Cutty Ranks: Legenda dancehallu ve velkém profilu, co tu v Češtině nemá obdoby

Cutty Ranks vydržel na rozdíl od svého kolegy Shabba Rankse aktivně na scéně od 80. let až do teď. Sběratelé můžou objevit kolem 25 vinylů a to číslo bude dost možná jednou dvojnásobné, protože Cutty má pořád co říct. Patří mezi elitu veteránů a svým průkopnickým propojováním dancehallu a hiphopu aspiruje na titul jednoho z králů undergroundu. Pojďte se s ním na následujících řádkách seznámit trochu víc. Na českých webech o něm nic podobně rozsáhlého zaručeně nenajdete, a tak jsem mu k včerejším 54. narozeninám oprášil jeho archívní profil z roku 2007, který jsme sepsali s Babylonrockerem u příležitosti jeho chystané pražské návštěvy, která se žel nakonec neuskutečnila. Anyway, třeba se jednou dočkáme! 

Cutty Ranks aka Philip Thomas se narodil v Rockfortském ghettu na Jamajce v roce 1965. Někdo si možná pořád ještě myslí, že život v Karibiku je rajská idyla, ale opak je pravdou a právě Cutty a jeho jizvy by vám o tom mohli vyprávět. V této chudé a zadlužené zemi třetího světa není moc dobře placené práce, takže je na každým, aby si vydělal na jídlo a přežil ve zdraví další den. Možná si říkáte, že to je běžná realita, ale tam vedle toho musíte dávat bacha, abyste nenasrali někoho s nabroušenou mačetou nebo vás netrefila zbloudilá kulka. Jamajka byla a je plná násilí, protože život tam není žádný med, a gangsterská praxe je jednou z rychlých možností obživy, která denně svádí z cesty nejednoho mladíka, co vyrůstá v ghettu. S rozvojem reggae začátkem 70. let se v místních tančírnách začali potkávat rastamani i gangsteři a začali se navzájem konfrontovat. Dancehall se tak stal zpětnou vazbou sociální i politické situace a nekompromisním komentářem kruté reality třetího světa.

Sirotek z ghetta

V tomto prostředí vyrůstal prakticky bez rodičů i Cutty Ranks. Muzika a soundsystémová kutura ho oslovily, už jako kluka na základce, takže začal hlásit do mikrofonu u soundů Gemini, Rebel Tone a Papa Roots už když mu bylo čtrnáct. Jenže aby dostal šanci, musel nejprve dlouho tahat bedny a pomáhat s technikou, takže se k tréninku vlastních skills dostal až k ránu, když už měli všichni ostatní deejays odzpíváno a hrály se stáry fláky ze Studio One. Tím se samozřejmě tehdy nedalo živit, takže Cutty po škole pracoval jako řezník. „Poflakoval jsem se po ulicích a dělal jsem všechno, co se dalo, abych vydělal pár dolarů. Vyrůstal jsem bez matky i otce, což mi moc nedalo. Od té doby, co jsem byl batole, jsem tváří v tvář poznal svou matku až když mi bylo 24 let. Začínám si to pořádně uvědomovat a být schopný o tom mluvit až teď… Mého otce jsem viděl naposledy, když mi bylo dvanáct, a od té doby ani jednou,“ vypráví svůj hořký příběh Cutty. Poté se ale v rozhovoru pro berlínský Everest Sound usmál a pokračoval: „ale vytvořil jsem si svou vlastní rodinu. Mám děti a to je moje rodina, moje vlastní armáda!“ dodává se smíchem. „Taky mám bratrance ze strany mé matky, který jsem potkal, když jsem jí našel. Snaží se mi vynahradit ty chyby mé… co udělala jejich teta, ale víte… mám je rád, i když s nimi moc nejsem, asi protože se vlastně moc neznáme. Kdo ví..“

Na začátku byl soundsystém

Přes hodně těžký podmínky se ale Cutty nevzdával, šel kupředu a makal na své lyrice. Na úplným začátku se inspiroval prvníma deejays 70. let, což byli Josey Wales a daddy U-Roy, ale záhy si rozjel vlastní štýlo, který si už s nikým nespletete, protože nikdo nezní jako Cutty Ranks! Brzy dostal příležitost spolupracovat s dnes už nejstarším soundem Killamajaro, takže se dostal do stejný party deejays jako byli Early B, Supercat, Puddy Roots a Little Twitch. Tím se brzy etabloval mezi místníma dancehallovýma deejays a dostal nabídku dělat s další legendou soundsystémů jménem Sturmars, což byli mj. Nicodemus, Supercat, U-Brown, Yami Bolo i Cuttyho původní vzor Josey Wales. Ranks ale pak zase šel o dům dál k nově vzniklému Arrows sound, do kterého se zapojili i Professor Nuts, Conrad Crystal a Chicken Chest

Kapitola pro sběratele

Na začátku 80. let Cutty začal spolupracovat s labelem Techniques, který vlastní Winston Riley. S ním nahrál svůj první hit „Gunman Lyrics“ i další věci jako „Fisherman Lyrics“, „Out of Hand“ nebo „Culture fi Lick“, které se později objevily na kompilaci od Techniques 3 THE HARD WAY: CUTTY RANKS, REGGIE STEPPER & CAPLETON. Pro Shocking Vibes pak nahrál pecku „Bomber“, což byl tehdy jeho první celosvětový dancehall hit #1. V roce 1990 Cutty odešel k Penthouse Records, kde nahrál další úspěšný věci jako „Pon mi Notule“, „Russia and Amerika“, „Lambada“ nebo „Liberty“. Vedle toho stihnul natočit i pro Steely & Clevie dva mega hity „Retreat“ a hlavně „Stopper“. Masívnost tohoto hitu dokládá i fakt že byl jako jeden z prvních vydán i jako hip hop remix – a to záhy dost pomohlo Cuttymu dobýt Ameriku. Právě STOPPER se jmenuje i první album Cutty Rankse, které vyšlo v ´91 u Fashion records v Londýně s licencí amerického labelu Profile, kde vydávali např. Run-DMC a DJ Rob Base & E-Z Rock. Cutty se zde představil jako velmi slibný a agresívní entertainer. Často se také uvádí, že je to vůbec první dancehallové LP vydané na (zahraničním) major labelu.

Těžko říct o co tenkrát přesně šlo, ale ve stejném roce nakonec vyšlo i album u Penthouse. Jmenuje se LETHAL WEAPON, produkci obstaral Dave Kelly plus majitel labelu Donovan Germain a objevily se na něm hvězdní hosté jako Marcia Griffiths, Dennis Brown, Wayne Wonder a Beres Hammond. Deska vyšla ten samý rok i v Americe u VP Records. Tamtéž ještě vyšlo split-LP jménem DIE HARD PT.1, kde půlku obstaral Cutty a druhou Tony Rebel. Věřte-nevěřte u VP toho stejného roku vyšla ještě čtvrtá deska s názvem RETREAT, kterou nahráli Steely & Clevie spolu s producentem jménem Redman (s rapperem, co letos rozsekal Hip Hop Kemp to má společné jen to jméno).

Následující rok spatřila světlo světa zásadní pecka „A Who Seh Me Dun“ (1992, Roof International), která si ale musela na svou největší slávu ještě pár let počkat. Mezitím u Shanachie records vyšlo další LP FROM MI HEART… V ´93 nahrává náš řezník u Fashion další velký hit – „Limb by Limb“. Objevují se taky další remixy: Bobby Konders z Massive B remixuje do hiphopu věc „Living Conditions“ z alba FROM MI HEART a v ´95 vychází i raggajungle remixy u Jungle Fashion (junglová pobočka dnes už notoricky známého Fashion labelu) a u 24 Karat (ve spolupráci s Halfbreed). Oba žánry (hip hop i jungle / drum’n’bass) si jamajského sekáče velmi oblíbili a časem se objevilo hafo samplů a remixů. Něco jako bootleg a další podepsané jmény jako třeba Goldie.

Rok ’96 je tím pravým pro další velkou desku a tou rozhodně je SIX MILLION WAYS TO DIE. Album vyšlo na US hiphop labelu Priority, kde vydali svý věci např. Ice Cube, N.W.A. i Snop Dogg). Na desce se objevili vzácní hosté Eddie Fitzroy, Shaggy a Barrington Levy a najdete tam i remix pecky „A Who Seh Me Dun“ z ´92. Původně to byla záležitost na riddimu Bam Bam (originálně Pliers: „Bam Bam“ a pak hlavně Chaka Demus & Pliers: „Murder She Wrote“). Na tomto LP se ale objevily hned dva remixy – dancehall a hip hop. I po letech to byl mega úspěch a speciálně dancehallová verze se stala hymnou. Dubplate s tímto songem najdete v boxu těch nejlegendárnějších reggae soundsystémů. Ještě ten samý rok vyšel u Digital B jiný nezapomenutelný singl „Blood on the Conner“.

Nové milénium
Přestože další a na dlouhou dobu poslední deska BACK WITH VENGEANCE vyšla až v roce 2001 (v produkci King Jammy!), jméno Cutty Ranks není zapomenuto díky mnoha remixům a několika novým věcem. Rok ´02 strávil Ranks z části v Anglii, kde ve studiu Third Eye nahrál hromadu krutých dubplates. Majitel studia, což není nikdo jiný než průkopník a producent UK dubu Rootsman, byl tak spokojený, že pak s Cuttym vyprodukoval i úplně nový track „Trouble“. Koncem roku ´05 vyšlo u PT Records nové album HARD FOR IT. Deska obsahuje vedle dancehallu i věci laděné víc do hiphopu i roots reggae, na které jsme nebyly od Cuttyho dřív tolik zvyklí. Ve skladbách „Talli Talli“ a „20 inch“ se objevil jako host Kobra Khan a „20 palců“ se časem objevil i v remixové verzi feat. rapper Master P. Zatím naposledy o sobě dal Řezník slyšet na svém my space remixem „Tipsy“, což je neskutečná crunková pecka v produkci The Remix King. Zdá se, že čas mu na síle projevu nic neubral, navíc evidentně dokáže reagovat na nové styly.

* Lomesh & Babylon Rocker (2007)

PS. A v rámci aktualizace profilu je třeba zmínit vedle desky Full Blast z roku 2012 i jeho další hostovačky v novém miléniu. V roce 2013 vyšel duet Rebel for Life, do kterého si jej pozval francouzský Naâman a v roce 2018 se objevil v reggaetonové pecce Dame Tu Cosita s El Chombo i v remixu, na kterém jsou navíc Pitbull a Karol G. Člověk by si mohl číct, že nejlepší roky pro Rankse teprve přijdou!

DISKOGRAFIE:
The Stopper (1991)
Lethal Weapon (1991)
Retreat (1991)
Die Hard pt.1 – feat. Tony Rebel (1991)
From Mi Heart (1992)
Six Million Ways To Die (1996)
Back With A Vengeance (2001)
Hard For It (2005)
Limb By Limb – Reggae Anthology (2008)
Full Blast (2012)

Collaborations/split albums:

1991: Another One for the Road (Greensleeves) – with Cocoa Tea and Home T
1991: Die Hard (Volumes 1 & 2) (Penthouse) – with Tony Rebel
1991: 20 Man Dead (Charm) – with Tony Rebel
1995: Rumble in the Jungle, Vol. 2 (Fashion) – with Poison Chang