospěl do věku, kdy se mohl rozhodovat sám za sebe, pokoušel se prorazit právě v hudebním businessu. Neměl to lehké. Jeho tak viditelný handicap jej diskvalifokal z branže, která v té době považovala „africké“ vzezření za nutnost. Producenti mu zavírali dveře před nosem a publikum v dancehallech se na Yellowmana dívalo přinejlepším s nedůvěrou. Jiní by se možná vzdali, ale Yellowman si na nepřízeň osudu zvykl. A doba mu navíc přála. Únava z nekonečných šarvátek znepřátelených politických stran, chudoba, která se navzdory politickým proklamacím ještě prohlubovala…

Na obyčejné Jamajčany toho bylo příliš a chtěli se alespoň po večerech trochu pobavit. Beztak populární tančírny (dancehally) se plnily lidmi, kteří chtěli alespoň na čas zapomenout na starosti všedního dne. O zábavu se starali deejays, chlapíci (a občas i ženy) s mikrofonem v ruce, kteří přes „prázdné“ verze rýmovali o lokálních událostech, posledních tanečních kreacích i o milostných eskapádách. A ješt ě jedna věc se změnila. Po „zamračeném“ údobí se do dancehallů vrátil humor. Právě v tomto období se Yellowman začal výrazněji prosazovat. Nejprve si vysloužil lokální reputaci u Aces Disco sound systému a zkraje roku 1981 se přesunul k soundu Gemini. To už jeho hvězda zářila naplno a Yellowman se rychle stával senzací dne.

Yellowman měl kromě potřebné schopnosti kočírovat riddim i mimořádný smysl pro humor. Jako skoro všichni DJs v počátku osmdesátých let i Yellowman většinu času věnoval zkazkám o svých sexuálních úspěších. Na rozdíl od ostatních to mělo v jeho podání specifický rozměr. Vzhledem ke svému handicapu jakoby každému dodával pocit, že je možné se poprat s nepřízní osudu. A navíc, čím déle publikum přesvědčoval o svých milostných schopnostech, tím více mu bylo ochotno věřit, že opravdu u všech u dívek vzbuzuje neodolatelné nutkání mít s ním „yellow baby“… Yellowmanova popularita nemohla zůstat bez povšimnutí u producentů. Nutno říct, že Yellowman prokazoval neuvěřitelnou píli a kromě obvyklé záplavy sedmipalcových singlů chrlil v neuvěřitelném množství i elpíčka. Jen za rok 1982 nahrál ne méně než osm alb, nepočítaje v to různé hostovačky a kompilace… Tato fertilita by nebyla možná, kdyby Yellowman nedisponoval mimořádným talentem vymýšlet texty v podstatě na počkání. „Víš, když seš dobrej, tak ti texty jdou samy od sebe během party. Většinu textů na nahrávkách jsem vymyslel ve studiu. Prostě jsem je vyseděl. Jako když jsem dělal ‚I’m Getting Married‘, Junjo mě zavolal a jen mi říkal, že musím udělat album. A já jsem pouze poslouchal riddimy a texty mi šly samy na jazyk,“ vzpomíná Yellowman. Na nahrávkách z tohoto období se vedle Yellowmana často objevuje jeho kamarád Fathead, ovšem hlavní part vždy patří hubenému albínovi.

Růst Yellowmanovy popularity se shodou náhod kryje s úmrtím Boba Marleyho a mnozí kritici se je snažili srovnávat. Jednalo se o pošetilou snahu, neboť Yellowman reprezentoval naprosto odlišný přístup a na rozdíl od Marleyho se vždy snažil především pobavit. Přesto se nevyhnul odsudkům za své texty, kterým mnozí vyčítali otevřený sexuální obsah či nedostatek hlubších myšlenek. Na druhou stranu, i Yellowman byl schopen strhujících svědectví o těžkostech života, jak dokonale doložil v „Operation Radication“ či v „Soldier Take Over“.

V letech 1981 až 1984 byl Yellowman nezpochybnitelnou jamajskou jedničkou a prodával více desek, než kdokoli jiný. Během několika let nahrál nespočetné množství hitových singlů i dlouhohrajících desek, byť vzhledem k fantastickému tempu, s jakým tak činil, ne každá dosahuje potřebné kvality. Yellowmanova lokální popularita dokonce přesvědčila společnost CBS Rcs., aby s ním jako s prvním dancehallovým umělcem uzavřela kontrakt. Ačkoli to nevedlo k velkému komerčnímu úspěchu, Yellowmanova hudba se dostala ke správným lidem a velmi ovlivnila rodící se hiphop.

https://youtube.com/watch?v=-Nh5CapYICg

Na Jamajce mezitím dozrála nová generace umělců a zájem o Yellowmana prudce opadl. Ta hlavní zkouška však na Yellowmana teprve čekala. Lékaři mu diagnostikovali rakovinu ústní dutiny s velmi špatnou prognózou. Přestože Yellowmanovi předpovídali jen půl roku života, dokázal se uzdravit, byť za cenu radikálního zákroku, při kterém přišel o půlku čelisti. Vrátil se i do hudebního businessu, ačkoli jeho popularita se nevrátila na předchozí úroveň. Musí se však obejít bez parťáka Fatheada, kterého zavraždili v roce 1987 na Floridě.

Zkoušky osudu se odrazily v jeho tvorbě, ve které se nyní daleko častěji objevují vážná témata. Na pódiu je však Yellowman stále Král Dancehallu a udivuje fanoušky divokou energií. Pokud jste ještě nepodlehli jeho kouzlu, doporučuji zkusit kompilaci Yellowman – MOST WANTED, která musí přimět k tanci a úsměvu i toho největšího zasmušilce. A hlavně si nikdo nesmí nechat ujít příležitost vidět Yellowmana v akci 6.prosince!

* Ferro (2009)

www.kingyellowman.com
Videa z evropského tour

DISKOGRAFIE:

2007 Most Wanted: The Best of King Yellowman
2006 Yellowman meets the Paragons
2006 Yellowman – Ep
2006 Just Cool
2005 This Is Crucial Reggae: Yellowman
2004 Yellow Fever – The Early Years
2004 Dancehall Classics
2004 Club Dread
2003 New York
2002 Murderah Style
2002 Live In San Francisco
2002 Yellow Gold
2001 Reggae Anthology: Look How Me Sexy
2001 Yellowman
2000 El Autentico Y Unico, Vol. 2
2000 Super User
1999 Rebel with a Cause
1999 Just Cool [Culture Press] 1999 Chronic
1999 Yellow Fever
1998 Very Very Yellow Christmas
1997 Ras Portraits
1997 Freedom Of Speech
1996 Yellowman Meets the Paragons
1996 Divorced! (For Your Eyes Only)
1996 Best of Yellowman
1996 Hard Core
1995 Yellowman’s Good Sex Guide
1995 Message To The World
1994 Monkey Time
1994 Prayer
1993 A Man You Want
1993 Fantastic Yellowman
1993 In Bed With Yellowman
1993 Mello Yellow
1993 Punny Printer: By Far
1992 Total Recall, Vol. 3
1992 Total Recall Vol. 3
1992 No, We Ain’t from Clarksdale
1992 Reggae On The Move
1992 Live in England
1991 Canta Juan Angel Salinas
1991 Cabin Stabbin
1991 20 Super Hits [Sonic] 1991 Party
1991 Mi Hot
1990 Fire Down Below: Scorchers from Studio One
1990 Killer Rides Again
1989 King of the Dance Hall
1989 One in a Million
1989 Dance Hall Stylee: Best of Reggae Dancehall
1988 Yellowman Rides Again
1987 The Negril Chill Challenge
1987 All That Jazzbo
1987 Don’t Burn It Down
1987 Blueberry Hill
1987 Yellow Like Cheese
1986 Rambo
1985 Galong Galong Galong
1985 Galong, Galong, Galong
1985 Nobody Move Nobody Get Hurt
1984 King Yellowman
1984 Two Giants Clash
1983 Zungguzungguguzungguzeng
1983 The Best of Studio One, Vol. 2: Full Up
1982 Duppy or Gunman
1982 Live at Reggae Sunsplash
1982 Mister Yellowman
1982 Bad Boy Skanking
1980 Club Ska ’67
1959 Funky Punany

Back to top button