NovinkyRozhovory

Kabaka Pyramid v exkluzivním interview

Už dnes večer se pražská Lucerna a český reggae massive dočká letošního vítěze Grammy, kterým není nikdo jiný než jamajský king Pyramid. Na scéněuž je přes deset let a na kontě má nespočet hitů a letos konečně zlatý gramofon za album The Kalling, které produkoval sám Jr. Gong Marley. Rozhovor se nám povedl uskutečnit den před pražským jeho koncertem a Kabaka se v něm rozpovídal o celém tourném a nejen to. Tento koncert bude něco, na co bude massive ještě dlouho vzpomínat, tak si jej nenechte ujít.

Vítám tě v Praze!

Je to úžasný! Zdravím všechny.

Je to skvělý, přivítat tě tu znovu po letech, kdy se stalo spoustu velkých věcí. Jak se máš?

Velmi, velmi dobře. Teď jsme měli dva dny na odpočinek, takže zítra budeme mít dobrou energii na show.

Vím, že jste na cestě už pěkně dlouho, každý den v autobuse, to už je skoro jako Babylon by bus.

Jo, přesně!

Stíháte si někdy projít město, zažít tam něco? Nebo jen jezdíte na koncerty, pak trochu odpočinku a zase na cestě?

Po koncertech vždy trocha odpočinku a pak zase jedeme. Na podiu vydáme spoustu energie a pak se hodiny přesouváme na jiné místo. Někdy se ani pořádně nevyspíme, musíme opustit hotel ve dvě ráno a jet dál klidně 9-10 hodin. Je to šílený.

Pořád naplno.

Ano, ale na minulých turné jsme měli čas si projít města a podívat se tam trochu víc.

Jak si užíváš samotné koncerty? Cítíš, že ti publikum vrací stejnou energii, kterou do toho dáváš ty?

Yaman, na 99,9% shows to tak je. Je to excelentní a dobré znamení pro reggae.

Myslíš si, že výhra Grammy za tvé album The Kalling tomu napomohla? Změnilo se pro tebe něco? Vím, že hudbu děláš už hodně dlouho. Co se změnilo po Grammy?

Jistě. Máme mnohem lepší čísla. Lidé poslouchají album, chodí si ho poslechnout na koncerty a ta energie je crazy. Dobrý vibez, víš. Taky to vnímáme ze starny festivalů – máme lepší nabídky i pozice na plakátech. Je to stoprocentní upgrade.

Chtěl bych se zeptat, jak to zasáhlo tebe, změnilo to tvého ducha? Po vydání takové mezinárodní desky. Jaká je energie, co se pro tebe změnilo?

Ani ne, jen mi to dalo další boost. Je to další krok v mé kariéře. Dodalo mi to motivaci a inspiraci. Makám na nových beatech a píšu další songy. Je to úžasný pocit pro mě i pro mou rodinu, jsou na mě hrdí.

Jaká je spolupráce s Gongzillou, s nejvýraznějším Marleyem osobně v jeho studiu? Spolu jste vytvořili už dvě desky. Jaké jsou mezi nimi rozdíly a jak se s ním pracuje? Všechny tracky na The Kalling produkoval on?

Ano, on produkoval 100% z nové desky. To je největší rozdíl, ale energie a vibrace jsou pořád stejné. Na prvním albu jsme pracovali v jeho studiu a zvali jsme si i jiné producenty, tentokrát ne a energie byla stejná, máme spolu dobrou chemii. Pokaždé, když jsme ve studiu, je tam dobrá energie, která prochází hudbou, kterou hrajeme. Má kapela nahrála všechny tracky na albu. Pokaždé je nahrávání s ním super, je mi velkou inspirací.

Rozumím. Ty jsi vyrůstal mezi reggae a dancehallem na Jamajce, ale vím, že rád posloucháš i hip hop. Máš i pár songů s nějakými rappery, ale jak moc sleduješ dnešní scénu?

Popravdě moc ne. Moji hrdinové jsou spíše z devadesátek a nultých let. To je pro mě zlatá éra hiphopu. Nesleduji, čím teď žije scéna, co se tam odehrává, kdo roste a tak. Některé respektuji, ale opravdu to moc nesleduji, neposlouchám trap a další moderní žánry.

Chápu, zůstaneme u dancehallu. Tam je to dnes trochu podobné. Jaký dancehall posloucháš?

Jo, myslím si, že se to dost podobá i tam se projevují vlivy trapu a ten já moc nesleduji. Ale je tu spoustu talentovaných mladých umělců, jako jsou třeba Valliant, Skeng, SkilliBeng a další. Dancehall pořád pulzuje, pořád hýbe Jamajkou a ta to miluje. Pro mne je ale někdy ten obsah songu něco, co nepodporuji, víš co tím myslím. Jsem raději v reggae vibe.

Rozumíme a o to více ceníme, že posloucháš devadesátkový hip hop, protože to je uvědomělá hudba. Dnes po těch letech, říkám, že se ty děti utrhly ze řetězů, dělají si co chtějí a nikoho to nezajímá.

Ano, stoprocentně.

A co říkáš na diskuzi na téma, že afrobeat krade posluchače od dancehallu?

Věřím v jednotu, věřím, že všechna hudba pochází z Afriky. Všichni jsme bratři a sestry a všichni si navzájem něco půjčujeme. Dancehall si půjčuje od afrobeatu a obráceně. Miluji ty jejich melodie. Mladí jsou uvědomělý a organizovaný, vědí, jak to v businessu chodí a vzhlížejí k Africe. Afrobeat má dobrý vibez.

Poslední otázka, ať máš čas odpočívat. Z Prahy jedeš přímo do Anglie a potom už po měsíci konec této tour. Co potom? Vrátíš se na Jamajku relaxovat, nebo plánujete něco dalšího?

Něco v plánu máme. Oslavíme Grammy na Jamajce na mé narozeniny 20. dubna. Potom máme pár koncertů, třeba na ostrově Réunion. Domlouváme taky něco v Jižní Africe a máme rezervované termíny v Gambii. V červnu  pak už začíná zase festivalová sezóna a celé léto budeme cestovat.

Wow! Moc ti děkujeme za tvůj čas ke sdílení a těšíme na pražský koncert.

Také děkuji, blessings a nuff love.

Rozhovor vedl Lukáš Kolíbal, přepsal Adam Irie

Back to top button