ČlánkyRozhovory

Papa Michigan v interview o novém albu i vlastních hudebních začátcích

Jamajský veterán Papa Michigan vydal na podzim 2019 pozoruhodné album Put Your Loving On Me, které dodatečně vřele doporučujeme vašemu poslechu. Není to totiž žádný další standardní reggae album, ale lahůdka, kde Michigan představuje své letité zkušenosti deejaye a producenta, velkou verzatilitu a doslova superschopnosti, s kterými se precizně opře chytlavými texty do libovolného žánru. Deska šlape jako dobře promazaná turbína a představuje tu autora v klasickém rub-a-dub (s kterým před čtyřiceti lety začínal u Studio One se svým parťákem Smileym) přes ragga/hiphop beaty, dancehall, tropical/cumbia track s kolumbijskými Alerta Kamarada až k raggajunglu, s kterým si vyhráli polští Dreadsquad… (!) A to vše home made na své vlastní značce Rashanco, kde zúročil svou mnoha letou produkční práci i pro další interprety včetně Luciana, Jah Masona a mnoha dalších. Níže vám nabízíme audio záznam našeho telefoního interview, tak jak to bylo odvysíláno minulý týden naživo v našem úterním rozhlasovém pořadu Jahmusic Reggae Station. Původní rozhovor najdete pod přepisem a nechybí ani ukázky z nového alba i jeho starších kousků.

Papa Michigan, slyšíme se?

Jo, slyším tě dobře.

Perfektní. Právě jsi ve vysílání Color Music radia v Praze, v České republice. Jsem velmi rád, že si tu takhle s námi.

Jo respekt. Jsem taky šťastnej, že tě slyším.

Přes celou planetu si můžeme popovídat. Už jsem hrál hodně tvých starších songů, které jste natočili společně se Smiley-ím. Ale jako první otázku jsem se chtěl zeptat, slyšel jsem, že na Jamajce je taky karanténa. Jaké jsou tam teď vibrace?

Ano, jsme tady v karanténě. Máme 21 pozitivně testovaných případů, ale neklesáme na mysli. Na Jamajce zemřel jen jeden člověk. Máme zavřená letiště a přístavy. Bereme to dost vážně.

Chápu, chápu. Když jsem byl v Kingstonu, tak lidé byli v ulicích a žilo to tam hudbou a tancem. Je pro mě těžké si představit, že to takhle není. Žádná hudba, nic. Opravdu teď všechno utichlo?

Jo všechno, úplně všechno je zavřený. Kromě supermarketů a potřebných věcí.

Jako tady, my máme vyhlášený nouzový stav a lidé nesmí vycházet bez roušek. Jakoby jste to předpověděli, se Smileym jste nazpívali velký hit Diseases v roce 1981, že?

Ano, ano.

Byl to velký hit a teď je velmi aktuální vzhledem k situaci. Kde jsi k tomu v minulosti čerpal inspiraci? Byla to Bible nebo tehdejší situace na ostrově?

Ze všeho, byla to Bible, životní styl okolo mě, co se mi nelíbil. Potom jsem začal psát o korupci a všech zbraních a tom životním stylu a vraždách. Studoval jsem biologii a chemii, tak jsem viděl, jak to funguje a psal jsem o těch nemocech a dal jsem to dohromady.

Aha, dobře. Byl to opravdu velký hit. Na tomhle riddimu je hodně písniček, ale riddim je pojmenován po té vaší. Dva roky před tím, v roce 1979, jsi byl ve Studiu One a nahráli jste společně, co já vím tak první písničku, Rub a Dub Style se Smileym. Podělíš se s námi o tvé vzpomínky na ty speciální dny tam?

Jasně, tu písničku jsem napsal v roce 1978 a zkoušeli jsme jí asi dva týdny. Potom jednoho dne nás vzal můj kamarád do Studia One ke Coxsone Doddovi a řekl mu, že bysme to měli nahrát. Coxone nám řekl, že má jen jeden mikrofon. My mu řekli, že to není žádnej problém a zapojili jsme dvě sluchátka a nahráli jsme to na jeden take, na Vanity riddim a jmenovalo se to Rub A Dub Style.

Na jeden mikrofon?! To je velký! Děkuji, že si se o to s námi podělil, protože jde o kus historie z jamajské kultury. Posuneme se dál. Album DJ Legend bylo vydáno v roce 2014 na francouzské značce Flashlight, že?

Ano.

Jaké to pro tebe bylo, pracovat s producenty v Evropě? Je to nějak rozdílné, než když pracuješ s lidmi na Jamajce?

Probíhalo to tak, že mi poslali základy toho riddimu, já to doprodukoval a poslal zpět. Oni se ještě postarali o finální mix a bylo to. Takže jsme to produkovali společně.  Je to dost podobné jako tady. Album mělo velký úspěch v jižní Americe a Evropě.

Chápu, nedivím se. Ty si pamatuješ opravdové počátky dancehallu, tak jsem se chtěl zeptat, jestli něco postrádáš v tom dnešním? Nebo něco přechází? Máš nějaké mladé DJje, které rád posloucháš? 

Produkoval jsem pro hodně umělců. Třeba Luciano, George Nooks, Lutan Fyah, Jah Mason a mnoho dalších. Já jsem v rodišti práce s mnoha umělci. Mám rád jejich metafory a jak je vkládají na různé melodie. Ale někteří by mohli zpívat více pozitivně a pak to bude úžasný, věř mi.

Mám na to stejný pohled. Je zajímavé co všechno je dancehall. Když jsem byl poprvé na Jamajce před patnácti lety a potom znovu asi před pěti, tak jsem si uvědomil, jak velký vliv má na dancehall americká scéna, protože Amerika a Jamajka jsou blízko u sebe, tak je to propojené. A moje otázka je, protože umělce, které jsi zmínil, jsou spíše reggae umělci, tak jestli se nějak zajímáš o dnešní dancehall?

Jo, pořád se zajímám, protože je to hudba. Můžu ti říct spoustu rozdílných umělců z počátků, jako byl třeba Peter Tosh a další. Taky nepřemýšleli jen jedním způsobem jak tvořit. Je to jen o tom co vložíš na ten beat, já si myslím, že to není o riddimu, ale prostě o tom textu. Jsem Jamajčan, takže když zpívám na Ska nebo na kterýkoliv jiný rytmus, tak reprezentuju Jamajku. Beat není problém, je to jen o textu. Můžu zpívat na jakýkoliv beat, jakýkoli baet!

Rozumím ti. Ptal jsem se, protože tady v Evropě je to rozdělené.  Jsou tady lidé, kteří poslouchají pouze roots, kteří poslouchají jen dancehall nebo dub. Moc často nechodí na jiné druhy akcí. Takže bych chtěl lidem představit tento jiný pohled, víc originální k roots and culture a celé reggae music. Děkuju.

Dobře. Potřebujeme někoho, kdo to pozvedne.

Jo, přesně.  Pojďme se přesunout k hlavnímu tématu dnešního rozhovoru. Vydáváš nové album, už je venku?

Jo, už je vydané.

Na Jamajce, nebo celosvětově?

Po celém světě.

Je to znovu s Flashlight? Popravdě, ještě jsem se nepodíval na jakém to je labelu. Můžeš nám říct, kde jsi to nahrával a jestli tam jsou nějaké spolupráce?

Jedna spolupráce je s Alerta Camarada z Kolumbie. Pak třeba s ERT Three Records a Ghost Productions. Další je s mým kamarádem Marcem z Kanady. Ještě třeba DJ Wesley, s kterým, se z našich dvou písniček staly soundtracky k filmům. Je to vydané u mě na vlastním labelu Rashanco Music a má to třináct songů.

To je skvělý. Už jsem něco hrál a je tam opravdu hodně variant riddimů. Jak jsi říkal, že dokážeš zpívat na jakýkoliv beat. Jsi hudebně otevřený? Posloucháš všechny styly hudby?

Jo, všechny typy hudby, rád poslouchám rozdílný styly. Mám rád výzvy a ne jen jednu věc. Protože jsem vyrůstal u Tuff Gong a Bob Marley taky nezpíval jen roots. Používal různý rytmy, třeba na Could You Be Loved. Neměl jen jeden styl. Nejsem v krabici, nemám rád škatulky. Jsem bez hranic.

Album se jmenuje Put Your Loving On Me. To je esence. Bez lásky nemůžeš žít. Je to něco, co je nezbytné na Jamajce i po celém světě. Láska je teď, v této situaci, dost podstatná. Chtěl by si ještě něco vzkázat posluchačům?

Jen bych jim chtěl říct, že to přejde, jako všechno ostatní, a zvládneme to.

Nepanikařit a nebát se.

Jo přesně, nebojte se. Zvládneme to!!

Dobře. Moc ti děkuju, za všechnu tvou práci po celá léta. Za úžasnou hudbu a uvědomělé texty. Děkuji za tvůj čas, a že si se s námi podělil o své vzpomínky. Respekt.

Yaman, díky za tvou show a respekt všem posluchačům. Nezapomeňte mě sledovat na Instagramu a Facebooku. Budou vycházet nové písničky. Zdravím všechny, kdo posloucháte, mé fanoušky z jižní Ameriky, Francie, Jamajky, z celého světa.

One love. Děkuju moc.

Nemáš zač. Bless up.

 

* Papa L, přepsal Adam Irie

Back to top button