Rozhovor se Sergiem z francouzského soundu a labelu Heartical
Heartical zahraje v pátek 23. září na Ram Dance Bashment v Praze
![Heartical Sound v Praze 23. 9. 2022](http://12qladsj.fra1.cdn.digitaloceanspaces.com/jahmusic.net/wp-content/uploads/2022/09/heartical_3ax-780x470.jpg)
Další sezónu dancehall/reggae mejdanů Ram Dance Bashment v pražském podniku Saló (Fuchs2) na Štvanici zahájí rezidentní Peeni Walli Sound v pátek 23. září 2022 se speciálním hostem světového kalibru. Pařížský Heartical Sound je stálicí evropské scény už přes 20 let. Proslul nejen vlastním labelem, kde vyšla spousta legendárních songů, ale taky jedinečným dubplate boxem plným raritních nahrávek vokalistů ze všech koutů světa. Selector Sergio zahraje v ČR vůbec poprvé a bude to událost, kterou si nesmí nechat ujít žádný příznivec poctivého reggae a dancehallu. Warm up zajistí Selector Boldrik. V rámci příprav této jedinečné akce Mihaal a Ripclaw z Peeni Walli oslovili Sergia, aby jim exkluzivně pro JahMusic.net odpověděl na pár otázek… (ENGLISH BELOW)
Nejdřív tě trochu představíme českému publiku. Žiješ v Paříži a tvůj sound je stálicí francouzské scény, ale jmenuješ se Sergio Marigomez, což úplně francouzsky nezní; často spolupracuješ se skvělou reggae kapelou Basque Dub Foundation. Tak nás napadá – jsi Bask?
Francouzské jméno nemám, protože mí rodiče jsou Španělé – maminka je z Castilla y Leon a tatínek z Asturias, takže se samozřejmě rozhodli dát mi španělské jméno, ale narodil jsem se ve Francii! Vlastně mám obě národnosti a francouzský i španělský pas. S Basque Dub Foundation jsem se potkal v roce 1999 na festivalu Bilbo Reggae Splash, který organizovali spolu se svými kamarády z Massive Reggae (mají taky jediný reggae shop v Bilbau, jmenuje se Massive Reggae Diskak). Na našem vlastním labelu s nimi spolupracujeme od roku 2003 a všechny moje riddimy od té doby dělá Inyaki z BDF.
Páteční akce na Štvanici bude tvoje vůbec první vystoupení v ČR. Bude to pro tebe taky první návštěva naší země?
Není to moje první návštěva téhle krásné země, v Praze už jsem byl v roce 1996 jako turista. Ale bude to rozhodně moje první hraní v tomhle městě i v celé republice.
Mohl bys nám říct pár slov o historii Heartical? Byl tvůj sound odjakživa „one man army“? A co tě přimělo založit label a pustit se do soundclashů?
Heartical Sound v roce 1999 založili čtyři kamarádi z dětství: Selector Mister Tam, Selector Mister Boom, Operator Shanty Wap a já, původně jako MC. Heartical se pak taky stal v roce 2001 labelem, když se Mr Tam rozhodl vydat náš první sedmipalcový singl, což byla skladba „Mr Terrorist“ od Josepha Cottona AKA Jah Waltona. Mr Tam se přestěhoval do Francouzské Guyany a od té doby řídím label sám. Shanty Wap se odstěhoval na pár let do Indie a tím pádem taky skončil jako operator, a Mister Boom pak začal být moc vytížený prací a v roce 2009 přestal jako selector vystupovat. Takže od té doby hraju ve stylu „one man army“. Pustit se do soundclashů jsme se chtěli od samého začátku, protože to odjakživa patří k jamajské soundsystémové kultuře, a tak jsme se dost rychle zapojili do francouzského clashového šampionátu v roce 2001 a od té doby jsme toho nikdy nenechali — každý rok aspoň jeden clash, někdy i víc.
Jasně, Heartical je rozhodně jeden z nejaktivnějších evropských clashových soundů. Který clash má pro tebe za ta léta největší význam a proč?
To je těžká otázka. Všechny clashe jsem si užil, ale z různých důvodů. Nemůžu vybrat jenom jeden, tak bych radši zmínil „několik“. První mě napadá clash s King Runn Sound v roce 2003, což byl pro nás velký krok kupředu. Šlo o náš první mezinárodní clash, konal se v Belgii, a King Runn byl v té době holandský number one sound a taky evropský šampion. Trofej jsme tenkrát vyhráli a stali jsme se tak prvním francouzským soundystémem, který přivezl domů vítězství z clashe v zahraničí, takže to byla opravdu historická událost. Pak byl důležitý clash proti Supersonic v roce 2006 v Paříži, který jsme sice nevyhráli, ale hodně jsme se toho naučili a taky nám pak tahle zkušenost otevřela spoustu dalších příležitostí na mezinárodní scéně. Rád bych taky zmínil clash v roce 2013 s Youthman Promotion, King Tubby’s a Sir Coxsone – clashovat s takovými žijícími legendami byl opravdu splněný sen. A v neposlední řadě naše dvojí vítězství na Paris Soundclashi: v roce 2018 jsme porazili Soul Stereo a v roce 2019 zvítězili nad Guiding Star, což byl další milník hearticalovské „soundkilling career“.
Jak jsme zmínili v první otázce, tvoje produkce je úzce svázaná s Basque Dub Foundation. Jak tahle spolupráce obvykle probíhá?
Když jsem s BDF začal v roce 2003 pracovat, nejdřív jsem použil některé riddimy, které už měli hotové (jejich Fade Away, Slaving a Ministerio už existovaly dřív, než vznikl můj label), ale taky jsem si u nich brzy objednal pár riddimů, které udělali exkluzivně pro mě (Dub Fire, Real Rock nebo Tonight byly první riddimy, které pro mě natočili). Další krok je donést riddimy umělcům, které jsem si vybral, aby na nich nahráli svoje songy, to je moje práce. Většinou jsem se zpěváky ve studiu, když píseň nahrávají, ale někdy máme tak dobrý vztah, že jim můžu jen poslat riddimy a nechat je pracovat samostatně, protože vím, že jakékoliv nedostatky můžeme pak dořešit na dálku. Potom následuje mixování, to dělá výhradně Inyaki z BDF, kterému pomáhají různí zkušení zvukoví inženýři (Dougie Wardrop, Dub Terror, Darren Jamtone nebo James Zuhasti). Inyaki je neuvěřitelně talentovaný multiinstrumentalista, skladatel a aranžér, kterému v mixu svých releasů stoprocentně důvěřuju. Závěrečný krok se pak odehrává pod mojí kontrolou, což je mastering nahrávky ve studiu DK Mastering v Paříži. Tenhle proces od samého počátku labelu dělají stejní lidé, se kterými pracuju už dlouhé roky: jedinečný King Hervé a předtím jeho zesnulý bratr Yann Dub (RIP). Na samý závěr se zabývám lisováním, distribucí a prodejem nahrávek, to všechno zařizuju sám.
Kolik desek jste dohromady vydali? A jak se to za ta dvě desetiletí změnilo? Je v digitální éře obtížné vydávat vinyly?
Dosud jsme vydali 83 singlů ve formátu 7“, což je celkem asi 130 skladeb. V raných dobách jsme dávali na B-stranu mnoha singlů tu samou instrumentální verzi, ale dneska už dáváme na každý singl jinou B-stranu. Taky jsme celý náš katalog vydali v digitálním formátu, spousta songů je taky na CD kompilacích jako „Heartical Story Vol. 1 & 2“. Prodávat vinyly je dneska samozřejmě mnohem těžší, než to bylo zpočátku, žijeme v digitálním světě… Ale stejně chci u tradice sedmipalcových desek zůstat, je to pro mě hodně důležité, i když každou píseň vydáme jen ve 300 nebo 500 kopiích. A pořád se dobře prodávají.
Tvůj label je známý tím, že vydává reggae desky. Ram Dance Bashment si dělá jméno jako dancehallový event. Máme od tebe čekat reggae set?
No jasně, určitě zahraju ska, rocksteady, reggae a digital selekci! Čekejte, že ten večer zahraju všechny odrůdy jamajské hudby – a nejlepší na tom je, že všechna hudba, kterou hraju, je ve skutečnosti právě „dancehall“, protože „dancehall“ vlastně ani není hudební žánr, ale označení místa, kde posloucháš hudbu, na kterou se ti dobře tancuje.
Kteří umělci, označovaní obvykle za dancehallové, tě v současnosti baví?
Podle definice, kterou jsem právě zmínil, bych mohl vyjmenovat ty samé umělce, které dneska hraje každý sound, jako je třeba Chronixx, Lila Iké, Koffee a tak dále. Ale jsem inovátor a rád poukazuju na nové nebo méně známé talenty, takže bych chtěl zmínit zpěváky jako Dahvid Slur, Neto Yuth, Iwaata, Ajahfyah (dříve Lion D), ve Francii máme taky spoustu skvělých talentů, kteří odvádějí kvalitní práci, třeba Guive, Green Cross, DiFrenz, Peter Youthman nebo Dapatch.
Takže abychom to shrnuli, co můžeme čekat na Ram Dance Bashmentu 23. září? Jak se má massive na tenhle večírek připravit?
Čekejte nečekané, zazní lavina dubplates ve všech stylech jamajské hudby, se spoustou neobvyklých tunes, které hraje jenom Heartical a uslyšíte je od nás pouze naživo. Publikum ať si připraví otevřenou mysl, dobré vibes a hodně energie, bude to zaručeně skvělé! Fakt se na hraní v Praze těším, ještě jednou díky za pozvání Peeni Walli!
My děkujeme, že jsi naše pozvání přijal, velký dík za tenhle výborný rozhovor a těšíme se na pátek!
(Do češtiny přeložil Ripclaw)
===
ORIGINAL INTERVIEW IN ENGLISH
Can you introduce yourself to the Czech massive a bit? You live in Paris and are well established on the French reggae scene but your name is Sergio Marigomez – that doesn’t sound French and you’re doing a lot of cooperation with the great reggae band called Basque Dub Foundation. I wonder – are you Basque?
My name doesn’t sound French because my two parents are Spanish, my mother is from Castilla y Leon and my father was from Asturias, so of course, they decided to give me a Spanish name although I was born in France! In fact, I have both nationalities, I own a French and a Spanish passport. I met Basque Dub Foundation in 1999, when I went to the Bilbo Reggae Splash, a festival organized by them and their friends from Massive Reggae, who also run the only reggae shop in Bilbao, called Massive Reggae Diskak. We work together on the label since 2003, all my riddim since that time have been built by Inyaki from BDF.
We’ve already announced that this is your first show in the Czech Republic. Is it also your first time in our country?
It’s not my first time in your wonderful country, as I already visited Praha in 1996 as a tourist, but it will be the first time I perform in this town and also in the country!
Can you say a few words about the history of Heartical? And was Heartical always a „one man army“? What was the motivation to start a label and to get into the sound clash business?
Heartical Sound started in 1999, it was created by four childhood friends: Selector Mister Tam, Selector Mister Boom, Operator Shanty Wap and myself as the MC originally. Heartical then also became a label in 2001, when Mr tam and myself decided to release our first 7″ single, which was Joseph Cotton aka Jah Walton „Mr Terrorist“. Mr Tam moved to French Guyana after that, so I continued the label alone until today. Shanty Wap moved to India for a few years and also stopped his duties as operator, then Mister Boom became too busy with his work so he stopped selecting in 2009, sincesinc that time I have been doing it „one man army” style. Going into soundclash business was always something we wanted to do from early, as it’s part of the sound system culture since the early days in Jamaica, we started very quick taking part in the French Soundclash championship in 2001 was our first step, and we never stopped after that, clashing almost every year once or more times.
You have been one of the most active European clash sounds over the years. Which one was the most memorable for you and why?
That’s one hard question to answer, as I enjoyed all the clashes we did for different reasons. I can’t just pick one, so let me pick just „a few“ instead. First one that comes to mind, was the clash against King Runn Sound in 2003, which was a big step for us, as it was our first international soundclash, taking place in Belgium and King Runn was then the N°1 sound in the Netherlands and also a European champion, we won the trophy that night and became the first French sound to bring a trophy home from abroad, so that was a real history night. Then there was the clash against Supersonic in Paris in 2006, we didn’t win that one but learned a lot in the process and it opened a lot of doors internationally. I must mention, the clash we did against Youthman Promotion, King Tubby’s and Sir Coxsone in 2013 too, it was like a dream come true to clash against these three living legends. Then, last but not least, winning the Paris Soundclash twice in a row, by beating Soul Stereo in 2018 and Guiding Star in 2019 was also another height in Heartical soundkilling carreer.
As we mentioned in the first question, in your production you cooperate closely with the Basque Dub Foundation. What does this cooperation usually look like?
When I started working with BDF in 2003, I first I used some riddims that they already had in store (their Fade Away, Slaving or Ministerio existed before my label was created) but I also quickly ordered some riddims that they created just for me (Dub Fire, Real Rock or Tonight were amongst the first ones they recorded for me). The next step, is taking the riddims to the artists I select to get the voicings done, that’s my job, most of the times I’m in the studio with the artists when the songs are recorded, yet sometimes the relationship is so good that I can just send the riddims and let them work by themself, knowing any mistake can be fixed from a distance. Then, the next step is the mixing part, which is exclusively conducted by Inyaki from BDF helped by different skilled engineers (Dougie Wardrop, Dub Terror, Darren Jamtone or James Zugasti), Inyaki is an amazingly talented multi-instrumentist, composer and arranger, I trust him 100% for the mix of my releases. The final part is done under my control, which consists in mastering the releases at DK Mastering in Paris, that process has always been done by the same people we have been working with since start: the one King Hervé and previously, his late brother Yann Dub (RIP). Then, last but not least, I deal with the pressing, distribution and selling of the records all by myself.
How many records have you released? Did it change a lot over time? Is it hard to release vinyl in the digital era?
So far we have released 83 singles on 7″ format, which is around 130 songs in total. In the early days we used to put the same version on the B-side of many singles, but nowadays every single comes with a different B-side. We also released all the catalogue on digital format and many songs on CD compilations like the „Heartical Story Vol 1 & 2“. Selling vinyls nowadays is much harder than when we started of course, it’s a digital world out there now, but I still really want to stick to the 7 inch tradition, it’s very importantimportnat for me, even if it’s only 300 or 500 copies of each song we press. And they always sell good.
Your label is famous for releasing reggae records. Ram Dance Bashment is known to be a dancehall event. Does it mean the massive should expect you to play a reggae set ?
Oh yes, for sure I will play ska, rocksteady, reggae and digital selections! Expect me to play all types of Jamaican music on that night. The best part is that all the music I select happens to be „Dancehall“ in fact, because „Dancehall“ is not really a musical genre but just the name of the place where you listen to music that makes you dance.
Who are the dancehall artists nowadays you find interesting?
According to the definition I just gave you of what Dancehall is, I could mention the same set of artist that every sound is playing nowadays like Chronixx, Lila Ike, Koffee and so on, but I like to innovate and put the spotlight on new upcoming or underrated talents, so let me mention artists like Dahvid Slur, Neto Yuth, Iwaata, Ajahfyah pror Lion D, in France we have also some great talents that deliver quality works like Guive, Green Cross, DiFrenz, Peter Youthman or Dapatch.
What to expect for the Ram Dance Bashment? – What should the audience bring with them for the 23rd?
Expect the unexpected, I will play an avalanche of dubplates in every style of Jamaican music, with a lot of irregular tunes that can only be played by Heartical and heard during our sets. The audience should bring an open mind, curiosity, good vibes and a lot of energy, niceness guaranteed! Truly looking forward to playing in Prague, thanks again to Peeni Walli crew for the invitation!
Thank you for accepting it, and also for this great interview – see you on Friday!