ČlánkyNovinky

Soundclash za časů korony?

Ripclaw představuje nejzajímavější hudební bitvy roku 2020

Koncem roku 2019 jsem avizoval, že se na stránkách JahMusic.net budete setkávat s mými pravidelnými články o soundclashové kultuře. Tento plán, tak jako spousty dalších plánů mnoha dalších jedinců, ovšem záhy rozmetal turbulentní rok 2020. Covid-19 převrátil naruby většinu odvětví lidské činnosti: některá zcela paralyzoval, jiná hluboce proměnil. Hudební kultura není výjimkou. Překážky jsou ovšem zároveň příležitostí, jak nacházet nové způsoby řešení a „setkávat“ se na hudebních akcích i v situaci, která jinak setkávání vůbec nepřeje. V tomhle textu se podíváme na uplynulé měsíce v kontextu mezinárodní kultury reggae a dancehallových soundclashů. Uvidíme, že trochu překvapivě pandemie umožnila věci, které by za běžných okolností byly mnohem složitější nebo úplně nemožné.

Prvotní reakcí soundclashové scény na vypuknutí koronavirové krize přirozeně bylo vyčkávání. Ale když se nezdálo, že by se situace měla brzy lepšit, postupně se začaly objevovat první vlaštovky nového přístupu: rozvinout a zdokonalit možnosti clashování na dálku přes internet. Pokusy o e-clashe a online dubplate jugglingy tu sice byly už dřív, jenže dosud šlo spíš o experimenty a okrajové záležitosti. Teprve korona přinutila promotéry, soundsystémy a fanoušky opravdu vážně uvažovat o tom, jak je možné soundclashovou kulturu rozvíjet ve větším měřítku i v době, kdy je cestování umrtveno a shromažďování lidí nežádoucí.

Určitě si pamatujete, že Itálie byla na jaře jednou z prvních zemí, kde pandemie se vší silou propukla. Asi tedy není úplná náhoda, že už v půlce března odstartoval online soundclash turnaj pořádaný právě v rámci facebookové Italian Sound Clash Fraternity (ISCF). Mezinárodní edice se zúčastnilo osm soundů z celého světa, vítězství si nakonec 5. května po finále s italským General Palma soundem připsali japonští Hakna Matada. A jak se postupně ukázalo, princip turnajového „pavouka“ (pamětníci jej znají i z „offline“ clashů v ČR před mnoha lety) se v online clashích během dalších měsíců měl stát dost hojným a oblíbeným.

Hned v březnu se objevil taky první clash ze série Quarantine Clash konané pod záštitou Major Lazer, resp. Walshy Fire: už 28. 3. 2020 jsme mohli sledovat na obrazovkách hudební utkání Mattii (Warrior Sound) vs. Spex Da Boss. Tyto akce pak pokračovaly každý týden, přičemž se jich zprvu účastnili jen jednotlivci, výhradně však postavy zvučných jmen: 5. 4. Jazzy T (Renaissance Sound) vs. Bobby Konders (Massive B), 12. 4. Raffa (Heavy Hammer) vs. Kirky C (Poison Dart). První výjimkou z pravidla individuálních účastníků byl 19. 4. clash mezi Supersonic (sehrané duo Spider a Panza), kteří poměřili síly s trinidadským Marvinem Fire z Tek 9 Movements. I přes technické obtíže na straně Tek 9 se nakonec jednalo o velmi vydařený clash. V žádném z těchto prvních clashů pod Walshyho taktovkou nebyl jednoznačně vyhlášen vítěz, hlasování se zavedlo až později. Záznamy najdete na YouTube Major Lazer a taky hned níže:

No a v květnu se jelo dál – celý měsíc probíhal turnaj Quarantine Clash Competition, uspořádaný ve spolupráci Walshy Fire, Warrior Sound, Mad Decent a Major Lazer. Z prachu osmi soundů povstal 31. 5. (poněkud kontroverzně) jeden vítěz – Chiqui Dubs z Panamy. Podobný tým pořadatelů nám ještě 21. června a 5. července přinesl další díly Quarantine Clashe, kde se opět utkaly soundy první ligy: německý City Lock a vítězný Kosmik (USA), resp. Northern Lights (Itálie – vítězi) a King Fargo (USA):

Zmínku si zde ještě zaslouží i clash, o němž vás už server JahMusic informoval – sice nebyl klasickou soundsystémovou záležitostí, ale o to větší pozornost získal mimo dancehallovou subkulturu. Řeč je o clashi Bounty Killera s Beenie Manem, který 23. května 2020 v rámci platformy Verzuz na streamu údajně sledovalo několik set tisíc lidí. Stal se legendárním i díky „návštěvě“ policejních příslušníků, z níž Beenie vytěžil hitovku Do You Really Wanna Be That Guy. Kromě spousty zábavných songů na majku tu zaznělo i pár dubplates…

Jak víme, letní měsíce přinesly určitou iluzi návratu k normálu, což znamenalo i jistý útlum online clashování – na různých místech světa ale tou dobou stačilo proběhnout pár „klasických“ akcí v klubech. S příchodem druhé vlny pandemie na podzim a znovuobnovenými lockdowny se začaly objevovat další clashové záležitosti online – tentokrát už poučené jarními událostmi a tedy i technicky vychytanější. Z nejvýraznějších zmiňme Walshyho turnaj No Jing Bang Clash (s podporou značky Serato), jenž vyhráli Tek 9 Movements, nebo Clash of the One Man Army (pořádali ho 5Star Entertainment), kde si 24. října poměřili síly americký King Shine a (vítězný) německý Warrior Sound. Kolem Mikuláše pak soundclashoví nadšenci žili hudební bitvou, kterou pro změnu Warrior Sound pořádal (spolu s Walshy Fire): v rámci The Shutdown Soundclash se utkali francouzští Irie Crew a američtí Tek 9 Movements, kteří velmi těsně vyhráli (s náskokem pouhých 6 hlasů):

Kromě clashů se objevila také spousta online akcí, které mají formát tzv. „dubplate showcase“ či „friendly fire“. Některé jsou jednorázové (jako třeba nedávné 20. výročí francouzského soundu Soul Stereo nebo bavorských kámošů Mortal Kombat Sound), jiné pravidelné. Podobně jako v clashích se soundy střídají v kolech či dokonce tune fi tune, ale panuje trochu uvolněnější atmosféra a na konci se nevyhlašuje oficiální vítěž (ačkoliv v diskusích se následně samozřejmě řeší i to, kdo hrál lépe). Nejvýraznější značkou je na tomto poli už od dubna Box4Box Dubplate Showcase, který každou sobotu probíhá pod záštitou čilého promotéra Marcuse Skys (Sky‘s Da Limit Promotion). Krom toho se taky dvakrát do měsíce koná Steel4Steel Sundayz, pořádaný Vigilante Recording Studio (VRS). V obou případech se mohou na dálku pošťuchovat soundy slavnější i méně známé, které by se za běžných okolností na „jedné stagi“ potkaly jen obtížně. Výsledkem jsou často mnohahodinové záznamy, které představují zábavný program na dlouhé zimní večery, rána i odpoledne…

I když hranice mezi dubplate showcase a soundclashem může být dost tenká, zaměřme se ještě na některé nedávné clashové události – tedy akce promované explicitně jako „soundclash“. Krátce před Vánoci skončil turnaj 45 Shop Lock, který začal 22. listopadu, postupně se v něm utkalo 16 soundů a první místo vybojoval jamajský Ruff Cutt Sound. Podobný formát měla i akce Steady Wid Di Matic, kterou paralelně od 6. prosince pořádá již zmíněný Marcus Skys. Čtyři čtyřčlenné skupiny se postupně utkaly v týdenních intervalech, takže se 10. ledna 2021 můžeme těšit na finále ve složení Coalition Sound (Kajmanské ostrovy), Mountain Top (Rakousko), Digital Sound (Grenada/Francie/USA) a City Heat (USA). Zároveň už bylo oznámeno, že další série proběhne v prvních měsících roku 2021.

Jak patrno, online soundclashe se tedy v roce 2020 ukázaly jako funkční, dynamická a živá alternativa klasických clashů. Není to sice tak docela „ono“, ale hutná atmosféra, euforie a zábava spojená s klasickými clashi obvykle nechybí ani při utkání skrze kamery a počítačové obrazovky. A navíc jsou online akce jedinečnou příležitostí, aby se reggae/dancehall soundsystémová kultura ještě víc globalizovala a propojila. Je to už jasně vidět ve facebookových skupinách, kdy najdeme často promo těch samých akcí jak v „European Soundclash Fraternity“, tak v „Canadian Soundclash Fraternity“, stejně jako třeba v „Japanese Soundclash Fraternity“, což pochopitelně dříve tolik neplatilo. Po určitém ustrnutí clashové scény v posledním desetiletí, kdy mezi soupeřícími soundy znatelně chyběla mladá krev a na clashe postupně chodilo čím dál míň lidí, tak dnešní spontánní online prostředí snad trochu připomíná „zlaté časy“ 90. let na Jamajce a v USA (v Evropě asi o desetiletí později), kdy se clashovalo pro radost každých pár týdnů, nikdo z toho nedělal příliš velkou vědu a rojilo se plno nových nadšených soundů.

Dnešní online clashe jsou ovšem velmi zajímavé hlavně z hlediska diváků a fanoušků clashové kultury: pokud se dovedeme přizpůsobit rozdílům časových zón, můžeme z pohodlí domova sledovat v reálném čase i hudební střety, pro něž bychom ještě před rokem cestu přes Atlantik určitě nevážili. Chybí sice spousta prvků, kvůli nimž mnozí z nás soundclashům propadli, je to však řešení nejen ekonomičtější, ale pochopitelně taky ekologičtější. Snad jsou v tomto smyslu online akce výhodné i pro samotné promotéry a soundystémy – a pokud se hlasování dobře nastaví, tak jsou výsledky nakonec i spravedlivější. Odhadovat budoucnost si netroufám, ale vůbec není vyloučené, že i po skončení pandemie zůstanou online clashe mnohem pevnější součástí soundclashové scény, než tomu bylo do jara 2020. I když už se pochopitelně všichni těšíme, až zase zažijeme ohlušující forward společně, jeden vedle druhého v hutném šeru na War Ina East nebo Badda Dan

* Ripclaw (Peeni Walli Sound)

Některé soundclashe a dubplate showcases na příští měsíc:
1. 1. 2021 – Black Belt vs. Top Secret vs. Silver Crown
2. 1. – Dub Vibes ft. Tek 9 ls King Fargo
4. 1. – Juggle Ugly – King Klepto ls. Sound Trooper
10. 1. – Steady Wit Di Matic Clash Series Finale – Coalition vs. Mountain Top vs. Digital Sound vs. City Heat
16. 1. – Kaptain Black vs. One Mission vs. Aztec Sounds
22. 1. – Supa-Tek vs. DJ Pampi
6. 2. – Tek 9 vs. X-Ta-C 4×4

Back to top button