ČlánkyNovinkyReportáže

European Reggae Contest vyhráli Irie FM, 22.6. zahrají Praze!

V pátek 1.června se v italském Udine konalo evropské finále soutěže European Reggae Contest. Kvůli nepříznivému počasí se celá akce přesunula do sportovní haly univerzitního kampusu a přesto si na ní nakonec našlo cestu kolem tisícovky místních nadšenců. Ve finále se utkalo šest kapel, které zvítězili v jednotlivých zemích nebo regionech – Arrokibi Roots (Itálie), Irie Fm (Srbsko – vítěz za střední a východní Evropu), Sundyata (Francie), Ital Audio (Anglie – vítěz Británie + Skandinávie), Chalwa Band & King Konsul (Španělsko – vítěz za Španělsko a Portugalsko) a Sattatree (Německo – vítěz za Německo, Rakousko, Švýcarsko).
Rozhodování bylo jako obvykle nebylo snadné, a to především proto, že většina kapel byla složením i přistupem reggae velmi podobné – velké kapely s dechovou sekcí, doprovodnými zpěvy a několika frontmany. Kapely z Francie, Itálie a Španělska navíc hráli v pořadí za sebou a jejich styl se tak stal ještě více zaměnitelným – sice téměř dokonale zahrané reggae, ale celkem bez originálních postupů. O to více poté mohli vyniknout němečtí Sattatree z Berlína s několika muzikanty původem z Afriky, kteří dokázali vnést do svého setu mnoho různých nálad a dynamiky. Jejich texty však byly plné „zionu“ a „babylonu“, což je možná stálo lepší umístění. Britští Ital Audio vystupují s propracovaným dubem zcela bez zpěvu, což překvapivě stačilo na vítězství v Londýně, ale ve finále to bylo málo. Navíc si vylosovali smolnou jedničku, když hala byla ještě hodně prázdná. Irie Fm z Bělehradu, kteří dvakrát za sebou zvítězili v pražském Crossu na finále pro východní Evropu dali svůj osvědčený set a porotce tentokrát přesvědčili nejvíce. V míře originality a osobitého přístupu k reggae byli tento večer o několik délek před konkurenčními kapelami a pokud jim vydrží jejich nevídané nasazení mohli by být opravdu „budoucím přínosem pro evropskou reggae scénu“ – a najít takového umělce je hlavním cílem této soutěže.

European Reggae Contest má tedy ve svém 10.ročníku poprvé vítěze z „naší“ východní Evropy a Irie FM tak teď čeká léto na cestách – vítězstvím si zajistili účast na němecém Summerjamu, na hlavní scéně Rototom Sunsplash, na Reggae Sun Ska ve Francii, na Uprising v Bratislavě a mnoha dalších velkých evropských akcích.

V Čechách si je můžete vychutnat již v 22.června odpoledne v rámci United Islands v Praze, určitě nebudou chybět ani na Mighty Sounds v Táboře nebo bratislavském Uprisingu.

Pro všechny české kapely to může výzva do dalších ročníků soutěže, že cesta na evropské scény je tu a je otevřená… pokud tedy budou vůbec chtít touto cestou jít…:)

* MartinČervinka