Sly & Robbie: Pohádka o dvou kouzelnících z Kingstonu
Bubeník Lowell ‚Sly‘ Dunbar a baskytarista Robert ‚Robbie‘ Shakespeare jsou nerozlučnou rytmickou dvojicí už od roku 1974. Právě v tomto roce totiž potřeboval Bunny Lee najít vhodného bubeníka pro svůj projekt The Aggravators. Robbie, který byl rovněž součástí studiového týmu, doporučil Slye. Už dlouhou dobu předtím k sobě chovali tito dva rytmičtí kouzelníci nesmírnou úctu a obdiv. Pohádka začíná: Bunny poslechl doporučení Robbieho a tak se zrodil fenomén, který nemá obdoby. Fenomén zvaný Sly & Robbie…
Robbie poslouchal ve svých školních letech kapely s těžkotonážní rytmikou a výraznými kytarami, jako například Led Zeppelin a The Rolling Stones. Poté, co slyšel hrát Jackie Jacksona z Treasure Isle se ale definitivně rozhodl pro basovou kytaru. Aston „Family Man“ Barrett z The Wailers (jak jinak, náš příběh je přece pohádkový!) vysvětlil Robbiemu v několika lekcích jak se ta věc (basa) drží a osud Shakespeara z Jamajky byl zpečetěn.
Sly byl bicí soupravou fascinován už jako dítě. S trochou vynalézavosti sestavil z prázdných plechovek svůj první nástroj. V patnácti začal hrát na opravdovou soupravu ve své první kapele nazvané Yardbrooms. Krátce nato zanechal školní lavice i zaměstnání a rozhodl se, že veškerý svůj čas věnuje hudbě. Sly se v začátcích své hudební kariéry nechal značně ovlivnit bubeníkem Lloydem Knibbem z neméně legendárních The Skatalites , o němž Sly říká, že hraje, jakoby se s bicí soupravou miloval. Dalšími inspiračními zdroji byli Al Jackson ze seskupení Booker T and the MGs, Benny Benjamin z Tamla Motown, Steve Gadd a latinskoameričtí perkusisti z nedaleké Kuby, které měl možnost slyšet. Jako šestnáctiletý se podílel na albu bratří Collinsů nazvaném Double Barrell (1969). Později hrál s dnes legendárními Mighty Diamonds a I-Royem. Krátce po osudovém setkání na projektu Bunny Leeho založili společně s Robbiem Shakespearem vlastní vydavatelství Taxi Records a začali se prezentovat jako produkční tým a rytmická sekce.
Věhlas dvojice rostl geometrickou řadou, byli přizváni ke spolupráci s velikány reggae music jako Bob Marley, Jimmy Cliff a Burning Spear. Skutečným průlomem v jejich kariéře byla ovšem spolupráce na albu Petera Toshe Legalize It (1976), kde Robbie hraje na baskytaru. O dva roky později se Toshovo Word, Sound and Power vydává na americké turné a rytmickou sekci tvoří Sly a Robbie.
Rytmická dvojčata (The Riddim Twins), jak jim později začli říkat, se stala členy studiové kapely Jo Jo Hookimse, která pracovala v rámci studia Channel One, později členy The Revolutionaries a mezitím účinkovala v Rockers Sound. Kromě společných projektů stihl Sly Dunbar vydat dvě vlastní alba Simply Sly Man (1976) a Sly, Wicked and Slick (1977) – mimochodem velmi povedená… Prvním oficiálním albem dvojice Sly & Robbie bylo album z roku 1981 nazvané Sly and Robbie Present Taxi. Po něm vydal Dunbar ještě jedno sólové album Sly-Go-Ville (1982). Následuje sáhodlouhý seznam alb a singlů, z nichž některé vyšly pouze na Jamajce, o vzácných dubplates (keramické matrice pro lisování vinylů, s nikdy nevydanými verzemi, jejichž ceny jsou často astronomické) ani nemluvě. Zmíním se alespoň o těch nejvýznamnějších albech: Rhythm Killers (1987) a Dubs for Tubs: A Tribute to King Tubby (1990), které demonstrovalo posun Dvojčat od tradičních postupů reggae music ke stylu zvanému dub, jehož králem se do konce dnů tohoto světa stal producent a zvukař King Tubby.
Hlavní protagonisté tohoto příběhu stáli u zrodu podstatné části té nejlepší muziky, kterou dala Jamajka světu za poslední čtvrtstoletí. Kromě toho se jako muzikanti i producenti podíleli na bezpočtu různých projektů – přehled slavných jmen, s nimiž tito dva spolupracovali naleznete níže pod článkem.
Na počátku osmdesátých let též posílili další legendární jamajskou kapelu Black Uhuru. „Písně Black Uhuru jsme obohatili o nový pocit,“ říká Sly,“a lidé milovali a milují živá vystoupení Black Uhuru. Hráli jsme v hotelu Ritz v New Yorku a já byl zvědavý, jestli svým zvukem dokážeme sundat aspoň jednu z bezpočtu ozdob přepychového stropu. Když ty cetky skutečně začaly padat dolů, Robbie se na mě jen podíval a řekl: a máš to! Ten zvuk ve všech zúčastněných pulsoval ještě minimálně hodinu poté, co jsme přestali hrát…“
O způsobu, jakým Sly a Robbie vnímají rytmus není snadné mluvit – je mechanicky přesný, připomíná pulsování lidského těla, či přírodní úkaz. Jejich nekompromisní, konstantní groove je tak nezaměnitelný a typický, že se stal jakousi obchodní známkou a Riddim Twins staví na první místo v řebříčku studiových i koncertních umělců. Není proto divu, že spolupracovali s řadou velkých osobností popu, funky, rocku či jazzu počínaje Grace Jonesovou přes Micka Jaggera, Boba Dylana, Herbieho Hancocka, Howieho B a Simply Red konče. Sly, kromě toho, že se bezesporu stal nekorunovaným králem všech bubeníků, prokázal, že jeho invence při programování rytmických mašinek nemá konkurenci. Odborníci říkají, že vynalezl, zdokonalil a naprogramoval přes 500 riddimů. Taneční hudba současnosti, ať už je to ragga dancehall, drum and bass či trip-hop, vyrůstá z afrických kořenů a její živnou půdou je fenomén Sly Dunbar, to je nesporné.
Roli, kterou Sly a Robbie sehráli při šíření jamajské hudby a podíl, kterým přispěli k její světové popularitě nezůstali bez povšimnutí. Jamajská vláda jim udělila vyznamenání za přínos při rozvoji místní kultury a její prezentaci ve světě.
Jejich jména několikrát figurovala v Top 10 hitparádě. Příkladem je singl z roku 1987 Boops. Jako producenti seskupení Chaka Demus & Pliers se Dvojčata navždy zapsala do historie britské hitparády, když se tři singly z alba Tease Me umístili v první pětce, album si po řadu týdnů drželo první pozici a nakonec získalo platinovou desku.
Ráda bych se ještě zmínila o vydavatelství Taxi Records. Prvním hitem pocházejícím z tohoto labelu byla píseň Soon Forward Gregory Isacsa z roku1979. Od té doby vyšlo pod hlavičkou Taxi mnoho kvalitní muziky (mimo jiné i řada alb a singlů Black Uhuru) a na základě vlastní zkušenosti mohu říct, že deska zdobená taxíkem stojí VŽDY alespoň za povšimnutí.
- Jessica Atreides
………………. ………………. ……………….
Upozornění: Sly Dunbar a Robbie Shakespeare pracovali na takovém množství projektů, že nelze vystopovat všechny umělce, ať už z reggae či jiných oblastí hudby, s nimiž spolupracovali. Považujte proto tento seznam za pouze orientační.
Aggrovators
Ambelique
Abbyssinians
Ansel Collins
Barrington Levy
Beenie Man
Bits & Pieces
Black Uhuru
Bob Dylan
Bob Marley
Bobby Ellis
Bounty Killer
Bunny Wailer
Burning Spear
Carly Simon
Cat Coore
Chaka Demus
Charlie Chaplin
Cindy Lauper
Culture
Danny Browne
David Madden
Dean Fraser
Dennis Alcapone
Dennis Brown
Donald Dennis
Earl „Chinna“ Smith
Grace Jones
Gregory Isaacs
Half Pint
Handel Tucker
Herbie Hancock
Horace Andy
Howie B
I-Roy
Ian Dury
Ini Kamoze
Jimmy Cliff
Joe Cocker
King Tubby
KRS-One
Lady Saw
Lee Scratch Perry
Maxi Priest
Mick Jagger
Nambo Robinson
Pam Hall
Peter Tosh
Revolutionairies
Queen Latifah
Robert Lyn
Shaggy
Simply Red
Sizzla
Spanner Banner
Sugar Minott
The Mighty Diamonds
The Rolling Stones
The Upsetters
Tommy McCook
U-Roy
Uziah „Sticky“ Thompson
Willie Lindo
Winston Wright
Yellowman
a mnoho dalších