Odešel The Originator, jamajský praotec rapu a učitel všech deejays Daddy U Roy. Stay in Peace! Stalo se tak 17. února 2021 v jamajské nemocnici po operaci ve věku 78 let. Rastaman tělem i duší, veliká legenda jamajské scény a jeden z vůbec prvních hlasů, který ukázal světu, kdo je to deejay. V jamajském slova smyslu u mikrofonu se specifickým vokálním stylem, který byl ostrovním předchůdcem rapu. U Roy hlásil u soundsystému na mikrofon už začátkem šedesátých let a přinesl do muziky zcela novou vokální disciplínu. Na riddimech kraloval samostatně i jako „doprovázející hlasatel“ ve verzích s mnoha známými zpěváky Jamajky. Doslova první liga, pánové Alton Ellis, Beres Hammond, John Holt, Horace Andy, Peter Tosh atd. U Roy měl geniální flow, výbornou rytmiku i skvělé texty, kterými trefně doplňoval původního zpěváka a zároveň song upgradoval do nové verze. Tento vokální styl vnesl do jamajský muziky zcela nový rozměr a etabloval vzápětí dlouhou řadu dalších deejays, kteří do muziky nezpívají, ale hlásí. A že to jde dělat sakra zábavně a duchovně zároveň to vám dobře předvede právě The Teacher aka The Originator. Ochutnejte na úvod U Royovo první mezinárodní album a pak si připomeneme jeho zásadní dílo.
U Roy se narodil jako Ewart Beckford v jamajském Jones Town 21. září 1942 do rodiny Adventistů sedmého dne. Jeho máma hrála v kostele na varhany, takže muzika byla doma určitě přítomná odmalička. Eward poprvé hlásil do mikrofonu už v roce 1961 u soundsystému Dickies Dynamic Sound, což bylo v době, kdy se na ostrově hrálo rhytm & blues, mento, calipso a ska bylo teprve v plenkách. Byl inspirován staršími kolegy, jako byli Count Matchuki a King Stitt, ale brzy rozvinul „hlášení“ svým kreativním způsobem do vyšší ligy. Brzy vynikal jako skvělý řečník a stal se výborným průvodcem tanečních akcí po Kingstonu, kde nejen hlásil intra co se zrovna hraje, ale rovnou písničky doplňoval vlastními hláškami i rozsáhlejšími texty a melodií.
A právě u soundsystému jej poprvé slyšel i John Holt (tehdejší zpěvák The Paragons), a to zrovna když U Roy toastoval přes nahrávky od labelu Treasure Isle. John se o tom pak hned zmínil majiteli vydavatelství, což byl Duke Reid, a ten si Roye pozval do svého studia. V roce 1970 tak u něj vzikly první tři velké hity U Roye – známé klasiky Wake the Town, Rule the Nation a song Wear You to the Ball, v které se dělil o mikrofon právě s Johnem Holtem. „Bylo to jako by se narodila nová Jamajka,“ vypráví Dennis Alcapone, jeden z toasterů, kteří U Roye následovali. „Najednou o nás deejays začali pečovat jak o Bohy.“
Nebylo to Royovo úplně první nahrávání, to stihl zrealizovat o rok dříve Keith Hudson s písničkou Dynamic Fashion Way (1969) a v kultovním Black Ark studiu Lee „Scratch“ Perryho vznikla rasta pecka Earth’s Rightful Ruler, kde U Roy doprovázel Petera Toshe. A tak vlastně stačilo relativně málo a U Roy už byl jedním z nejpopulárnějších deejays ostrova (nebo chce-li) masters of ceremony.
Royova hned třetí štace byl mikrofon u soundsystému Studio One pana Clementa C. Dodda (jednoho z nejdůležitějších producentů ostrova), kde tehdy na akcích střídal již zmiňovaného King Stitta. Časem se ale přesunul za novátorským zvukem King Tubbyho a jeho Hometown Hi-Fi sound system, o kterém níže v rozhovoru vypráví jako o naprostém hudebním géniovi své doby. Hned v roce 1970 se pak objevilo u Treasure Isle první album Version Galore, na kterém zazářila hlavně nová verze pecky Tide is High s Johnem Holtem. To byl původně song The Paragons, ale velký úspěch sklidila i verze s U Royem (a o dalších deset let později ji zrecyklovala do velkého hitu americká rocková kapela Blondie). Níže ale k vám posíláme speciální verzi – dubplate á la U Roy & John Holt
První Royovo turné mimo ostrov se odehrálo už v roce 1972, kdy letěl on, Max Romeo a Roy Shirley do Velké Británie na pozvání Rity a Bennyho Kingových (majitelů R & B Records v Londýně). To mu otevřelo dveře do světa a tak mu v ´75 Virgin Records vydali velké album Dread in a Babylon, které se prodávalo v Evropě, USA i na Jamajce a vzbudilo velký zájem. Takový, že ještě další tři alba s U Royem znovu produkoval Tony Robinson – konkrétně Natty Rebel (1976), Rasta Ambassador (1977) a Jah Son of Africa (1978). Prvně jmenovaná deska vyšla mj. také ve Francii a v Nigérii.
V roce 1978 U Roy také na Jamajce založil vlastní soundsystem Stur Gav, který pojmenoval po svých synech. Právě tady začala kariéra dalších veteránů žánrů, kteří se učili právě od mistra Roye – namátkou třeba Ranking Joe, Jah Screw a hlavně Charlie Chaplin a Josey Wales. Ochutnejte vibes z jejich dancehallu.
U Roye za svého učitele mimochodem považují třeba i Sean Paul nebo Shabba Ranks, který jej v roce 2019 ještě stihl symbolicky korunovat na akci Irish and Chin v New Yorku. U Roy nahrával novou muziku až v podstatě do lockdownu. Na koncertech po Evropě jej většinou doprovázela kapela The Robotics, za kterou stojí Mad Professor a label Ariwa, kde U Roy v letech 1991-2018 nahrál celkem pět alb včetně svého posledního opusu Talking Roots (2018). V roce 2019 pak nahrál hned další album, které vyjde až v létě 2021 pod jménem Gold: The Man Who Invented Rap. Mezi hosty alba prý budou třeba Mick Jones z The Clash, Shaggy, Ziggy Marley, Zak Starkey a další. Moc se těšíme na poslech. Daddy U Roy forever!
* Daddy Koleebal