Afrobeat nahradil dancehall? Rodigan o tom zažehnul velkou diskuzi

Na Jamajce aktuálně zuří poměrně zajímavá diskuse, kterou zřejmě odstartovalo vyjádření Davida Rodigana o tom, že dancehall byl nahrazen afrobeatem. Rodigan mluvil specificky o nigerijské hudební scéně a kromě jiného upozornil na to, jak moc je současný afrobeat inspirován jamajským dancehallem. Jeho vyjádření přišlo v době, kdy se skutečně v rádiích i v playlistech selektorů objevují afričtí umělci čím dál častěji. A mnohdy častěji, než ti jamajští. Ostatně třeba zrovna tahle skupina (We Love Di Bass na Facebooku, odkud se svolením sdílíme tento příspěvek – poznámka redakce) je toho jasným důkazem…

Dancehall zažíval největší mezinárodní úspěch v 90s a na přelomu století. Navazoval na podobný úspěch, který před ním zaznamenalo reggae. Pamatuji si dobu, kdy bylo slyšet dancehall naprosto běžně i v mainstreamových rádiích. Stejně jako reggae i dancehall zásadně ovlivnil světovou taneční hudbu. Těžko by dneska v hitparádách bodovala Rihanna, Nicki Minaj, Major Lazer a spousty dalších, kdyby ten vliv neabsorbovali a nepřetavili v pop.

 

Jenže dancehall se od přelomu století radikálně změnil. I on totiž zpětně nasával vlivy zvenku. Spousta dnešního jamajského dancehallu je hodně ovlivněna trapem. A moc popového potenciálu v sobě nenese. A mezinárodní publikum tuhle formu přijímá obtížně, protože k zásadnímu faktoru neporozumění lyrics se přidává i neporozumění riddimu. Zkrátka a dobře, mezinárodní trh nový dancehall moc nebaví. Časově se to naopak kryje s vzestupem afrobeats. Dnešní africká hudba, díky masivnímu rozvoji (a zlevnění) nahrávací technologie, má dostatečně světový zvuk. Díky internetu má přístup na trh. A díky spoustě talentovaných artists je prostě dobrá. Navíc je fresh a pro mezinárodní trh i přístupnější, než dnešní originální dancehall. Afrobeats jsou totiž pan-africké a Afričanů je po světě mnohem víc, než Jamajčanů. Tím se vytváří ohniska přirozených nativních konzumentů téhle hudby, kteří potom na sebe váží další fanoušky. Afrobeats do značné míry převzaly spoustu znaků dancehallu. A jsou jeho evolucí. Samozřejmě společně s původními africkými vlivy. Ostatně to pochopili i producenti a artists na Jamajce samotné a část jamajské hudby dnes vzniká na afrobeats riddimech, často i s přímou kooperací s africkými artists.

Je tedy logické, že na tuhle popularitu afrobeats, která přišla v podstatě zdola, od fanoušků, postupně zareagovala i média. A tak se tedy v původně reggae/dancehall pořadech začalo objevovat čím dál více afrobeats. Chápu, proč jsou z toho někteří jamajští umělci „nepotěšeni“, trh je malý a oni mají z toho koláče čím dál menší kousek. Ale pro fanoušky téhle hudby ta situace podle mne vůbec není špatná. Prostě se nám zásadně rozšiřuje spektrum skvělé světové bass music a my si to můžeme pořádně užít. A jamajští producenti mají o téma k přemýšlení navíc… a když ho uchopí správně, bude z toho spousta další skvělé hudby. Protože tu na Jamajce opravdu umí. Jenom si musí zvyknout, že nejen tam…

* Syncro / Gunjah Records
We Love Di Bass