V sobotu 14. května 2011 se do pražského klubu Cross chystá vrcholná událost svého druhu letošní klubové sezóny. Konceptuální multižánrová noc DEFRAGMENTATION již řadu let představuje nové hudební i jiné umělecké formy a aktivity, vycházející především z fragmentů rozličných kulturních tradic, přeskládaných do nových experimentálních i tanečních postupů. Protentokrát je hostem jeden z nejpovolanějších, legendární producent a zvukový mág Adrian Sherwood! Tento britský hudební vizionář je již od 80. let určující osobností pro vývoj celé alternativní hudební scény, bezpočtem svých spoluprací s celou řadou světových umělců. Tato ikona experimentálního dubu k nám zavítá vůbec poprvé v historii a se svým live mixem představí starší i aktuální produkci ze své dílny, připravenou speciálně k třicátému výročí založení jeho vlivného labelu On-U Sound. Dnes si představíme velký profil Sherwooda, zítra pak článek o jeho vzácném hostu na mikrofonu, kterým bude Ghetto Priest!
Adrian Sherwood patří bezesporu mezi nejoriginálnější producenty a hudební inovátory posledních třiceti let. Má na kontě více než sto dlouhohrajících i krátkometrážních nahrávek, jež zásadně ovlivnily jak britskou podobu hudby z jamajské hudební tradice, tak i zvukovou ekvilibristiku taneční či industriální scény. Se svojí značkou On-U Sound se stal průkopníkem na poli experimentálního dubu, zároveň ale umí vykouzlit působivý reggae standard tradičního střihu. Ať už při jeho hudebních výletech zabrousí do kterýchkoliv vod, vždy je synonymem kvality, řemeslné zručnosti i čisté nekašírované estetiky.
Jeho příběh začal v severním Londýně pozdních 60.let, během nichž se jako mladík potuloval kolem nočních klubů zaměřených na jamajskou hudbu a nasával jejich atmosféru. V polovině 70. let založil distribuci Carib Gems, v rámci níž prodával desky z kufru svého auta. Množství hudby, jíž byl obklopen, jej nakonec přivedlo k vlastní tvorbě – mezi jeho nejranější kousky patří dubplates pro Prince Far I, Creation Rebel nebo Dub Syndicate, které pak vydal na svém prvním labelu Hitrun records. Souběžně sledoval i punkovou scénu, propojenou s jamajskou hudbou skrze kapely jako The Clash nebo The Slits, a plně se ponořil do jejího DiY étosu a do hnutí Rock Against Racism. V roce 1980 pak v Adrianově hlavě definitivně uzrála myšlenka na zásadnější record label. Podle slova „onus“, znamenajícího „zátěž“, „povinnost“, ale také „refrén“, jej pojmenoval On-U, což zároveň tvoří slovní hříčku přeložitelnou jako „Na-tobě“. Společně s Markem Stewartem, zpěvákem důležité post-punkové skupiny Pop Group, a členy punkových Slits, vytvořil projekt New Age Steppers fúzující novovlnný a industriální rock s reggae a dubem. První singl pod touto hlavičkou vydal právě na značce On-U Records, kde v té době figurovala také jeho tehdejší manželka Kishi Yamamoto, která stála za většinou artworků na obalech desek a plakátů z rané doby On-U Sound, dále členové kapely Creation Rebel nebo budoucí Jamiroquaiův zvukař Martin Harrison. Postupně se přidaly i další projekty a během prvních let fungování labelu se vytvořila široká koalice umělců z funkového, bluesového, rockového i reggae ranku, mezi nimiž se objevila tak rozličná jména muzikantů světové třídy jako Skip McDonald, Doug Wimbish, Style Scott, Sly Dunbar, Bonjo I, Talvin Singh, Jah Wobble, Bim Sherman, Gary Clail, Mikey Dread, Keith LeBlanc nebo Cabaret Voltaire. Již od začátku tedy bylo evidentní, jakým směrem bude On-U směřovat – propojením „bílé“ undergroundové avantgardy a „černé“ kmenové a soundsystémové kultury vznikla unikátní směs, jež tvořivě kombinovala tanečnost s experimenty, muzikantství se zvukovým inženýrstvím i intimní písničkářství s hlukovými stěnami.
On-U Records se taktéž stalo líhní nových talentů – projekty jako African Head Charge, Singers & Players, London Underground nebo Stewartova The Maffia bezesporu zanechaly nesmazatelnou stopu v historii dubu či experimentální elektroniky. Souběžně s tím se Adrian Sherwood věnoval i producentské a remixérské práci – jeho verze skladeb od Depeche Mode, Simply Red, Einstürzende Neubauten, Ministry, Primal Scream, Asian Dub Foundation nebo Nine Inch Nails patří mezi klasiku elektronické hudby, jíž v mnoha neprobádaných končinách položil základní kameny a na kterých obzvláště taneční odnož této scény dodnes staví. V roce 1986 začal Sherwood spolupracovat s jamajským dubovým mágem Lee „Scratch“ Perrym, jemuž pomohl navázat na úspěšnou kariéru zakladatele žánru a zprodukoval mu dnes již klasické album „Time Boom X De Devil Dead“. Do devadesátých let pak On-U Sound vstoupil s čerstvými akvizicemi – mezi nejvýraznější z nich lze počítat projekty Revolutionary Dub Warriors nebo japonské Audio Active. Spolu s kolegou Petem Holdsworthem z London Undergound v roce 1994 Adrian založil i další sublabel – Pressure Sounds, který se dodnes zaměřuje na znovuvydávání kvalitních polozapomenutých reggae klasik. Pro přátele ze scény, kteří úplně nepasovali do konceptu On-U Records, pak spolu s Goldsworthem o tři roky později založili další značku – Green Tea Records, která se od té doby osamostatnila a zároveň tvoří stabilní jádro současné On-U Sound rodiny.
Dalšími důležitými zářezy byla experimentální alba jamajských legend Bima Shermana „Miracle“ a Juniora Delgada „Reasons“, jež v plné síle ukázala Adrianovu schopnost kombinovat tradiční hudbu se soudobými studiovými postupy. Toho si povšiml i Peter Gabriel, jenž mu poskytl zázemí svého vlivného vydavatelsví Real World Records a umožnil mu vydat jeho první opravdu sólové album „Never Trust A Hippy“, což Sherwooda definitivně zařadilo do světové extratřídy world-elektronického crossoveru. Na albu jako vždy neopomněl dát prostor i jiným pozoruhodným postavám jamajské oblasti – objevily se tam legendy jako Sly & Robbie či mladší představitelé Carlton „Bubblers“ Ogilvie, Steven „Lenky“ Marsden nebo Jazzwad.
Rokem 2003 se spousta věcí změnila – byl znovuoživen skomírající label vydávající v té době spíše reedice, bylo vytvořeno nové studio a dostalo se i na vytvoření nového sublabelu s názvem Sound Boy, věnovanému aktuální singlové produkci. V těsném závěsu za těmito změnami vyšla další dvě důležitá alba – Ghetto Priestovo „Vulture Culture“ a „Original Guerilla Music“ nazpívané Juniorem Delgadem. Novou podobu dostala i Sherwoodova vystoupení, kde své produkce veškerých žánrů prohání čtyřiadvacetistopým mix pultem a naživo je, za podpory zpěváků či jiných hostů, efektuje, dekonstruuje a remixuje, vždy však s originální charakteristikou On-U Sound. V roce 2006 pak na Real World Records vydal své druhé sólové album „Becoming A Cliché“, kde opět nechává popustit uzdu své fantazii a kombinuje reggae s funkem či s gregoriánskými chorály, na kvalitním hudebním základě a ve špičkové produkci. Na desce se objevuje, jak je Adrianovým dobrým zvykem, opět spousta starých známých tváří, jako Lee “Scratch” Perry, dnes již zesnulý Bim Sherman, Dennis Bovell, Little Roy nebo Mark Stewart, a které bylo doprovázeno i druhým bonusovým remixovým diskem pod názvem „Dub Cliché“.
Paralelně s tím Adrian spolupracuje i s filmovou branží – ve dvojici s Bobbym Marshallem dohlížel na výběr skladeb k dokumentu „Fire in Babylon“ a taktéž zkomponoval hudbu k uznávanému nezávislému společenskému dramatu „Johnny Was“. Po nepříjemné několikaleté krizi celého hudebního průmyslu se od roku 2008 píše nová kapitola On-U Records, které se vrací na scénu v plné síle. Nechávají se remixovat klasické nahrávky ze svého katalogu současným zajímavým producentům, především z dubstepové oblasti. Světlo světa spatřují především starší nahrávky Lee Perryho v nové podobě, do jíž je oblékli respektovaní zvukoví alchymisté jako Kode9, Horsepower Productions nebo Tony Thorpe aka The Moody Boyz.
Letošní rok se nese ve znamení třicátého výročí založení značky On-U. Vychází výtečné album „Voodoo of the Godsent“ kapely African Head Charge, Adrian Sherwood koprodukuje další dlouhohrající počin amerického matadora Skip McDonalda a jeho Little Axe pod názvem „Bought For a Dollar, Sold For a Dime“, spolupracuje s původním vokalistou Asian Dub Foundation Deederem Zamanem aka Master D, rýsují se také nová alba Dub Syndicate, Ghetto Priesta i zajímavá spolupráce s Kevinem Martinem „The Bug In Dub“. Ve velkém očekávání je i připravované album New Age Steppers, první po více než dvaceti letech. Zároveň se chystá velká retrospektivní kompilace, kde se objeví spousta On-U klasik i dosud nevydaných a raritních perel, komentovaných v informacemi našlapaném bookletu.
Adrian Sherwood, ač měl mnoho možností hřát se na výsluní slávy, stojí stále pevně nohama na zemi, drží si společně se svými blízkými to, co společně vybudovali a dodnes, ve svých třiapadesáti letech, nepřestal bojovat za to hlavní – posouvat hranice hudby, budovat svébytnou kulturu, vytvořit pestré a sebevědomé společenství, promlouvat radikálním hlasem ke společenským otázkám – prostě stát si za tím, čemu vždy věřil.