Max Romeo bojuje za svá autorská práva na ikonická alba
Legenda jamajské scény se dovolává spravedlnosti u soudu
Legendární jamajský zpěvák Max Romeo se na podzim rozhodl podat žalobu o 6 milionů liber u společnosti Universal Music Group (UMG) a PolyGram Records. Z jeho oficálního prohlášení nedostal zaplacené žádné autorské honoráře od roku 1976. Legendární reggae zpěvák tvrdí, že za těch bez mála 50 let neobdržel žádné licenční poplatky a to ani ze samplování jeho hudby. Konkrétně jde o jeho zcela nejzásadnější hitové alba War Ina Babylon z roku 1976 a po něm následující Reconstruction (1977). Obě tyto desky produkoval již zesnulý Lee ‚Scratch‘ Perry a hudbu nahrála jeho tehdejší studiová skupina The Upsetters.
Je to další ukázka, jak byli jamajští umělci v podstatě okradeni o svá díla, a to přesto, že hity Maxe Romea zazněly v mnoha filmech, televizních seriálech i ve videohrách. Namátkou třeba Grand Theft Auto: San Andreas, komedie Paul od Setha Rogena nebo třeba jeho hymna War Ina Babylon, která se objevila ve filmu Yardie, co režíroval Idris Elba. Ani tady prý Max nic nedostal. Jeho tým tvrdí, že po uvedení filmu se hit znovu prodával ve velkém, a to cca v počtu jednoho milionu kopií. Ani raději nemluvě o songu od Jay Z, co produkoval Kanye Westa, a hlavně dobře známý hit Out of Space of The Prodigy, kde si vypůjčili podstatnou část Romeova hitu Chase the Devil. Za tento ikonecký rave mix prý Max něco málo dostal, ale vzhledem ke slávě a prodejích tohoto hitu jen trochu směšný „synchronizační poplatek“ ve výší 5000 amerických dolarů.
Max Romeo si stojí za tím, že v původních smlouvách k oběma albům je uvedeno, že obdrží 25% ze všech částek získaných z nahrávání a dokonce 50% z vydávání nahrávek. Tyto smlouvy byly původně uzavřeny skrze Chrise Blackwella se společností Island Records, kterou ale mezitím převzaly společnosti UMG a PolyGram. Jejich právníci to v prvním řízení odmítli, jako neopodstatněné, ale případ ještě není u konce.
Událost budeme sledovat a věříme, že Max Romeo, který se letos po více než padesáti letech na koncertních pódiích rozhodl skončit s cestováním, má velkou šanci spravedlivě vyhrát. Držíme mu palce, dobré zdraví dostatek trpělivosti. Mimochodem Max je stále hudebně po chuti – okoštujte třeba jeho skvělé album World of Ghouls (2021) nebo muziku jeho dětí Xany nebo Azziziho Romeových. Z vlastních zkušeností víme, že to je velmi talentovaná a zároveň humble family.